خرم: می خواهیم سازمان نظام مهندسی را خانه دوم مهندسان کنیم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تشریح نتایج سفر اخیر خود به مشهد مقدس، گفت: می خواهیم سازمان نظام مهندسی را به خانه دوم مهندسان تبدیل کنیم.
 به گزارش تاسیسات نیوز، خرم که برای بازدید از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به مشهد مقدس رفته بود، در جمع پرسنل این سازمان خواهان توجه هرچه بیشتر به مباحث انرژی و اجرایی کردن این مباحث در ساخت و سازهای شهری شد.
رئیس شورای مرکزی سازمان که در ابتدای دوره آشنایی با مباحث بهینه‌سازی انرژی با نگاه به مدیریت سبز سخن می‌گفت، طرح های آمایش سرزمینی و طرح های جامع بخش و فرابخش را حلقه مفقوده توسعه کشور عنوان کرد و گفت: طبق پیش‌بینی طرح آمایش سرزمین مصوب در سال ۵۳ به دلیل وجود ذخایر نفت و گاز و اتصال به آبهای آزاد و بهره گیری  از حمل و نقل دریایی مقرر بود تا سال ۷۸ حدود ۲۵ میلیون نفر در مناطق شمالی خلیج فارس و دریای عمان ساکن باشند که این رقم به دلیل عدم توجه به طرح آمایش سرزمین و توسعه نامتوازن صنایع و آسیب‌های فراوان به محیط زیست جمعیت این مناطق در حال حاضر ۲/۵ میلیون نفر است، که این امر به خوبی ضرورت توجه به طرح‌های آمایش سرزمینی را نشان می‌دهد.
وزیر اسبق راه و ترابری، تعلل در اجرای تصمیمات درست را یکی دیگر از آسیب‌های موجود در فرایند مدیریت دانست که باعث تاخیر فراوان در اجرای پروژه‌ها در تمامی سطوح می‌شود.
مهندس خرم اظهارداشت: تاخیر در اجرا و تکمیل پروژه ها باعث ایجاد هدر رفت فراوان منابع مالی، انسانی و زیست محیطی شده و هزینه نهایی را بسیار افزایش خواهد داد.
وی خواهان توجه بیش از پیش مدیران تصمیم‌گیر و جامعه مهندسی به عنوان مجریان پروژه های عمرانی به این مهم شده و افزایش بهره وری را در گرو برنامه ریزی صحیح و اجرای به موقع آن دانست.
در پایان با تاکید بر اهمیت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان از سازمان نظام مهندسی استان خواست تا در راستای اجرایی شدن این مبحث در تمامی پروژه‌های ساختمانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تا پایان سال جاری اقدام کند.
 در این دوره مهندس طاهری اصل رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی مطالبی را جهت آشنایی با مباحث بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان با نگاه به مدیریت سبز در دو بخش ارائه کرد.
مهندس طاهری اصل با اشاره به میزان بالای سرانه مصرف انرژی‌ در کشور، عدم توجه به مدیریت صحیح منابع انرژی و استفاده اندک از انرژی‌های تجدیدپذیر و سبز را باعث خسارت‌های جبران ناپذیر در کشور دانست.
وی توجه بیش از پیش به مبحث بهینه‌سازی انرژی و مدیریت صحیح منابع را ضرورت حال حاضر کشور دانست که از سطوح تصمیم‌گیری کلان تا مصرف‌کنندگان خرد باید آن را در نظر بگیرند.
در این دوره چهار ساعته مهندس طاهری اصل راهکارهای کاربردی به منظور آشنایی با مباحث بهره وری انرژی را برای پرسنل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیان کرد.
تجلیل از مهندسان پیشکسوت جامعه مهندسی استان 
در ادامه برنامه رئیس شورای مرکزی در شهر مشهد، با شش تن از پیشکسوتان جامعه مهندسی استان دیدار و با گرامیداشت دستاوردهای یک عمر فعالیت مهندسی از زحمات ایشان قدردانی کرد.
