خبرت خراب تر کرد جراحت جدایی

روح اله واصف

یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 75 میباشد.

 

همکاران عزیزم سلام و عرض تسلیت

حادثه غم انگیز منا تراژدی تلخی است که لحظه به لحظه غم آن فزونی می‌یابد.

 

در حالی که همه در انتظار بازگشت مسافران خود از مکان امن الهی بودند، در آستانه عید بزرگ غدیر و درحالی که بی تدبیری مدیران سعودی مزید بر علت شده است اتفاقی را شاهدیم که هنوز باور آن برای ما سخت است.

اگر از دید مهندسی و بدور از تندروی های معمول این مواقع، بخواهیم این تراژدی را تحلیل کنیم، عامل اصلی این حادثه عدم رعایت موارد ایمنی و نبود مدیریت بحران بوده است.

مدیران سعودی به کرات شاهد چنین حوادثی بوده‌اند. حادثه‌ای بسیار شبیه به این ماجرا سالها قبل در رمی جمرات اتفاق افتاده است. چنان که با لودر جنازه ها را جمع کرده‌اند! پس چرا دوباره ازدحام و تنگی مسیر؟

آیا پذیرفتنی است که چهارساعت تمام مصدومین در بدترین شرایط ممکن به حال خود رها شوند؟

حال که این حادثه اتفاق افتاده، لازم است ما نیز کمی اندیشه کنیم که در شرایطی مانند این بحران چه باید کرد؟ ما نیز چنین اجتماعاتی را گهگاه داریم.

 

حرکت دستجات سینه زنی در ایام محرم، اجتماع عظیم کربلا در عاشورا و اربعین، حضور پرتعداد افراد در حرم مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه در هنگام تحویل سال و مواردی بسیار از این دست، ما را به این اندیشه وا‌ می‌دارد که درس بگیریم و ایمنی و مدیریت بحران را پیاپی تمرین کنیم.

 

درهنگام وقوع زلزله برای خروج افراد از محل هایی مانند سینما، تالار پذیرایی، استادیوم‌ها و … چه اندیشیده ایم که چنین حادثه‌ای رخ ندهد؟ فراموش نکنیم که مرگ در اثر ازدحام را ما نیز در اجتماع کودکان در یک سالن تجربه کرده ایم.

لازم است به این همه بی کفایتی آل سعود نشان بی‌لیاقتی بدهیم و مطمئن خواهیم بود که خون این زایران پناه برده به سرزمین امن الهی دامن این رژیم کثیف را خواهد گرفت.

 

رژیمی که در این وانفسا از بمباران یمن دست برنمی دارد. مولا علی(ع) می فرمایند:بدترین توشه برای قیامت،ستم بر بندگان است.

 

 






انتهای خبر

تاسیساتتاسیسات نیوزسر مقالههفته نامه
Comments (0)
Add Comment