حضور ایران بعنوان کشوری با معیارهای ایزو

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از سایت استاندارد ملی ایران، سی و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد در کره جنوبی برگزار شد و ایران در این اجلاس شرکت کرد.


هیات سه نفره جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی جهانبخش سنجابی در سی و هشتمین مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد ، در شهر سئول -کره جنوبی شرکت کردند.


جهانبخش سنجابی شیرازی ، سرپرست پژوهشگاه استاندارد و رییس هیات اعزامی با اشاره به برنامه های این مجمع گفت : در جریان سی و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد ، چهل و نهمین مجمع کشورهای در حال توسعه (DEVCO) برگزار شد که هیات ایرانی در کارگروههای این اجلاس حضور فعال داشت.

رییس هیات اعزامی اظهار داشت : در کارگروه چهل و نهمین مجمع کشورهای در حال توسعه علاوه بر تبیین سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه بر تصویب راهبرد سیاستهای عمومی در حوزه استانداردسازی ، مورد تاکید قرار گرفت.

سنجابی در همین زمینه بر نقش فعال هیات ایرانی در کارگروههای کاری مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد به ویژه کارگروه تجربیات موفق در حوزه استانداردسازی و نظارت و ارزیابی راهبردی پرداخت و افزود : پیشنهاد هیات ایرانی در این کارگروه مبتنی بر روش شناسی براساس مدیریت بر مبنای هدف ( MBO ) و سنجش مدیریت عملکرد ( PMS ) به تصویب کارگروه مربوطه رسید و به عنوان پیشنهاد در جلسه شورا مطرح شد.

سرپرست پژوهشگاه استاندارد در ادامه از سخنرانی مژده روشن طبری ، عضو هیات ایرانی در خصوص تجربه موفق برگزاری اولین اجلاس ملی دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان ملی استاندارد ایران و پژوهشگاه استاندارد خبر داد و گفت : در خصوص این تجربه که مورد توجه اعضای هیات های حاضر در سی و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد شد قرار گرفت بر الگوبرداری از این تجربه موفق در حاشیه مجمع عمومی 2016 در چین و نیز برگزاری دوره آموزشی در شمال آفریقا تاکید شد.

گفتنی است : هیات ایرانی در حاشیه سی و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد، دیدارهای رسمی و ملاقات های دوجانبه ای با رییس سازمان بین المللی استاندارد ، هیات رییسه آژانس تکنولوژی و استانداردسازی کشور کره و همچنین روسای گروهای کاری کشورهای درحال توسعه ( DEVCO )، رقابت پذیری جهانی ( CASCO ) و حقوق مصرف کننده (COPOLCO ) انجام شد.

سخنرانی روشن طبری در مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد مورد استقبال اعضا قرار گرفت


مشاور رییس سازمان ملی استاندارد ایران و عضو هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به سی و هشتمین مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد  ، سخنان خود را درخصوص ابتکار بنیادی برای آموزش استاندارد سازی در حضور 637 نماینده از 122 کشور جهان و سازمان های بین المللی و منطقه ای ارائه کرد.

 

مژده روشن طبری در سخنان خود با بیان اینکه دانش آموزان، رهبران آینده جهان و تدوین کنندگان و کاربران آینده استانداردها هستند و نقش مهمی در پیشرفت جهان دارند و باید مفاهیم استاندارد و استانداردسازی را درک کنند گفت : اعضای سازمان ایزو می توانند دانش آموزان 13 الی 17 ساله را متقاعد کنند که در رابطه با سازمان بین المللی استاندارد(ایزو) و کمیته های فنی آن تحقیق ودر کنفرانس بزرگ دانش آموزی سخنرانی کنند.

وی با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس دانش آموزی استانداردسازی در یاسوج (یکی از شهرهای کمتر توسعه یافته جمهوری اسلامی ایران ) افزود : این ایده از زمانی شکل گرفت که یک دانش آموز 12 ساله در کنفرانس دانش آموزی “علوم “مدرسه اش راجع به سازمان بین المللی استاندارد و سازمان ملی استاندارد ایران سخنرانی کرد.

 

پس از آن سازمان ملی استاندارد ایران تصمیم گرفت بر جنبه های خاص استاندارد ها متمرکز شود. بدین ترتیب اولین کنفرانس دانش آموزی استاندارد سازی را در نهم می 2015 با موضوع ” استانداردها، زبان مشترک جهان برای دنیایی ایمن تر” در شهر یاسوج برگزارکرد.

