حفظ شأن و جایگاه مهندسان مدنظر قرار گیرد

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید شأن و جایگاه مهندسان مدنظر قرار گیرد تاکید کرد: مدیریت مجموعه استان باید از ظرفیت‌های مهندسان متخصص نظام مهندسی قم حداکثر بهره را ببرند.

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز  دکتر علی لاریجانی در دیدار اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، با ابراز خرسندی از فعالیت‌های نظام مهندسی قم اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان مرجع تخصصی در امر ساخت و ساز به شمار می‌رود که مدیریت مجموعه استان باید از ظرفیت‌های مهندسان متخصص نظام مهندسی قم حداکثر بهره را ببرند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی، با ابراز تاسف از سطح پایین درآمد مهندسان گفت: در سالهای اخیر بخش مسکن بر خلاف سایر بخش‌های تولیدی و صنعتی کمتر دچار رکود شد که این انتظار می‌رفت سطح درآمد مهندسان بالا باشد که ظاهراَ این گونه نیست.

 

 وی تصریح کرد: حفظ شأن و جایگاه مهندسان و موضوع معیشت آن‌ها باید مد نظر قرار گیرد و باید فکری برای اشتغال مهندسان جوان کرد.

 

لاریجانی عنوان کرد: حل مشکل اشتغال و افزایش درآمد‌ها مستلزم فعال شدن بخش‌های تولیدی و در نتیجه شکوفایی اقتصادی است و باید به مسئله فرهنگ کار در کشور توجه ویژه‌ای شود که امیدواریم در دولت جدید به این موضوع پرداخته شود.

  رئیس قوه مقننه در ادامه به مشکل ترافیک در شهر قم اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی از مناطق شهری قم، گره‌های ترافیکی شدیدی می‌بینیم که برای رفع آن‌ها باید فکری اساسی کرد و شهرداری نیز باید از متخصصان و مهندسان رشته‌های ترافیک که عضو نظام مهندسی هستند در این زمینه استفاده کند.

 

وی گفت: در شهرسازی قم نیز خللی وجود دارد و در برخی از موارد، ساخت و سازهایی به چشم می‌خورد که هیچ گونه سنخیتی با اصول، فرهنگ و معماری بومی قم ندارد و هویتی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: بلند مرتبه سازی عیب نیست و خوب است در بافت‌های فرسوده شهری، خانه‌هایی جدید ساخته شود اما معماری این ساخت و ساز‌ها باید انضباطی به همراه داشته باشند که در این راستا نظام مهندسی می‌تواند کمک‌های فکری به مجموعه شورای شهر و شهرداری دهد.

 

وی با تاکید بر رعایت معماری اسلامی در قم گفت: قم به عنوان مرکز جهان تشیع باید انضباط شهرسازی داشته باشد و از نمادهای اسلامی در ساخت و ساز‌ها استفاده کند و این مسئله که حرم مطهر در گودی قرار گیرد و بنا‌ها دور تا دور آن قد علم کنند کار عُقلایی نیست.

 

نماینده مردم قم در مجلس، ابراز داشت: معماری اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) باید به گونه‌ای باشد که مدارس علمیه در اطراف آن قرار گیرند و بازار‌ها هم در فاصله دورتری باشند و در این زمینه‌ها باید کارهای مطالعاتی صورت گیرد.

 

لاریجانی بیان داشت: در شهرهای جدیدی که بوجود می‌آیند باید نمادهایی از شهرسازی ایرانی خلق شود و مدلی برای توسعه شهری در نظر گرفته شود که این مسئله متاسفانه در قم بر خلاف سایر شهر‌ها همانند اصفهان کمتر به آن توجه می‌شود که در شهرک‌های اطراف قم نمادی اسلامی که نشان دهنده یک تمدن باشد به چشم نمی‌خورد.

 وی ارتباط مراکز تخصصی همانند سازمان نظام مهندسی ساختمان با دولت را مفید و موثر دانست و افزود: بخش خصوصی و دولتی باید مکمل یکدیگر باشند و با همکاری یکدیگر کار‌ها را پیش ببرند که در مجلس شورای اسلامی نیز در کنار نظرات دولت و مجلس از نظرات کار‌شناسی بخش خصوصی هم استفاده می‌شود که تا به اینجا مفید و موثر بوده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی، در خصوصی مصوبه ای که به شهرداری قم اجازه می دهد از مشاوران غیر بومی در پروژه‌های عمرانی استفاده کند گفت: این مصوبه را برای ما ارسال کنید تا مورد بررسی قرار گیرد.

 

لاریجانی، در خصوص پیشنهاد بازنگری قانون نظام مهندسی، شهرداری و شورا‌ها نیز اظهار داشت: بازنگری کلی این قوانین کاری زمان بر است اما مواردی که می‌بینید قوانین در مغایرت باهم هستند و یا نیازمند اصلاحاتی می‌باشند ارائه کنید تا در کمیسیون عمران و مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

 

مهندس امین مقومی نیز در ابتدای این دیدار گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان تخصصی‌ترین مرجع و مورد اعتماد‌ترین نهاد مستقل در نزد افکار عمومی در امور مرتبط با ساخت و ساز است.

 

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی قم در حال حاضر بیش از ۳ هزار عضو دارد اظهار داشت: نیمی از این تعداد در رشته‌های هفتگانه مهندسی پروانه اشتغال به کار دارند و مشغول به فعالیت هستند و قم جزء استانهایی است که در تمام رشته‌های مهندسی عضو دارد.

 

مقومی با اشاره به فعالیت‌های نظام مهندسی قم در سالهای اخیر گفت: این سازمان در دو سال متوالی در سال گذشته و امسال موفق به کسب عنوان دستگاه بر‌تر در رعایت مقررات ملی ساختمان شد که این موفقیت نتیجه تلاش‌های همه مهندسان استان و همکاری دستگاه‌های اجرایی بوده است.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، عنوان کرد: برقراری تعامل و ارتباط بیشتر با دستگاه‌هایی مختلف اجرایی استان از جمله برنامه‌های در دستور کار سازمان است که در این راستا در دو سال گذشته نظام مهندسی قم به عضویت شورای اداری استان و شورای برنامه ریزی درآمد و در کارگروه‌های تخصصی مختلف نیز حضور فعال داشته است.

 وی گفت: گروهای نظارت در سازمان نظام مهندسی قم و همچنین گروه نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی با همکاری نظام مهندسی بر پروژه‌های عمرانی شهر نظارت دارند که این نظارت‌ها در راستای افزایش کیفیت ساخت و ساز‌ها موثر است.

  مقومی همچنین ابراز داشت: نظام مهندسی قم در بحث صدور شناسنامه‌های فنی ساختمان نیز در کشور پیشگام بوده و از سال ۸۴ تا کنون بیش از ۷ هزار شناسنامه فنی که بیانگر چگونگی کیفیت ساختمان می‌باشد را صادر کرده است.

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، به ارائه خدمات الکترونیکی در این سازمان نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر کلیه مراحل خدمات بازرسی گاز به صورت الکترونیکی می‌باشد که در آینده نیز معرفی مهندس طراح وناظر به صورت الکترونیکی خواهد شد.

 

وی راه اندازی دفا‌تر نظام مهندسی در شهرهای تابعه استان قم، انجام نقشه‌های utm، آسیب‌شناسی عملکرد سازمان نظام مهندسی، انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری با دستگاه‌های مختلف اجرایی، ستاد بازسازی عتبات عالیات و آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س)، توجه ویژه به تشکیل کمیته معماری اسلامی و تدوین ضوابط کلی معماری اسلامی، توجه ویژه به مباحث آموزشی اعضا و نیز راه اندازی دبیرخانه دائمی اخلاق مهندسی کشور در قم را بخشی از اقدامات صورت گرفت توسط نظام مهندسی قم برشمرد.

 وی همچنین از راه اندازی مجمع متخصصین استان قم خبر داد و گفت: این مجمع با عضویت نهادهای تخصصی از جمله نظام مهندسی، نظام پزشکی، نظام مهندسی کشاورزی و معدن و کانون وکلای دادگستری و… فعالیت خود را قبل از برگزاری انتخابات شورا‌ها آغاز کرده که امیدواریم با تدوین آئین نامه فعالیت خود، تاثیرات خوبی در مسیر پیشرفت و توسعه استان داشته باشد.

 مقومی گفت: براساس مصوبه هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ، کمیسیون شورا‌ها در راستای برقراری ارتباط تنگاتنگ با شورای اسلامی شهر قم و همچنین شهرهای تابعه در این سازمان و با حضور مهندسان باتجربه و توانمند تشکیل خواهد شد.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، ادامه داد: به رغم انتخاب دو مهندس عضو سازمان در چهارمین انتخابات شورای اسلامی شهر قم، جا دارد با توجه به حضور مهندسان توانمند و متخصص در رشته‌های مختلف در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از توانایی‌های این افراد در راستای ارائه مشاوره به کمیسیون عمران و در مجموع آبادانی هر چه بیشتر استان قم استفاده شود.

 وی همچنین به رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد تا نسبت به بازنگری قانون نظام مهندسی ساختمان، قانون شهرداری و شورا‌ها اقدام شود چرا که در قانون فعلی در برخی از موارد تناقص‌هایی وجود دارد که موجب ایجاد مشکلاتی شده است.

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، ادامه داد: در دور دوم سفرهای استانی دولت نهم به قم ، مصوب شد تا از مشاوران غیر بومی در ارائه خدمات مهندسی استفاده شود و این مصوبه بهانه ای گردید تا برخی سوء استفاده ها و صدمات به اشتغال مهندسان بومی انجام گیرد از این رو در حال حاضر پروژه های بزرگی در سطح استان است که بدون طی روال قانونی توسط مشاوران غیر بومی انجام می گیرد و انتظار این است که با مساعدت جنابعالی و مجلس شورای اسلامی این مصوبه بررسی و لغو شود.

 مقومی با بیان اینکه میانگین درآمد سالانه مهندسان نظام مهندسی قم حدود ۴ الی ۵ میلیون تومان است گفت: این درآمد در شأن یک مهندس نیست و حتی بیش از ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر مهندسان عضو سازمان صاحب مسکن نیستند .

  پایان پیام/.

 

 

 

مهندس، مکانیک، آموزش
Comments (0)
Add Comment