خلاصه ای از چشم انداز انرژی شرکت بریتیش پترولیوم – 2

به گزارش تاسیسات نیوز، قسمت دوم چشم انداز انرژی شرکت بریتیش پترولیوم را میخوانید.



در پاسخ به پرسش سوم و پیامدهای تامین انرژی جهان، BP معتقد است در حالی که به علت تحولات فناوری و شیوه تولید و مصرف، شدت انرژی یا میزان وابستگی تولید ناخالص داخلی (GDP) به مصرف انرژی از سال 2012 تا 2035 به اندازه 36درصد کاهش خواهد یافت (9/1 درصد در سال)، انتشار کربن همچنان سخت ترین چالش جهان به لحاظ تامین انرژی پایدار خواهد بود.





اگرچه رشد انتشار کربن نسبت به گذشته کاهش خواهد یافت، هنوز با میانگین رشد سالانه ای در حدود 1/1 درصد در چشم انداز 2035، نسبت به اهداف مورد انتظار مراکز علمی و سیاستگزاری تاخیر خواهد داشت، و با تنها اندکی تفاوت نسبت به رشد تقاضای انرژی به رشد خود ادامه خواهد داد.





میانگین رشد تقاضای انرژی در چشم انداز 2035 شرکت BP معادل 5/1 درصد است.



در چشم انداز BP، رشد تقاضا در دهه 2015-2005 معادل2/2درصد، و با یک روند کاهشی در دهه 2025-2015 و دهه 2035-2025 به ترتیب 7/1 درصد و 1/1 درصد فرض شده است.



تولید ناخالص داخلی ( GDP ) و انرژی



یکی دیگر از چالش های انرژی جهان توزیع جغرافیایی غیریکنواخت منابع نسبت به مراکز مصرف است.




چشم انداز تفاوت تولید و مصرف انرژی در مناطق مختلف جهان حاکی از آن است که روابط تجاری انرژی تا سال 2035 به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد.





وضعیت آمریکای شمالی از واردکننده خالص انرژی به صادرکننده خالص تغییر خواهد کرد.




در همین حال، افزایش نیاز وارداتی انرژی آسیا ادامه خواهد یافت. 70 درصد از واردات خالص بین مناطق در سال 2035 و تقریبا کل رشد تجارت انرژی جهان تا این سال متعلق به آسیا خواهد بود.





در میان صادرکنندگان، خاورمیانه همچنان به صورت بزرگترین منطقه به لحاظ صادرات خالص انرژی ماندگار خواهد بود، اما سهم آن از 46 درصد در سال 2012 به 38 درصد در سال 2035 کاهش خواهد یافت. روسیه نیز به صورت بزرگترین کشور صادرکننده انرژی باقی خواهد ماند.



انرژی و انتشارات CO2



همان گونه که در شکل زیر مشاهده می شود، در چشم انداز BP، آمریکای شمالی تا سال 2018 در زیر خط صفر واردات و صادرات خالص انرژی، و از پس از آن در بالای آن خط قرار دارد.



موازنه خالص انرژی های اولیه

صادرات خاورمیانه به ویژه در نفت خام، صادرات روسیه بیشتر در گاز و سپس در ذغالسنگ و نفتخام، و صادرات آفریقا با نسبت های کوچکتر در هرسه حامل انرژی افزایش می یابد.





صادرات آمریکای لاتین نیز اندکی افزایش می یابد، و در آمریکای شمالی نیز قطع واردات و اندکی صادرات در هر سه حامل انرژی دیده می شود.





صادرات آمریکای شمالی از پدیده استخراج گازطبیعی و مایعات سبک از سنگ های رستی (Shale Rocks) در آمریکا و مایعات فوق سنگین (Oil Sands) در کانادا سرچشمه می گیرد.




قابل توجه است که اگرچه احتمال افزایش تولید و صادرات گاز و مایعات آمریکا از سنگ های رستی وجود دارد، از قوت و شفافیت کافی برخوردار نیست، زیرا ملاحظات زیست محیطی موانعی را در افزایش تولید، و قوانین آمریکا محدودیت هایی را در صادرات ایجاد می کند.


 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

انرژیبین المللیتاسیساتفناورینفت
Comments (0)
Add Comment