خلاصه ای از چشم انداز انرژی شرکت بریتیش پترولیوم – 1

به گزارش تاسیسات نیوز، در چشم انداز انرژی 2035 شرکت بریتیش پترولیوم (BP) که در ژانویه 2014 منتشر شد، سه پرسش به شرح زیر در میان مطالب گوناگون دیگر مطرح شده است:



1) آیا منابع کافی برای تامین تقاضای فزاینده انرژی جهان در دسترس است؟

 

 

 

2) آیا می توان تقاضای انرژی جهان را با اطمینان خاطر تامین کرد؟

 

 

 

3) تامین انرژی جهان چه پیامدهایی خواهد داشت؟

 

 

 

به این پرسش ها که در سخنرانی رئیس اجرایی آن شرکت در اجلاس معرفی این چشم انداز نیز مطرح شده است، به شرح زیر پاسخ داده شده است:




1 – دسترسی به انرژی

 

پاسخ به پرسش اول مثبت، و منابع انرژی به اندازه کافی در دسترس است. نگرانی های گذشته در مورد اوج تولید نفت خام (Peak Oil) از میان رفته، و فناوری¬های جدید راه را برای کارایی بیشتر انرژی و افزایش برداشت از منابع موجود گشوده و منابع جدید دیگر مانند گاز سنگ رستی (Shale Gas) و نفت خام محبوس در سنگ(Tight Oil) و میادین اعماق دریاها را در دسترس قرار داده است.




سهم انرژی های اولیه در سبد انرژی جهان



چشم انداز انرژی نشان می دهد که تنوع منابع ادامه خواهد یافت و جهان برای اولین بار پس از گذر از دوران های وابستگی به یک سوخت مانند چوب، ذغال سنگ و نفتخام به دورانی خواهد رسید که در آن هیچ یک از سوخت های فسیلی برتر از سایر سوختها نخواهد بود.





BP در اینجا به چشم انداز تقریبا یکسان عرضه و تقاضای سه انرژی اولیه گازطبیعی، ذغال سنگ و نفتخام در سال 2035 اشاره دارد که هریک در حدود 27درصد از کل انرژی اولیه جهان را در آن سال به خود اختصاص خواهند داد، و سهم انرژی های جایگزین نیز نسبتا افزایش خواهد یافت به طوری که، انرژی هسته ای، برق آبی و سایر انرژی های جایگزین هریک در حدود پنج تا هفت درصد از سبد انرژی را اشغال خواهند کرد.

 

 

 

 

در گزارش دیگری از BP آمده است: در حالی که در سال 1980 تصور می شد ذخائر موجود نفت خام فقط تا 30 سال کفایت می کرد و در سال 2010 به اتمام می رسید، در این سال به علت اکتشافات جدید، افزایش ضریب برداشت و استفاده از فناوری های شناخته شده فعلی هنوز برای 54 سال دیگر ذخائر قابل برداشت وجود داشت.


 

 

2 – امنیت و تامین انرژی

 

در پاسخ به پرسش دوم، BP ضمن پذیرفتن چالش های موجود، نسبت به آینده و تامین تقاضای انرژی مورد نیاز جهان خوشبین است. بسیاری از کشورها در زمان حال یا آینده اقدام به استخراج منابع خود میکنند.




علاوه بر آمریکا که بهره برداری از منابع سنگ رستی را شروع کرده است، هندوستان و سایر کشورها نیز بررسی بهره برداری از منابع مشابه را در برنامه تامین انرژی خود قرار داده اند. شرکت BP قرارداد مهمی را در دسامبر سال گذشته (2013) با دولت عمان منعقد کرده است که طبق آن در این کشور به توسعه میدان گاز محبوس در سنگ خزان (Khazzan Tight Gas Field) خواهد پرداخت.

 

 

 

 

تقاضای جهانی انرژی تا 41درصد تا سال 2035 افزایش خواهد یافت و آسیا، با بالاترین نرخ رشد، در ردیف بزرگترین واردکننده حامل های انرژی و بالاتر از اروپا قرار خواهد گرفت.





با این حال، BP معتقد است که اگر موانعی برای بازار ایجاد نگردد و اجازه داده شود که بازار با مکانیزم های خود عمل کند، جایی برای نگرانی در تامین انرژی مورد نیاز جهان وجود نخواهد داشت. از هم اکنون، ساخت خط لوله انتقال گازطبیعی در حجم بسیار بالا از روسیه به چین مورد بررسی و در برنامه قرار گرفته است. رئیس اجرایی BP به یک پروژه گازی عظیم دیگر که توسط این شرکت و شرکای آن اجرا خواهد شد و گازطبیعی را از شاه دنیز آذربایجان در دریای مازندران از طریق خط لوله تالار جنوبی(Southern Corridor) به اروپا خواهد رساند نیز اشاره کرد.


ادامه دارد…

 

 

 

 

 

انتهای خبر

انرژیبرندتاسیساتپتروشیمی
Comments (0)
Add Comment