حس پذیری آسیب با ساختمان های هوشمند

 

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یک مدل محاسباتی طراحی کرده‏اند که ارتعاشات محیطی اطراف مانند لرزش ناشی از عبور کامیون‏ها را بررسی کرده و آن را برای نظارت بر آسیب یا تنش مکانیکی ساختمان استفاده می‏کند.





در حال حاضر این محققان به آزمایش فناوری جدید خود روی ساختمان 21 طبقه سبز این موسسه پرداخته‌اند که یک برج بتونی ساخته شده در دهه 1960 است و بلندترین ساختمان در کمبریج محسوب می‏شود.





این ساختمان در سال 2010 به 36 شتاب‏سنج برای نظارت بر ارتعاشات در طبقات مختلف آن مجهز شد که در اصل مانند یک سیستم عصبی مرکزی برای بنا عمل می‏کردند. محققان MIT با استفاده از داده‏های به‌دست آمده به‌وسیله این حسگرها در کنار الگوریتم‏های هوشمند و یک شبیه‏ سازی جامع رایانه‏ای از برج توانستند فیزیک نهفته آن را برای پیش‏بینی عملکرد سازه در شرایط ارتعاشی مختلف مدل‌سازی کنند. این مدل نه‌تنها اندازه ساختمان، بلکه پارامترهای دقیقی مانند استحکام و تراکم دیوارهای بتونی، اِسلب‏ها، تیرها و پله‏های هر طبقه آن را نیز محاسبه می‏کند. با گذشت زمان، این مدل به اندازه کافی برای کمک به نظارت بر تنش سازه بهبود خواهد یافت.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتساختمانشبیه سازیهوشمند
Comments (0)
Add Comment