دیدار با خانواده مرحوم دکتر فرشیدیانفر ، مهندس نقیبی بیدختی ، مهندس محمدرضا رئیسی، مهندس کامران دیسفانی، مهندس دیشیدی و دکتر اخوان عبداللهیان برنامه انتهایی روز اول سفر مهندس خرم به مشهد بود.
در این دیدارها مهندس خرم با بیان اینکه پیشکسوتان ستون‌های رفیع جامعه مهندسی هستند، دستاوردهای سترگ ایشان را مرهون تلاش همراه با صداقت، درایت و دلسوزی دانست و حضور ایشان را مایه افتخار جامعه مهندسی برشمرد.
رئیس شورای مرکزی نقش خانواده و همسران ایشان را در رسیدن به این جایگاه بسیار مهم توصیف کرد و گفت بدون پشتیبانی، همراهی و همدلی خانواده در پیمودن این مسیر سخت و طولانی، امروز چنین شان و منزلتی به دست نمی‌آمد.
مهندس خرم در دیدار با خانواده زنده‌یاد دکتر فرشیدیانفر نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن مرحوم خدمات ایشان در حوزه صنعت و مهندسی ساختمان ماندگار و کم‌نظیر توصیف کرده و فقدان ایشان را خسارتی بزرگ برای جامعه مهندسی دانست.
در این دیدارها لوح یادبودی و هدایایی به پاس خدمات ارزنده‌ی ایشان اهدا شد.
دیدار با هیأت مدیره و بازرسان نظام مهندسی خراسان رضوی
در ادامه این سفر، اعضای هیات مدیره و بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با مهندس احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان (کشور) دیدار و درباره مسایل مختلف گفتگو کردند.
در ابتدای این دیدار که به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شد، مهندس بشیر رئیس سازمان ضمن خوشامدگویی به مهندس خرم و هیأت همراه به بیان دغدغه‌ها و مشکلات جامعه مهندسی استان پرداخت.
 مهندس بشیر بحث تعارض منافع و نحوه مشارکت سازمان در بحث اقدام ملی مسکن را دغدغه‌های مهم سازمان عنوان کرد و خواهان شفاف‌سازی تعارض منافع برای اعضای هیأت مدیره، گروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی، بازرسان و کارشناسان سازمان شد. وی با بیان مشکلات ایجاد شده بخصوص در شهرهای کوچک پیشنهاد داد تا این اجرای موضوع تا تعیین تکلیف اصلاح قانون نظام مهندسی متوقف شود.
رئیس سازمان همچنین مشارکت سازمان در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن بدون در نظر گرفتن منافع جامعه مهندسی و سازمان‌های استان را غیرقابل قبول خواند و خواهان اخذ درصدی از حق قانونی جهت صدور شناسنامه فنی و ملکی شد.
در ادامه هر یک از اعضای هیأت مدیره و نماینده بازرسان سازمان به بیان دغدغه‌ها و معضلات موجود پرداختند.
در همین حال، مهندس جنتی‌پور عضو شورای مرکزی و عضو هیأت مدیره نظام مهندسی خراسان رضوی در دوره هشتم ضمن بیان خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده در این دوره شورای مرکزی در جهت اصلاح نظام نامه‌ها، قوانین و مباحث مقررات ملی، توجه مهندس خرم به حل و فصل اختلافات در سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها را مزیتی بزرگ در این دوره دانست.
مهندس جنتی پور گفت هیچ درخواست و مکاتبه‌ای نبوده که مهندس خرم در مدت حداکثر یک هفته پاسخ نداده باشند.
 وی ضمن قدردانی از حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در استان خراسان رضوی این حضور را فرصتی مغتنم جهت آشنایی بی‌واسطه با مشکلات و دغدغه‌های جامعه مهندسی استان دانست.
در ادامه مهندس خرم پس از استماع سخنان حاضرین با بیان اینکه آنچه نفع عموم مردم در آن است، حق است و ماندنی از تمامی منتخبین جامعه مهندسی خواست تا در تصمیم‌گیری و اقدامات انجام شده خیر همگانی را مدنظر داشته باشند.
وی با بیان اینکه خسارت‌ها و بحران‌های موجود در کشور ناشی از نگاه وظیفه‌گرا در مدیریت است، اظهارداشت: این نگاه به مدیریت رفع تکلیف ختم می شود و خواهان توجه جدی به نتیجه اقدامات در فرایند تصمیم‌گیری شد و افزود: نتیجه هر تصمیمی باید قبل از اقدام کاملا روشن و قابل دستیابی باشد.
وزیر اسبق راه و ترابری به نقش مشاور و مطالعات میدانی در بحث مدیریت اشاره کرد و گفت: اقدامات در هر حوزه باید پروژه محور باشد. پروژه تعریف کنید و با استفاده از مشاوران کاردان و انجام مطالعات دقیق با در نظر گرفتن تمام جوانب تا حصول نتیجه نسبت به ادراه مجموعه تحت مدیریت خود اقدام کنید.
رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تعارض منافع پرداخت و خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر بارها با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه صورت گرفته و در جلسات متعدد درخواست سازمان مبنی بر عدم اقدام وزارت در این خصوص تا جمع‌بندی نهایی با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به ایشان انتقال داده شد.
مهندس خرم از جلسه خود، چند روز قبل از ابلاغ این دستورالعمل با وزیر سابق راه و شهرسازی و معاونت امور مسکن و ساختمان خبر داد و اظهارداشت: متاسفانه برخلاف قول مساعدی که در آن جلسه داده شد، دستورالعمل تعارض منافع به همان شکل ابلاغ گردید
وی ادامه داد: البته در رابطه با این موضوع توسط وزیر سابق محترم از بنده سوال شد که نظر شما در رابطه با تعارض منافع چیست و توضیح لازم ارائه شد مبنی بر اینکه روسای سازمان استان‌ها بدلیل تمام وقت بودن تعارض منافع شامل می شود ولى اعضای هیات مدیره باتوجه به اینکه هفته اى ٢ تا ۴ ساعت فعالیت دارند، مشمول تعارض منافع نباید باشند و براى آنها نرم و حد و حدودى در سقف ظرفیتی که دارند باید اجازه داد. از سوی دیگر، هر محرومیتى که ایجاد مى شود باید حق محرومیت دیده و جبران شود. بر همین اساس آقاى مهندس اسلامى وزیر سابق محترم خطاب به آقاى دکتر محمودزاده معاون محترم امور مسکن و ساختمان فرمودند این نکات قابل تامل است. لذا تقاضا کردیم که قبل از ابلاغ هر مصوبه و بخشنامه و دستورالعملى نظر سازمان نظام مهندسى کشور لحاظ شود.
مهندس خرم تصریح کرد: همچنین به این نکته تاکید شد که وزارت راه و شهرسازى مصوبات، دستورالعمل و بخشنامه ها را باید به سازمان نظام کشور ابلاغ کند و اختیار ابلاغ به سازمان استانها در آئین نامه اجرایى قانون به سازمان استان ها توسط رئیس سازمان کشور طبق بند ذ ماده ١١۶ باید انجام شود ولى دو روز بعد بخشنامه بدون لحاظ موارد فوق الذکر ابلاغ شد و پس از ابلاغ تا پایان زمان دولت دوازدهم پیگیری های متعدد انجام شده بی پاسخ ماند.
نظرات سازمان نظام مهندسی کشور اینگونه بیان شد:
-روسای سازمان‌ها حق هیچگونه امضایی در حیطه خدمات مهندسی ندارند.
-اعضای هیأت مدیره به میزان میانگین کارکرد هر استان مجاز به کار هستند.
-در صورت محروم شدن کامل از استفاده از پروانه باید در ازای آن حق الزحمه به این افراد پرداخت شود چرا که استفاده از پروانه از حقوق مکتسبه افراد است و نمی‌توان کسی را از این حق محروم کرد.
مهندس خرم در ادامه به بحث طرح اقدام ملی مسکن پرداخت و گفت: طی آخرین تفاهم‌نامه منعقد شده منافع سازمان‌های نظام مهندسی تامین شده بویژه درآمد مربوط به حق الزحمه شناسنامه فنی ملکى و همان تفاهم نامه ملاک عمل می باشد و در این خصوص به صورت رسمی مکاتبه انجام خواهد شد.
وی همچنین از نهایی شدن شرح خدمات در سه رشته نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک خبر داد و گفت طی هفته آینده ابلاغات هر سه رشته انجام خواهد شد.
رئیس شورای مرکزی در پایان با بیان اینکه از ابتدای شروع به کار در این سمت اصل را بر همکاری،‌ همفکری و گفتگو با تمامی ارگان‌ها گذاشته است، گفت: هیچ مشکلی با ایجاد تنش و دعاوی در دادگاه‌ها به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.
به گفته وی، منافع جامعه مهندسی ایجاب می‌کند ضمن پایداری بر مواضع و خواسته های به حق جامعه مهندسی با نهادهای حاکمیتی و تصمیم‌گیر از قبیل مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها مسیر گفتگو، تعامل و تفاهم را در پیش گرفت.
وی از تمامی اعضای هیأت مدیره خواست تا با پرهیز از اختلافات و فراوش کردن رقابت‌های انتخاباتی نهایت با همدلی، همفکری، هماهنگی و همکاری با یکدیگر در راستای برآوردن وعده‌ها و خدمت به جامعه مهندسی استان و حل مشکلات و گرفتاری های مردم داشته باشند.
تمدید فعالیت دفتر منطقه ای شرق
تفاهم نامه فعالیت دفتر منطقه‌ای شمال شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تمدید شد. مراسم امضای این تفاهم‌نامه با حضور دکتر شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، مهندس خرم رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان، مهندس نژادصفوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، مهندس بشیر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و جمعی از اعضای هیأت‌مدیره سازمان استان، مهندس جنتی‌پور عضو شورای مرکزی و مهندس طاهری اصل رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی و به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد.
در ابتدای این دیدار مهندس مهردوست عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گزارشی کوتاه از فعالیت‌های ده ساله مرکز ارایه کرد.
از جمله مواردی را که مقرر شد در دستور کار اجرایی در آغاز فعالیت مجدد دفتر قرار گیرد، می توان موارد زیر نام برد:
– پایش وارزیابی ساختمان ها در مبحث انرژی، نظارت و کنترل ویرایش جدید مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان،
– بررسی نحوه اجرای صحیح استاندارد ۲۸۰۰ و پیوست ششم
– کنترل و بررسی ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی و حرکتی
– تشکیل کمیته های مشترک با سازمان ها وادارات  دخیل  در کنترل و اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان و استفاده از متخصصین استان در تهیه ضوابط وکنترل دستور العمل ها اجرایی مرتبط
– توسعه شبکه شتاب نگاری مشهد و استان و درصورت اماده شدن زیر ساخت ها ،راه انداری سامانه پاسخ سریع زلزله در شهر مشهد
– ارایه پیشنهاد راه کار و دستوالعمل برای ساخت و ساز درحریم و نواحی منتهی به گسل ها با توجه به ساختگاه شهر مشهد
– برگزاری رویداد های منطقه ای و ملی پژوهشی و آموزشی در شهر مشهد
ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با روش‌های سنتی غیرممکن است
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ابتدای سخنان خود با اشاره به وجود دفتر منطقه‌ای شمال شرق کشور در مشهد به عنوان یکی از فعالترین دفاتر، آن را امتیاز بزرگی برای استان برشمرد و خواهان انعکاس ظرفیت‌های علمی و فنی جامعه دانشگاهی و مهندسی استان از طریق این دفتر به مرکز تحقیقات جهت همکاری‌های آتی شد.
