خطر عطرها و رایحه ها برای کیفیت هوای داخل

به گزارش تاسیسات نیوز، الان زمانی از سال است که ما معمولا درها و پنجره ها را بسته نگه می داریم و شاید چند شمع رایحه دار هم برای روشن کردن عصرهای تاریک طولانی روشن کنیم. اما احتمال یک خطر وجود دارد!



بسیاری از مردم از خوشبوکننده های هوا یا اسپری های بدن استفاده می کنند که تقریبا همه آنها حاوی مواد عطری هستند.

 

 

همه این مواد سبب ایجاد جوی عطری می شوند و با جریان هوای کم در خانه های عایق بندی شده ما فکر کنید که چه اتفاقی برای مواد شیمیایی عطری می افتد؟ به نظر می رسد اینها در هوا واکنش داده و یک کوکتل بالقوه خطرناک تولید می کنند.

 

 

مقدار مواد شیمیایی عطری داخل محصولات مشمول قوانین می شود اما کاری که بعدا ما با این مواد می کنیم برعهده خودمان است. هیچ کس کیفیت هوای داخل خانه های ما را اندازه گیری نمی کند.

 

 

پرفسور الاستایر لوئیس از مرکز ملی علوم جوی دانشگاه یورک مقدار مواد شیمیایی آلی فرار را در 6 خانه مدرن مشابه در یورک در یک دوره 5 روزه اندازه گیری کرد.




ماده شیمیایی مورد نظر لیمونن بود که معمولا برای دادن بوی مرکبات استفاده می شود. در سه خانه که از بیشتر محصولات شوینده استفاده می کردند، مقدار لیمونن به قدری بالا بود که پرفسور لوئیس مجبور شد حساسیت مونیتورها را تنظیم کند.

 

 

مقدار ترکیبات آلی فراری که در هوای 6 خانه اندازه گیری شد عبارت بودند از: بنزن که معمولا از الودگی وسایل نقلیه خارجی می آید؛ آلفا پینن یک عطر کاج که در بسیاری از محصولات شوینده به کار می رود و لمونن یک عطر مرکبات که کاربرد وسیعی در محصولات عطری دارد.

 

 

سه خانه بیشترین مقدار لیمونن را داشتند که به مقدار محصولات خانگی و شمع های عطری مربوط می شد.

 

لیمونن ماده شیمیایی نیست که خطر زیادی برای سلامتی داشته باشد – در واقع به عنوان طعم دهنده در غذاها هم استفاده می شود. با این وجود در زمان اسپری شدن در خانه ها به مدت طولانی به صورت لیمونن باقی نمی ماند.

 

 

پرفسور لوئیس دریافت با قرار گرفتن در معرض اوزون که در هوای اطراف ما وجود دارد هر دو مولکلو لیمونن می تواند یک مولکول ماده شیمیایی دیگر به نام فرم آلدهید تولید کند.

 

 

وجود مقادیر زیاد فرم الدهید در خانه های ما می تواند خطرناک باشد. از 1980، ارتباطاتی بین فرم الدهید و سرطان کشف شده و از 2011 این ماده به عنوان یک سرطان زا برای انسان عنوان شده است.

 

 

این ماده در بعضی وسایل خانه وجود داشته و با سیگار یا فرهای گازی ایجاد می شود. به نظر می رسد در عین لذت بردن از رایحه شمع های عطری، خوشبوکننده ها و محصولات شوینده، ما بیش از پیش در معرض یک ماده خطرناک قرار می گیریم.

 

 

یک راه حل قطعی، باز کردن درها و پنجره هاست، اما این کار در زمستان عملی نیست و برخلاف معیارهای راندمان انرژی جدید است.

 

 

در میان تحقیقاتی که در طی چندین دهه روی مواد شیمیایی موجود در هوا انجام شده مجموعه کمی به تاثیرات ضد آلایندگی گیاهان خانگی اختصاص یافته است. در آزمایشگاه ها نشان داده شده که بسیاری گیاهان موادشیمیایی خاصی از جمله فرم آلدهید را جذب می کنند امامطالعات کمی روی این واکنش در دنیای واقعی انجام شده است.

 

 

در این مطالعه در هر خانه 4 گیاه خاگی خاص به مدت 6 هفته گذاشته و پیوسته مقادیر لیمونن و فرم الدهید اندازه گیری شد. در طول چهار هفته، مقدار لیمونن در 6 خانه افزایش یافت که احتمالا به علت بسته بودن درها و پنجره ها در آن مدت و روشن بودن شمع های عطری بود.

 

 

گیاهان خانگی تاثیر خاصی روی مقدار لیمونن نداشتند اما در مورد فرم آلدهید این گیاهان سبب کاهش مقدار این ماده شدند. پس شاید بتوان پیشنهاد کرد که گیاهان به جذف فرم الدهید سمی کمک می کنند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتعایقمحیط زیست
Comments (0)
Add Comment