خداحافظی با نوسانات؛ قیمت ورق، لوله و پروفیل ثابت!

نوسانات نزولی قیمت آهن آلات در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد؛ قیمت ورق، لوله و پروفیل اکثر تولیدکنندگان ثابت اعلام شد.
به گزارش تااسیسات نیوز – بازار آهن و فولاد در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری با توجه به عقب نشینی قیمت دلار به کانال‌های ۵۸ و ۵۹ هزار تومان، کاهش تقاضا و انتظار برای احتمال بهبود شرایط اقتصادی در روزهای آتی و همچنین چشم‌انتظاری فعالان بازار برای تغییر و تحولات بورس کالا، روزهای کم‌نوسانی را پشت سر می‌گذارد.
نوسانات نزولی آهن‌ آلات
نگاه اجمالی به نمودار نوسان قیمت‌ آهن آلات در آهن‌ آنلاین نشان می‌دهد که سیر کلی نوسانات قیمتی در این حوزه و سه روز پس از اعلام نتایج انتخابات همچنان نزولی است. اگرچه قیمت برخی مقاطع در بنگاه‌ها همچنان در برابر ثبات و کاهش مقاومت دارند، ولی در بیشتر کارخانه‌ها این تثبیت قیمت و روند نزولی به وضوح قابل مشاهده است. این روند که از اواخر ماه نخست امسال تا کنون ادامه داشته، تاکنون تحت تاثیر دو عامل اصلی ثبات قیمت دلار و توقف پروژه‌های ساخت و ساز در کشور بود اما در هفته اخیر یک عامل بازدارنده دیگر نیز به نام «انتظار بهبود» نیز به آنها افزود شده است.
تداوم نوسانات منفی قیمت میلگرد
مطابق انتظارات و پیش‌بینی‌های انجام شده در مورد قیمت میلگرد در هفته اخیر، نوسانات قیمت این محصول همچنان نزولی است. بررسی نمودار نوسان قیمت میلگرد آجدار به عنوان محصول شاخص این گروه، حاکی از این است که قیمت این محصول در کارخانه‌ها در بازه صفر تا ۳.۵- نوسان دارد. در حال حاضر قیمت میلگرد آجدار سایزهای۱۶، ۱۸ و ۲۰ نیشابور در این کارخانه با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۴۷۳۰ تومان رسیده است. این در حالی است که همین محصولات در بنگاه تهران با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، رقم ۲۵۶۴۰ تومان را ثبت کرده‌اند. قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۸ ابهر نیز که روز گذشته با رشد حدود ۱۰۰۰ تومانی مواجه شده بود، امروز با ۳.۵ درصد کاهش، به قیمت ۲۴۸۲۰ تومان بازگشت.
نوسان تیرآهن در بنگاه‌ ها هم منفی شد
نوسانات کاهشی قیمت تیرآهن طی هفته اخیر در کارخانه‌ها همچنان ادامه دارد و این روند مقاومت قیمتی برخی محصولات در بنگاه‌ها نیز شکست و سیر قیمت آنها را نیز نزولی کرد. قیمت اکثر سایزهای تیرآهن در کارخانه‌ ذوب آهن ظرف شبانه‌روز گذشته نوسان صفر تا ۱.۰- درصد را ثبت کرد. سایزهای پرمصرف ۱۴، ۱۶ و ۱۸ این محصول در کارخانه با یک درصد کاهش قیمت به ۲۶۳۶۰ تومان (به ازای هر کیلوگرم) رسید. سیر کاهشی نوسان قیمت تیر آهن در بنگاه‌ها گسترده‌تر نیز بود و از صفر تا ۲.۴- دامنه داشت. با توجه به قیمت‌های اعلام شده، سایز ۱۴ تیرآهن فایکو در بنگاه تهران، امروز با بیشترین درصد کاهش نسبت به روز گذشته، با قیمت ۳۷۲۷۲۷۰ تومان (به ازای هر شاخه) عرضه شد.
توقف دوباره پروفیل
نمودارهای نوسان قیمت پروفیل نشان می‌دهد پس از نوسانات کوچک یکی دو روز گذشته، قیمت‌ها امروز بدون تغییر نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، رقم‌های قبلی را ثبت کرده‌اند. امروز پروفیل ساختمانی ۶ متری ۴۰*۴۰ در کارخانه پروفیل تهران همچنان با قیمت ۳۶۵۵۰ تومان عرضه می‌شود و قیمت پروفیل ساختمانی ۶ متری ۶۰*۶۰ در کارخانه پروفیل اطلس فولاد مازندران همانند روزهای گذشته، ۳۷۲۷۰ تومان است.
همچنین در شبانه روز گذشته، نمودار نوسان قیمت‌های به‌روز شده ورق با کمترین تغییرات قیمت در کارخانه‌ها و مبادی فروش همراه بود. امروز ورق گالوانیزه ۸ فولاد اکسین اهواز (سایز ۶۰۰۰*۲۰۰۰) در این کارخانه با قیمت ۳۸۵۵۰ تومان عرضه شد. قیمت در حوزه لوله، نبشی و ناودانی نیز وضعیت به همین شکل است و جداول قیمتی، نوسانی را در قیمت این محصولات نشان نمی‌دهند.
وضعیت بورس کالا در روزهای پس از انتخابات
وضعیت امروز بورس کالا نیز که به عنوان نهاد تعیین قیمت در این حوزه شناخته می‌شود، با حضور کمرنگ خریداران واقعی چندان مطلوب نیست. در واقع خریداران همچنان در انتظار شرایط مطلوب‌تر قیمت‌ها و تعیین تکلیف نهایی بازار با توجه به فضای روانی ایجاد شده در پی تغییر دولت هستند. در حال حاضر بیشتر معاملات در بورس کالا به صورت اعتباری انجام می‌شود و این امر امکان تعیین قیمت قطعی را دشوار کرده است. افزایش فروش اعتباری محصولات فولادی در بورس کالا از معضلاتی است که فعالان این بازار پیش‌تر نیز درباره عوارض آن هشدار داده بودند. کارشناسان معتقدند شاید عرضه ۱۷۲ هزار تنی امروز محصولات فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالای ایران، بدون در نظر گرفتن تفاوت قیمت‌های پایه آن با قیمت‌های بازار، بتواند کمکی برای رونق معاملات در این نهاد باشد که البته این کمک نیز موقتی خواهد بود.
لوله پروفیلنوسانات قیمت
Comments (0)
Add Comment