روشن طبری در ادامه سخنرانی خود در سی و هشتمین مجمع عمومی ایزو گفت : در این کنفرانس 26 دانش آموز در مورد فرآورده های غذایی تا کیفیت آب، مدیریت انرژی، انرژی خورشیدی، نانوتکنولوژی، ساختمان و امور مربوط به مهندسی راه و ساختمان، وسایل جاده ای، کودها، سیمان، ایمنی اسباب بازی و آسانسورها و پله های برقی کمیته های فنی ایزو سخنرانی کردند که حدود 700 دانش آموز شرکت کننده در کنفرانس نیز توانستند اطلاعات مفیدی را در رابطه با سازمان بین المللی ایزو و سازمان ملی استاندارد ایران و استاندارد سازی کسب کنند.

وی اظهار داشت : به عنوان یکی از سازمان های عضو ایزوبا افتخار می گویم که ما اولین کنفرانس استاندارد سازی را برای دانش آموزان برگزار کردیم و در حال برنامه ریزی برای برگزاری این کنفرانس در دانشگاه ها هستیم وآ ماده ایم تجربیات خود را در اختیار کشورهای عضو سازمان ایزو قرار دهیم.

عضو هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ، ما معتقدیم که برگزاری چنین کنفرانس هایی موجب ترغیب نسل آینده جهان می شود، افزود : باید بسیار جدی و سخت در زمینه آموزش استاندارد سازی برای دانش آموزان و دانشجویان کار کنیم که در این راستا لازم است با همکاری سازمان بین المللی استاندارد، انجمن بین المللی استاندارد سازی دانش آموزی و دانشجویی را تاسیس نموده و کنفرانس های بین المللی استانداردسازی را برای آنها برگزار نمائیم.

روشن طبری در این مجمع پیشنهاد کرد : یک کمیته و یا گروه برای پیگیری این پیشنهادات تشکیل تا نتایج کار، در اجلاسیه های آینده ایزو مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل : این سخنرانی مورد استقبال کشورهای حاضر در اجلاسیه قرار گرفت و مقرر شد شورای سازمان بین المللی استاندارد، این موضوع را در جلسات آتی مورد بررسی قراردهد.

در آستانه روز جهانی استاندارد :پیام مشترک روسای سازمان ملی استاندارد ایران و ایزو منتشر می شود


جهانبخش سنجابی شیرازی ، سرپرست هیات سه نفره جمهوری اسلامی ایران در سی و هشتمین مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد  از انتشار پیام مشترک روسای سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان بین المللی استاندارد ( ISO ) در آستانه روز جهانی استاندارد خبر داد.

 

جهانبخش سنجابی پس از بازگشت از اجلاس مذکور با اشاره به برگزاری ملاقات های کاری و رسمی در حاشیه اجلاس سی و هشتمین مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد ، گفت : در این دیدارها ، هیات ایرانی گزارشی از طرح تحول و رویکرد نوین استانداردسازی در جمهوری اسلامی ایران و همچنین برگزاری موفق اولین کنفرانس دانش آموزی استانداردسازی در یاسوج ارایه نمود که با استقبال رییس سازمان بین المللی استاندارد مواجه شد به نحوی که علاوه بر دعوت از هیات ایرانی برای شرکت در سی و نهمین اجلاس که سال آینده میلادی در کشور چین برگزار می شود از یکی از دانش آموزان سخنران در این کنفرانس دانش آموزی برای حضور دعوت به عمل آورد.

سرپرست پژوهشگاه استاندارد ، اعلام کرد : رییس سازمان بین المللی استاندارد با پیشنهاد هیات ایرانی برای صدور پیام مشترک روسای سازمان ملی استاندارد ایران و ایزو در آستانه روز جهانی استاندارد ( 22 – مهر ) موافقت نمود .

گفتنی است : مقرر شد پیشنهاد ارایه شده از سوی هیات اعزامی پس از تایید دبیرخانه ایزو با امضای رییس سازمان بین المللی استاندارد در گستره بین المللی منتشر شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

استانداردایزوبین المللیتاسیسات
Comments (0)
Add Comment