خرم: بانک مسکن تا ۱۰ سال آینده پاسخگوی تعهدات فعلی نیست

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: بانک مسکن نمی تواند مشکل را حل کنید، زیرا این بانک تا ۱۰ سال آینده پاسخگوی تعهدات فعلی خود نیست، ضمن اینکه دولت با سپرده گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای این موضوع نیز می تواند کار را آغاز کرد؛ وگرنه راهکارهای دیگر، تنها راهکارهای موقتی و درمان تسکینی است نه درمان اساسی.
به گزارش تاسیسات نیوز، احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، اختصاص خط اعتباری ویژه توسط دولت را کلید موفقیت در نوسازی بافت فرسوده دانست و گفت: بانک مسکن نمی تواند این مشکل را حل کنید، زیرا این بانک تا ۱۰ سال آینده پاسخگوی تعهدات فعلی خود نیست.
مهندس احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به صورت ویدئو کنفرانس با برنامه چشم انداز اقتصاد شبکه ایران کالا سیما درباره راهکار حل مشکلات بخش مسکن و تجارب جهانی به گفتگو پرداخت.
در این برنامه از مهندسی خرم سوال شد که راهکار شما برای بازآفرینی موفق در بافت های فرسوده و استفاده از تجارب جهانی چیست؟ که وی پاسخ داد: متاسفانه تاکنون در بافت های فرسوده، درجاسازی شده است نه بازآفرینی.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: در حال حاضر محلات قدیم و فرسوده در عشق آباد ترکمنستان، استانبول ترکیه، لیسبون پرتغال، بارسلون اسپانیا، لیون و پاریس فرانسه همه بازآفرینی شده اند ولی جاسازی نشده اند.
خرم، درجاسازی را سم مهلک برای نوسازی بافت فرسوده دانست و در پاسخ به این پرسش که درجاسازی به چه معناست؟ اظهارداشت: درجاسازی یعنی اینکه تنها چند قطعه را تجمیع و سپس آنها را بسازیم، این در حالی است که کل محله بافت فرسوده را باید براساس طرح تفضیلی و جامع، بازآفرینی کنیم و تمام امکانات لازم همچون آب،برق، گاز، مدرسه، بیمارستان و …را به میزان لازم در این مناطق ببینیم.
وی تصریح کرد: درواقع، وقتی محله قدیمی را بازآفرینی می کنیم، قطعا جمعیت دو برابر می شود و همه امکانات لازم را برای این میزان جمعیت باید ببینیم؛ وگرنه مردم برای زندگی در آینده در این مناطق دچار مشکل و گرفتاری خواهند شد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اعلام اینکه متاسفانه هم اکنون ۴۵ درصد بافت فرسوده درجاسازی شده است، تاکید کرد: درجاسازی قطعا در آینده برای مردم، دولت و شهرداری, فاجعه آفرین خواهد بود.
در ادامه از مهندس خرم سوال شد که از راهکار اجرایی در این باره بگویید؟ که وی پاسخ داد: دولت هم مثل سایر کشورها باید یک ردیف ویژه تسهیلاتی برای حل مشکل مسکن در این مناطق درنظر بگیرد.
وی توضیح داد: درواقع، دولت به طور مثال، یک میلیون دلار در سال برای این موضوع نه هزینه بلکه سپرده گذاری می کند که بانک هم می تواند تا ۴ برابر این رقم، خط اعتباری اختصاص دهد.
خرم تاکید کرد: اگر دولت به این صورت وارد میدان نشود، مشکل به صورت ریشه ای حل نخواهد شد، ضمن اینکه در سالیان گذشته دولت های مختلف در این باره کوتاهی و مردم را دچار مشکل کردند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، اختصاص خط اعتباری ویژه توسط دولت را کلید موفقیت در نوسازی بافت فرسوده دانست و گفت: بانک مسکن نمی تواند مشکل را حل کنید، زیرا این بانک تا ۱۰ سال آینده پاسخگوی تعهدات فعلی خود نیست، ضمن اینکه دولت با سپرده گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای این موضوع نیز می تواند کار را آغاز کرد؛ وگرنه راهکارهای دیگر، تنها راهکارهای موقتی و درمان تسکینی است نه درمان اساسی.
بافتهای فرسودهبانک مسکنتعهدات مالی بانک مسکنخرمساختمان های فرسودهنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment