خبر خوش نظام مهندسی؛ حل مشکل بیمه تامین اجتماعی و مالیاتی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از رفع مشکل بیمه تامین اجتماعی و مالیاتی مهندسان با همکاری و پیگیری‌های بی وقفه این سازمان با دو سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی خبر داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، احمد خرم، پیگیری بیمه تامین اجتماعی مهندسین را یکی از برنامه‌های مهم خود در این سازمان اعلام کرد و گفت: با توافق با رئیس سازمان تامین اجتماعی، این مشکل و چالش برای همیشه، تعیین تکلیف و رفع شد.
وی، بیمه تامین اجتماعی مهندسان را یکی از امتیازات بزرگ برای جامعه مهندسی و خدمتی در خور شان آنان دانست و اظهارداشت: این نوع بیمه را به جز کارگران، هیچ قشر و صنفی ندارند.
وی با بیان اینکه اکثریت مهندسین ماهیانه ۳ تا ۵ میلیون تومان درآمد دارند، در عین حال گفت: خیلی سخت است که این قشر زحمتکش و شریف ماهیانه یک میلیون تومان حق بیمه خویش فرما بدهند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه توضیح داد: با توصیه رئیس سازمان تامین اجتماعی، در ابتدا متن تهیه شده قانون بیمه تامین اجتماعی مهندسان به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه گردید و پس از تصویب در این کمیسیون، در صحن علنی مطرح و تصویب شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جزئیات این پیشنهاد به کمیسیون رفته و در حال بررسی است، ابراز امیدواری کرد که این موضوع در ۲ تا ۳ ماه آینده تصویب و سپس ابلاغ شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: با این اقدامی که انجام شد، سالانه رقم هنگفت ۱۵۰۰ میلیارد تومان در جیب مهندسان باقی خواهد ماند.
اقدامات اساسی سازمان برای رفع مشکل مالیاتی مهندسان
در ادامه از رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان سئوال شد که این سازمان در دوره هشتم چه اقداماتی برای رفع مشکل مالیاتی مهندسان انجام داده است؟ که مهندس خرم در پاسخ گفت: بخش مالیات به سه بخش مالیات سازمان، مالیات استان‌ها و در نهایت مالیات بر عملکرد مهندسین مربوط می‌شود.
احمد خرم با بیان اینکه سال ۹۸ برای مهندسین به روش «علی الراس» مالیات سنگین بستند و این مالیات سنگین، فشار سختی بر مهندسین وارد کرد، از ارائه پیشنهاد ویژه سازمان نظام مهندسی ساختمان به سازمان امور مالیاتی برای رفع مشکل مالیاتی مهندسان سخن گفت و تصریح کرد: باتوجه به کار‌های حقوقی که انجام داده بودیم، در سال ۹۹ پیشنهاد دادیم که سازمان امور مالیاتی، تکلیف نظر کارشناسی سازمان مبنی بر تعیین مالیات مهندسان براساس درصد هزینه انجام خدمات مهندسی را مشخص کند.
وی با بیان اینکه این سازمان به سازمان امور مالیاتی پیشنهاد کرد که در ۷ رشته مهندسی از ۵۷ تا ۶۵ درصد هزینه را برای تعیین مالیات در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: در ابتدا فکر می‌کردیم سازمان امور مالیاتی بین ۵ تا ۱۰ درصد این هزینه را بپذیرد و مابقی پیشنهاد‌ها را حذف می‌کند، اما با توجیهات کارشناسی که سازمان نظام مهندسی ارائه کرد، بالاخره پذیرفتند که کف هزینه ۵۷ درصدی، ۶۰ درصد شود و سقف ۶۵ درصدی پیشنهاد سازمان هم بدون تغییر ماند. با این اقدام در دوره هشتم، یک رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومانی دیگر به نفع مهندسین شد.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، با این اقدام مهم و اساسی مالیاتی، علاوه بر کوتاه شدن فرآیند محاسباتی مالیاتی، کاهش هزینه‌ها و افزایش توان مالی مهندسین، از سردرگمی و اتلاف وقت جلوگیری شد.
مهندس خرم درباره پیگیری‌ها برای مشکل مالیاتی سازمان توضیح داد: سازمان امور مالیاتی هرسال حول و حوش ۲۵۰ میلیون تومان مالیات برای سازمان نظام مهندسی تعیین می‌کرد، اما با یک پیگیری جدی از طریق مدیریت اداری مالی، مالیات سال ۹۹ به بعد صفر شد، مالیات سال ۹۷ که ۲۵۰ میلیون تومان بود، به ۱۴ میلیون تومان کاهش یافت و مالیات سال ۹۲ به بعد هم تعیین تکلیف شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهارداشت: در حال حاضر هم به دنبال تعیین تکلیف مالیاتی که تا قبل از سال ۹۲ برای این سازمان تعیین شده بود، هستیم، ضمن اینکه در مورد استان‌ها از آن‌ها خواستیم که هر مشکل بیمه‌ای و مالیاتی دارند، منعکس کنند تا پیگیری و حل کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال، با دو اقدام مهم و اساسی که در زمینه بیمه و مالیات انجام شد، ۳۰۰۰ میلیارد تومان در سال به نفع اعضای سازمان نظام مهندسی شد.
بیمهخرممالیاتمهندساننظام مهندسی ساختمان
Comments (0)
Add Comment