وی با بیان خلاصه‌ای از عملکرد مرکز تحقیقات در سال‌های اخیر، از بازنگری در تمامی مباحث در شورای تدوین این مرکز خبر داد و افزود: متاسفانه برخی از این ویرایش‌ها به مرحله ابلاغ رسمی نرسیده و در فرایندهای وزارتخانه معطل مانده است.
رئیس مرکز تحقیقات با اشاره به طرح جهش مسکن، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با روش‌های سنتی را غیرممکن دانست و گفت: این مرکز در راستای وظایف محول شده شرکت‌هایی که توان صنعتی‌سازی دارند، را شناسایی کرده که طی بررسی‌های بعمل آمده ظرفیت بسیار خوبی در مجموع برای ورود به صنعتی‌سازی مسکن در این رابطه شناسایی شده است.
وی در پایان خواهان همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور با مرکز تحقیقات در راستای پیشبرد روش‌های نوین در ساخت مسکن و همچنین بررسی راه‌های مقابله با پدیده فرونشست زمین در مناطق مختلف کشور شد.
همچنین مهندس نژادصفوی مدیرکل رفضای شهرسازی و معماری در این دیدار با اشاره به وجود بارگاه منور رضوی در مشهد، خواهان توجه هرچه بیشتر به معماری و شهرسازی متناسب با الگوهای ایرانی و اسلامی شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با ارائه آماری از نیمه بادوام و کم‌دوام مشهد تقاضای مسکن در این شهر را بسیار زیاد توصیف کرد و با بیان استقبال هم استانی‌ها از طرح جهش مسکن، گفت: برای به سرانجام رسیدن این طرح بزرگ تمامی دستگاه‌های اجرایی باید تمام ظرفیت خود را بکار گرفته و در راستای کمک به قشر آسیب‌پذیر که هدف این طرح هستند تمام سعی خود را بکار ببندند.
مهندس خرم، رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان نیز در این دیدار  گفت: اتلاف سرمایه در پروسه ساخت و ساز از عوامل اصلی افزایش قیمت تمام شده مسکن است.
وی با اشاره به بحران آب در کشور، توجه بیش از پیش به میزان مصرف آب در صنایع ساختمانی و ورود به بحث تولید آب شد. وی با ارائه آماری از مصرف آب در صنایع و کشاورزی از عدم توجه به مخاطرات زیست محیطی و طرح‌های آمایش سرزمینی در توسعه صنایع و کشاورزی انتقاد کرد و آن را تهدیدی برای امنیت و سلامت جامعه دانست.
مهندس خرم در ادامه با اشاره به طرح جهش تولید مسکن گفت: توان و ظرفیت بالایی در شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی وجود دارد که باید شناسایی شده و منابع لازم در اختیار آنان قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه اتلاف سرمایه در اثر طولانی شدن پروسه ساخت و ساز از دلایل اصلی ایجاد تورم در بازار مسکن و افزایش قیمت تمام شده آن است خواهان سرعت دادن به ساخت و ساز چه در روش‌های سنتی و چه در صنعتی‌سازی مسکن شد. مهندس خرم استفاده از ابزارها و روش‌های استاندارد در ساخت سنتی را یکی از الزامات حال حاضر دانست و خواهان تعریف استاندارها در این خصوص و نظارت سختگیرانه بر اجرای آن شد.
وزیر اسبق راه و ترابری در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد هر جامعه‌ای است خواهان کاهش تصدی‌گری دولت واگذاری هر چه بیشتر امور به بخش خصوصی شد و هماهنگی و همکاری دولت و بخش خصوصی را اصل اساسی در پیشبرد اهداف عالیه دولت‌ها دانست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی: تمدید تفاهم نامه مرکز تحقیقات نشان دهنده عملکرد مجموعه دفتر منطقه ای در خراسان رضوی است.
