حق‌الزحمه مهندسی هزینه نیست سرمایه گذاری است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس گفت: عده‌ای افراد و سرمایه‌گذار سودجو با صدور شناسنامه‌ فنی ملک و ساختمان مخالف هستند تا بتوانند به هرشکلی که خواستند ساخت و ساز خود را انجام دهند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ سید مرتضی سیف‌زاده یکشنبه در نشست خبری در شیراز افزود:صدور شناسنامه فنی ملک اقدامی موثر و مثبت در زمینه کمک به شهروندان برای اطلاع از وضعیت و شرایط هر ساختمان است که اطلاعات فنی و مشخصات ملکی ساختمان در آن قید می‌شود.
وی ادامه داد:‌ این شناسنامه مشخص می‌کند که آن ساختمان به شکل قانونی و زیر نظر مراجع رسمی کشور ساخته شده و تمام اصول و مقررات در ساخت آن رعایت شده است.
سیف‌زاده اظهار داشت: قطعا شناسنامه فنی ملک و ساختمان جلو بروز بسیاری از مشکلات در ساخت و سازها که امروز با آنها مواجه هستیم را خواهد گرفت.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس بیان کرد:‌آنچه که مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها خواستار آن است توجه به ایمنی، آسایش و بهداشت بهره‌برداران نهایی است.
سیف‌زاده افزود: اولین مساله بحث توجه به ایمنی در ساخت و سازهاست به گونه‌ای که طراح، ناظر و مجری ساختمان برای ارائه خدمات مهندسی به جامعه باید مقررات ملی ساختمان را هم در نقشه‌ها و هم اجرا در نظر بگیرند و رعایت کنند.
وی ادامه داد: باید نظارت و اجرا به شکل پیش برود که بنایی که ساخته می‌شود در مقابل بروز مشکلاتی مانند زلزله و نشست زمین دچار مشکل نشود.
او اظهار داشت: مساله دوم آسایش ساکنین منازل یا مجتمع‌های ساختمانی است یعنی بنا به گونه‌ای ساخته شود که سرو و صداهای احتمالی که در یک واحد ایجاد می‌شود مانند دویدن کودکان، آسایش ساکنین واحدهای دیگر را مختل نکند.
سیف‌زاده اضافه کرد: مساله مهم دیگر بحث بهداشت است به شکلی که ساکنین منازل یا مجتمع‌های مسکونی از بوی بد فاضلاب اذیت نشوند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس افزود: از طرفی ساخت و سازها باید به گونه‌ای باشد که با توجه به افزایش قیمت انرژی، بهره‌بردار کمترین هزینه را صرف انرژی کند و با کمترین میزان استفاده بیشترین استفاده بهینه را داشته باشد.
وی گفت: بر همین اساس و با توجه به اهمیت توجه به این سه مبحث مهم در ساخت و ساز، سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس شعار امسال خود را «حق‌الزحمه مهندسان در ارائه خدمات مهندسی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری در زمینه امنیت و آسایش خانواده برای سال‌های آینده است» قرار داد.
حق‌آلزحمهفارسمهندسنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment