حضور فعال مهندسان ناظر نقشه‌بردار درحوزه نظارت

امکان ارائه خدمات مهندسی نقشه‌برداری در حوزه نظارت ساختمان برای شهر تهران فراهم شد و اکنون شهروندان پایتخت از مزایای حضور مهندسان ناظر نقشه‌بردار در مهم‌ترین سرمایه خود یعنی مسکن، بهره‌مند می‌شوند.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس بهمن مؤمنی مقدم، رئیس هیئت مدیره جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار ایران و مدیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به مناسبت ۱۳ شهریورماه، روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی و روز مهندس نقشه‌بردار، پیامی صادر کرد.
۱۳ شهریور، در تقویم ملی زادروز دانشمند همه قرون و اعصار و استاد جاودان ایرانی‌تبار، ابوریحان بیرونی است. این مناسبت فرخنده به‌پاس فعالیت‌های پیشگامانه بیرونی در ژئودزی و کارتوگرافی، که امروزه آن‌ها را به‌عنوان شاخه‌هایی از درخت تناور مهندسی نقشه‌برداری می‌شناسیم، به‌عنوان روز بزرگداشت مقام مهندسان نقشه‌بردار نام‌گذاری شده است.
مدت‌هاست که سیزدهم شهریورماه را به بهانه مصادف شدن مناسبت فرخنده بزرگداشت ابوریحان و روز مهندس نقشه‌بردار و با برگزاری آیین‌های گسترده در اقصی نقاط کشور گرامی می‌داریم اما امسال متأسفانه دومین سالی هست که به دلیل تقارن این مناسبت با تداوم شیوع کرونا و عدم امکان برگزاری اجتماعات با اولویت بر مراقبت از سلامت افراد، امکان برپایی مراسم و آیین‌های گرامیداشت روز مهندس نقشه‌بردار همچون سنوات گذشته مقدور نیست.
متأسفانه تداوم شیوع کرونا بر جنبه‌های مختلف زندگی بشری از ارتباطات، آموزش، فعالیت‌های اجتماعی، صنفی، صنعتی و اقتصادی تأثیرات عمیق و گاه بی‌بازگشتی گذاشته است. فعالیت‌های مرتبط با مهندسی نقشه‌برداری و داده‌های مکانی نیز از این آسیب بی‌نصیب نبوده است؛ تداوم رکود اقتصادی در کنار مشکلات ناشی از تورم لجام‌گسیخته در اقتصاد کشور، عرصه را بر زندگی معمول و متعارف فعالان رشته مهندسی نقشه‌برداری همانند سایر اقشار جامعه تنگ کرده است از طرفی رشته نقشه‌برداری جزو رشته‌های مهندسی های‌تک و ناگزیر از کاربرد ابزار و فناوری‌های پیشرفته و برتر بوده که در اثر افزایش نرخ ارز و مشکلات واردات، با افزایش سرسام‌آور قیمت ریالی این ملزومات روبرو هستیم و این دو عامل باعث کوچکتر شدن سفره مهندسان نقشه‌بردار و استهلاک تجهیزات موجود در کشور شده است.
گرچه مراسم تجلیل از مهندسان نقشه‌بردار در روز ۱۳ شهریور به عادت مألوف و باهدف تجدیددیدار با همکاران این عرصه امکان‌پذیر نیست، اما تلاش برای پیگیری و رفع موانع و مشکلات پیرامون حوزه اشتغال این رشته با همان جدیت گذشته ادامه دارد و در کمال مسرت خوشوقتم به اطلاع مهندسان نقشه‌بردار برسانم که پس از مدت‌ها انتظار، امکان ارائه خدمات مهندسی نقشه‌برداری در حوزه نظارت ساختمان برای شهر تهران فراهم شد و اکنون شهروندان پایتخت از مزایای حضور مهندسان ناظر نقشه‌بردار در مهم‌ترین سرمایه خود یعنی مسکن، بهره‌مند می‌شوند.
صیانت از حقوق عمومی و ارتقای واقعی کیفیت ساخت‌وساز و از طرفی ارائه خدمات ارزشمند با رعایت منافع عمومی باید در اولویت تمامی کارها و مهم‌تر از منافع شخصی قرار گیرد. در سال‌های گذشته شاهد بودیم که تعامل سه‌جانبه سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان ثبت اسناد و املاک و شهرداری تهران مبنی بر یکپارچه‌سازی گواهی پایان کار ساختمان و صورت‌مجلس تفکیکی آپارتمان‌ها توانسته بسیاری از مشکلات حقوقی مردم را کاهش داده و حذف نماید و خیلی خوشحالم که جامعه مهندسان نقشه‌بردار در این حوزه کارنامه خوبی ارائه کردند.
ما در جهت ارتقا جایگاه این رشته و تحقق حقوق قانونی مهندسان نقشه‌بردار در صنعت ساختمان در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران الزام به حضور ناظر نقشه‌بردار را در راستای کاهش آسیب‌های شهری الزامی کردیم و امیدوارم چند استان معدود باقیمانده نیز هرچه زودتر با اجرای کامل قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ این قانون و با نگاه ملی به ارتقای کیفیت مسکن به وظایف نظارتی خود در حوزه رشته مهندسی نقشه‌برداری اقدام نمایند.
مجدداً فرارسیدن ۱۳ شهریور، روز ابوریحان بیرونی و تجلیل از مقام مهندس نقشه‌بردار، را به همه مهندسان نقشه‌بردار میهن تبریک می‌گوییم و امیدوارم با تدابیر و تلاش ارگان‌های تصمیم‌گیرنده و مسئول در حوزه سلامت کشور و تکمیل چرخه واکسیناسیون کل هم‌میهنان عزیز ایران، هرچه زودتر شاهد کاهش چشم‌گیر و حتی رخت بربستن کرونا از این سرزمین باشیم و مراسم گرامیداشت مقام مهندسان نقشه‌بردار کشور در سال آینده را پرشور و باشکوه در کنار یکدیگر و رقم خوردن اتفاقات بهتر برای مهندسان نقشه‌بردار جشن بگیریم و بنده نیز در جایگاه دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، این نوید را می‌دهم که با برنامه‌های تدوین‌شده و امید به ساختار جدید در دولت، شاهد اعتلای جایگاه مهندسی در کشور در تمامی شئونات صنعت ساخت‌وساز شهری باشیم.
خدمات مهندسیروز نقشه بردارساخت و سازسازمان نظام مهندسی ساختمانمهندسان ناظرنقشه برداری
Comments (0)
Add Comment