مهندس بشیر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در این دیدار ضمن استقبال از تمدید این تفاهم‌نامه ابراز امیدواری کرد تا در دوره جدید این همکاری که با محوریت سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی انجام خواهد شد و با استفاده از تجربیات دفتر طی سال های گذشته شاهد اقدامات موثر و ماندگاری در دفتر منطقه ای شمال شرق کشور باشیم.
مهندس بشیر با اشاره به دغدغه سازمان نظام مهندسی استان در خصوص عدم شفافیت آیین‌نامه تعارض منافع و همچنین نحوه مشارکت در طرح جهش مسکن، خواهان بازنگری در این دو مورد با هماهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‎‌ها شد.
در ابتدای جلسه حاضرین در این نشست به بیان دغدغه‌ها و راهکارهای خود در رابطه با فعالیت‌های مرکز تحقیقات پرداختند.
اهم موارد مطرح شده به شرح زیر است:
مهندس طاهری اصل:  ساختمان های موجود و ساختمان های در دست احداث) ضرورت برگزاری دوره‌های  آموزشی تربیت مدرس انرژی و دوره‌های ممیز انرژی در خراسان رضوی جهت احصا اطلاعات ساختمان‌های استان به منظور استفاده در سامانه ملی پایش انرژی / اجرایی شدن رده‌بندی انرژی ساختمان‌ها در خصوص مبحث ۱۹ به صورت آزمایشی در خراسان رضوی، یزد، اصفهان و استان‌های متقاضی / توجه به بحث ایمن‌سازی در رده‌بندی انرژی ساختمان
مهندس جنتی پور: اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی / توجه هرچه بیشتر به بحث ساختمان‌های سبز و پایدار
در پایان این نشست تفاهم نامه مشترک بین مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان و نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در خصوص تمدید فعالیت دفتر منطقه ای شمال شرق مرکز تحقیقات به امضای دکتر شکرچی زاده، مهندس نژادصفوی و مهندس بشیر رسید.
تحقق خواسته های تشکل­های صنفی در گرو مطالبه گری آنان است
در ادامه مهندس خرم در جمع نمایندگان تعدادی از انجمن ها و  تشکل های صنفی گفت: تحقق خواسته های اصناف در گرو مطالبه گری آنان است.
 در این دیدار که با حضور رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره سازمان برگزار شد  نمایندگان تعدادی از انجمن ها و  تشکل های صنفی حضور داشتند.
مهندس خرم در این نشست با اشاره به موادی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به تبیین جایگاه مهم تشکل ها در این قانون پرداخت. وی تعریف  نظام مهندسی و کنترل ساختمان در ماده یک این قانون به عنوان «مجموعه قانون، مقررات، آیین‌نامه‌ها، استانداردها و تشکل‌های مهندسی،‌حرفه‌ای و صنفی» را نشان دهنده جایگاه  مهم تشکل ها و اصناف دانست و با یادآوری بند ۲ ماده ۲  «تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه‌های فنی و مهندسی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی» به عنوان بخشی از اهداف قانون، یکی از وظایف تشکل‌های حرفه‌ای و اصناف را مشارکت در تنسیق امور عنوان کرد.
وی با اشاره به بندهای ۷ و ۸ و ۹ ماده ۲ قانون از تشکل‌ها و اصناف خواست تا ضمن نقش آفرینی در تدوین قوانین و مقررات و تهیه و تنظیم مبانی قیمت گذاری، در راستای اجرای مقررات ملی ساختمان و اهداف ذکر شده در قانون با تمامی ارگان‌های دخیل هماهنگی و همکاری حداکثری داشته باشند.
مهندس خرم بند ۱۰ ماده ۲ با عنوان «جلب مشارکت حرفه‌ای مهندسان و صاحبان حرفه‌ها و صنوف ساختمانی در تهیه و اجرای طرح‌های توسعه و آبادانی کشور» را بیانگر نقش انجمن‌های صنفی در تهیه و تدوین طرح‌های آمایش، طرح جامع بخش و فرابخش مثل طرح‌های توسعه استانی دانست و گفت: صنوف و تشکل‌ها باید توان علمی و مهندسی اعضای خود را در این زمینه‌ها بکار بگیرند.
رئیس سازمان نظام مهندسی  خواستار مطالبه‌گری تشکل­های صنفی به عنوان بدنه بخش خصوصی شد و ضمن انتقاد از طرح در جریان اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس شورای اسلامی گفت: در این طرح اصلاحی نگاه قانون‌گذار به دخالت حداکثری دولت در امور نظام مهندسی به عنوان یک بخش غیردولتی تغییر کرده و نقش تشکل‌ها و اصناف در این طرح نادیده گرفته شده است.
مهندس خرم از نمایندگان تشکل­های صنفی خواست تا ضمن مطالعه دقیق در قوانین موجود، نیازها و خواسته‌های بخش خصوصی مستند به موارد قانونی احصا شده و از مراجع تصمیم‌گیر و اجرایی کشور پیگیری و مطالبه شود. از موارد آسیب زننده به سازمان نظام مهندسی ممنوع کردن هر نوع فعالیت درآمدزا است. با این مصوبه برای سازمان نظام مهندسی لزوم ردیف بودجه روش قطعی است.
مهندس خرم با بیان اینکه اصناف مظهر مردم‌سالاری هستند تصویب طرح جاری در مجلس را به منزله نابودی تشکل‌ها و اصناف دانست و از سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها خواست تا از اصناف با توجه به وظیفه قانونی خود حمایت مادی و معنوی صورت داده و مشکلات آن‌ها را با تعامل فی‌مابین مرتفع گردانند.
رئیس سازمان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در خصوص اصلاح تعرفه گفت: هزینه خدمات مهندسی در دنیا بین ۵ تا ۸ درصد هزینه ساخت است که این میزان در کشور در حدود نیم درصد است.
وی افزود: پیشنهاد سازمان نظام مهندسی کشور برای هزینه ساخت درجه ۲ مبلغ ۷۰ ملیون و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به ازای هر مترمربع است و در صورتی که زمان ساخت بیش از دو سال بشود این هزینه بالاتر خواهد بود.
مهندس خرم پذیرش هزینه ساخت واقعی در ارکان تصمیم‌گیر کشور را پیش‌زمینه اصلی در اصلاح و واقعی شدن تعرفه خدمات مهندسی دانست.
رئیس شورای مرکزی با بیان اینکه نظام مهندسی از ۷ رشته هم‌تراز تشکیل شده است و چیزی به عنوان ۴ رشته اصلی معنا ندارد، از نهایی شدن شرح خدمات سه رشته ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری خبر داد که به زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
مهندس خرم از تمامی تشکل‌ها و اصناف نظام مهندسی خواست تا ضمن پایبندی به اصول و مبانی و منافع جامعه مهندسی و بخش خصوصی از طریق گفتگو، تعامل و همفکری، مطالبه‌گر خواسته‌های به حق خود از مراجع حاکمیتی باشند.
می خواهیم سازمان نظام مهندسی را به خانه دوم مهندسان تبدیل کنیم.
در همین حال، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تشریح نتایج سفر اخیر خود به مشهد مقدس، گفت: می خواهیم سازمان نظام مهندسی را به خانه دوم مهندسان تبدیل کنیم.
مهندس احمد خرم با بیان اینکه سفر به مشهد پس از انتظار طولانی به دلیل توقف سفرها و محدودیت های دو ساله کرونا محقق شد، به امتیازات این سفر اشاره کرد و اظهارداشت: موضوع هدفمندی انرژی را از مشهد مقدس در کشور شروع کردیم؛ حرکتی بسیار ارزشمند که در راستای خواست اولیای دین و با موضوع صرفه جویی و پرهیز از اسراف شکل گرفت.
وی دیدار با تولیت آستان قدس رضوی را از دیگر امتیازات این سفر عنوان کرد و افزود: در این دیدار مسایل خوبی مطرح شد، ضمن آنکه ما پیشنهاد تشکیل کمیته ای را برای رفع موانع طرح های مهمی که لازم است در این کانون معنوی کشور ایجاد شود، مطرح کردیم که مورد موافقت قرار گرفت.
علاوه بر این، تصمیم گرفته شد در خصوص صرفه جویی انرژی نیز در کمیته یاد شده بحث و بررسی صورت گرفته و پیشنهاد روشنی درباره آن ارایه شود.
مهندس خرم با اشاره به استقبال صمیمانه و میزبانی گرم اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی از وی و همراهان، گفت: انتظار این است که همه ما مهربانانه، دوستانه و با رعایت انتقاد پذیری، سازمان نظام مهندسی را به خانه دوم مهندسان تبدیل کنیم تا با عشق به سازمان بیایند، با ارایه نظرات و پیشنهادات خود این مجموعه را در رسیدن به اهداف خود یاری کنند و به نظر می رسد خراسان رضوی می تواند پیشتاز این موضوع در کشور شود.
 وی طرح مسائل اساسی کشور را امتیاز دیگر سفر به خراسان رضوی دانست و خاطر نشان کرد: آمایش سرزمین، طرح جامع (master plan) بخش و فرابخش و طرح های توسعه استان ها از جمله موضوعاتی بود که در این سفر مورد تاکید قرار گرفت، چرا که بدون توجه به این موضوعات شاهد اتلاف منابع انسانی، مالی و تجهیزاتی خواهیم بود؛ بنابر این لازم است که همواره برای تحقق اهداف توسعه کشور با اسناد توسعه حرکت کرده و گام برداریم.
مهندس خرم با یادآوری پروژه های بسیار مهمی که در این استان اجرا شده است، تصریح کرد: کمربند شمالی شهر مشهد، شروع اتوبان مشهد باغچه تهران و مشهد چناران – قوچان و چهار خطه تربت ۲۰ سال پیش آغاز و به سرانجام رسید.
وزیر اسبق راه و ترابری اضافه کرد: رکورد راه آهن سازی در آسیا و خاورمیانه در استان خراسان یکپارچه قدیم اتفاق افتاد. احداث هزار کیلومتر راه آهن بافق–مشهد طی سه سال تحقق یافت؛ نخستین راه آهنی که با سیگنالینگ تحویل شد. در تمامی این هزار کیلومتر از فناوری فیبر نوری کمک گرفتیم، ضمن آنکه کنترل های مربوطه نیز بصورت الکترونیک انجام می شد و از همه مهمتر اینکه با احداث این راه آهن، مشهد از طریق ریل به آب های آزاد دنیا متصل شد.
 وی اظهار امیدواری کرد در مقام عمل نیز بتوان با همدلی، همفکری، هماهنگی و همکاری با یکدیگر، با کیفیت و سرعت مناسب و بالا و با حداقل هزینه کارهای باقیمانده را انجام داد.
 مهندس خرم در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اهمیت رشته های هفتگانه مهندسی و تفاوت آن ها در مقایسه با یکدیگر گفت: قبلاً می گفتند یک رشته عمران وجود دارد و سایر رشته ها فرعی است؛ کمی که جلوتر آمدیم، گفتند چهار رشته اصلی و سه رشته فرعی داریم. ما در این دوره معتقدیم هفت رشته اصلی داریم و البته به شوخی می توان گفت چهار رشته اصلی داریم و سه رشته اصلی. سه رشته شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری از این پس فرعی نیست بنابراین ۷ رشته اصلی داریم نه ۴ رشته.
در این سفر کامران جنتی پور عضو شورای مرکزی، احمدرضا طاهری اصل رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی و کمیل صرامی مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان مهندس خرم را همراهی کردند.
خانه دوم مهندسیخراسان رضویخرممشهد مقدسنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment