حمل و نقل در شهر پردیس پایان ندارد

فرماندار پردیس با بیان اینکه قرار بود ۲۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰ دستگاه ون به خط تهران – پردیس اضافه شود، گفت:‌ شهردار پردیس حدود ۴۰ میلیارد تومان به حساب سازمان شهرداری‌ها واریز کرده است و پیگیری‌های مجدانه‌ای از سوی وی و فرمانداری پردیس صورت گرفته تا سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور هرچه سریعتر این اتوبوس‌ها و ون‌ها تحویل داده دهد.
به گزارش تاسیسات نیوز، شهرستان پردیس در استان تهران با توسعه سریع و جمعیت بالغ بر ۵۱۰ هزار نفر با مشکل حمل و نقل مواجه است و این معضل موجب نارضایتی مردم این شهر شده است. اسفند سال ۱۴۰۱ «ظفر پورابراهیم» فرماندار وقت شهرستان پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفته بود: «تا به حال ۴ دستگاه اتوبوس به این مسیر اضافه شده است و برای خرید باقی اتوبوس‌ها شهرداری مبالغ را واریز کرده تا قبل از اتمام سال جاری، ۱۶ دستگاه اتوبوس دیگر به پردیس اضافه شود، ضمن اینکه همین حالا برای تردد داخل شهری، تعدادی ون خریداری شده تا مقاصد داخل شهری را پوشش دهد.» حالا با گذشت ۹ ماه از این اظهارات، خبری از هیچ ونی نیست و ۱۶ اتوبوس باقی مانده و وعده داده شده نیز همچنان در انتظار تصمیم سازمان شهرداری‌ها هستند. 
رئیس جمهور در ۹ فروردین ۱۴۰۱ از پردیس بازدید کرد و دستور داد که کارگروهی را برای مرتفع شدن مشکلات پردیس ایجاد کنند. براساس شنیده‌ها، در این کارگروه خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس تصویب شد، ولی تحولی در وضعیت حمل و نقل پردیس ایجاد نشده است و همچنان در پایانه اتوبوس‌های پردیس شاهد صف‌های بسیار طولانی هستیم که نارضایتی مردم را به دنبال داشته است. دلیل چنین مشکلی‌ عدم تحویل اتوبوس‌ها و ون‌های وعده داده شده است که هزینه آن نیز پرداخت شده است.
گرچه قانون می‌گوید شهرداری موظف نیست، مسافران را از شهرستان پردیس تا تهران برساند و نهایتا وظیفه دارد تا عوارضی آزادراه تهران-پردیس خدمت‌رسانی کند، ولی وظیفه این کار برعهده هر دستگاهی که باشد، ضرورت بهبود اوضاع رفت و آمد مردم قابل انکار نیست.
شهردار پردیس حدود ۴۰ میلیارد تومان به حساب سازمان شهرداری‌ها واریز کرده است
«محسن قضاتلو» فرماندار شهرستان پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد وضعیت حمل و نقل پردیس توضیح داد: موضوع حمل و نقل از موضوعات مهم و ضروری شهرستان پردیس است و به این دلیل که فازهای جدیدی در این شهر ایجاد شده و به صورت مداوم جمعیت بیشتری هم به این فازها اضافه می‌شود، بنابراین نیازمندی‌های مردم نیز افزوده می‌شود.
قضاتلو تصریح کرد: در خصوص حمل و نقل عمومی شهردار پردیس حدود ۴۰ میلیارد تومان به حساب سازمان شهرداری‌ها واریز کرده است و پیگیری‌های مجدانه‌ای از سوی وی و فرمانداری پردیس صورت گرفته تا سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور هرچه سریعتر این اتوبوس‌ها و ون‌ها را تحویل دهند.
فرماندار پردیس بیان کرد: هرچند که چهار دستگاه اتوبوس به ما تحویل داده شده که در حال استفاده از آنها هستیم، ۱۰ دستگاه ون نیز تحویل داده‌اند و در مجموع قرار بود ۲۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰ دستگاه ون اضافه شود.
همچنان منتظر تحویل ۱۶ اتوبوس دیگر هستیم
او ادامه داد: در خصوص آن ۱۰ دستگاه ون باید بگویم که هنوز پلاک‌گذاری نشده‌اند و دستورالعمل استفاده از آن‌ها نیز به ما ابلاغ نشده و همچنان منتظر تحویل ۱۶ اتوبوس دیگر هم هستیم.
قضاتلو گفت: هر زمانی که دستورالعمل استفاده از ون‌ها و تحویل اتوبوس‌ها محقق شود، مطابق برنامه ریزی انجام شده، دستگاه‌های حمل و نقل در خطوط فرهنگسرا به پردیس و نوبنیاد به پردیس قرار می‌گیرد.
قضاتلو تاکید کرد: ون‌ها نیز در واقع وظیفه حمل و نقل مسافران از فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ به میدان امام خمینی پردیس را برعهده خواهند داشت. مردم می‌توانند از این فازها به میدان امام خمینی بیایند و از طریق خطوط حمل و نقل پردیس به تهران رفت و آمد کنند.
تعدادی از راننده‌های خط فرهنگسرا به پردیس به سرویس‌دهی در ارگان‌های دیگر می‌روند
برای بررسی چالش‌هایی که در اثر کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در پردیس ایجاد شده، با یکی از رانندگان خط فرهنگسرا به پردیس پیرامون صف‌های طولانی اتوبوسرانی این شهرستان صحبت کردیم و این راننده به خبرنگار ایلنا گفت: علاوه بر اینکه اتوبوس‌های این مسیر خیلی کم است، تعدادی از راننده‌ها نیز به سرویس‌دهی در ارگان‌های دیگر می‌روند به این دلیل که مالکین اتوبوس‌ها می‌گویند، کرایه‌های مسیر تهران پردیس پایین است و با این شرایط، کار کردن هیچ سودی ندارد و فقط ماشین در این جاده استهلاک پیدا می‌کند.
این راننده با بیان اینکه تقریبا ۸ اتوبوس از خط پردیس جدا شده و به سرویس دهی رفته‌اند، تصریح کرد: راننده اتوبوس برای یکبار تعمیرگاه بردن اتوبوسش شاید مجبور شود، ۳۰ میلیون تومان هزینه کند! این هزینه‌های گزاف کار را برای راننده‌ها و مالکین اتوبوس سخت کرده و به همین دلیل می‌بینیم که از خط جدا می‌شوند و تصمیم دیگری برای ادامه کار می‌گیرند که تا حدی حق هم دارند.
این راننده با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۱ اتوبوس در این خط کار می‌کنند، اظهار کرد: معمولا اینطور است که دو اتوبوس را با شرایط خرابی و… لحاظ می‌کنیم و باقی اتوبوس‌ها به سرویس دهی می‌روند و طبیعتا پیش می‌آید که راننده‌ای بیمار شود یا مشکلی داشته باشد و نتواند سر کار حاضر شود. پس به این دلایل نیز از تعداد دستگاه‌های آماده به کار خط کاسته می‌شود.
خرابی یک اتوبوس و روی زمین ماندن ۵۰ مسافر 
او خاطرنشان کرد: وقتی یک اتوبوس به ایستگاه بیاید، ۵۰ نفر مسافر از صف کم می‌شود و برعکس وقتی فقط یک اتوبوس خراب شود یا به هر دلیلی در خط نباشد، باز ۵۰ نفر مسافر روی زمین می‌ماند و در نهایت منجر به این صف‌های طولانی می‌شود که اکثر اوقات شاهدش هستیم. اگر فقط حدود ۱۶ اتوبوس به ما بدهند، واقعا دیگر مسافران لنگ نمی‌مانند.
شاهد هیچ تحولی در وضعیت حمل و نقل پردیس نیستیم
یکی از مسافران خط فرهنگسرا به پردیس نیز در رابطه با مشکلات حمل و نقل در این خط بیان کرد: از زمانی که کرایه‌های اتوبوس ۶۰۰ تومان بود در این مسیر رفت و آمد داشته‌ام و حالا کرایه‌ها ۹ هزار تومان شده، ولی فقط هرسال کرایه‌ها زیاد می‌شود و ما شاهد هیچ تحولی در وضعیت حمل و نقل پردیس نیستیم.
این مسافر اضافه کرد: تقریبا هرشب مجبوریم حداقل یک ساعت برای رسیدن اتوبوس در صف بمانیم تازه این وضعیت وقتی باران و برف ببارد بدتر هم می‌شود.
مسافر دیگری در ادامه وارد بحث شد و گفت: اخیرا شبکه خبر هم برای تهیه گزارش از وضعیت اتوبوسرانی آمده بود و مردم نیز بارها با رسانه‌ها صحبت کرده‌اند، ولی اثری نداشته است. نمی‌دانم چرا شهر تا این حد گسترش پیدا کرده، در حالی که اولین امکانات از جمله حمل و نقل آن ضعیف است.
این مسافر ادامه داد: مردم بین ساعت ۶ عصر تا حدود ۸ شب به سختی می‌توانند سوار اتوبوس شوند و خسته از سرکار به خانه برگردند و عده زیادی هم تمام این مسیر را سرپا طی می‌کنند که هم خطرناک است هم واقعا خسته کننده تازه باید کرایه کامل هم بپردازند! یعنی هم باید در صف بمانی، هم خطر چنین سفری را به جان بخری، هم پول یک سفر بین شهری سخت را بپردازی!
اتوبوس و تاکسی در پردیسحمل و نقل در پردیسپردیس
Comments (0)
Add Comment