حرکت جمعی به سمت خودروهای برقی

به گزارش تاسیسات نیوز، تصمیم اخیر هند و چین برای جایگزین کردن گسترده خودروهای برقی به جای خودروهای بنزین‌سوز بازنگری در سیاست‌های فعلی را از سوی آژانس بین‌المللی انرژی ضروری کرده است.





ماجرای ورود خودروهای برقی زمانی جدی‌تر به نظر می‌رسد که مشخص می‌شود این تنها هند و چین نیستند که در حال تغییر سریع هستند.





خودروسازان مطرح آسیا شامل ژاپن و کره جنوبی نیز در کنار افزایش بهره‌وری خودروهای بنزین‌سوز برای کاهش مصرف، فروش قابل توجهی از سمت خودروهای هیبرید (عملکرد همزمان بنزین و برق) دارند.




با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد حرکت کشورهایی مانند هند و چین به سمت برقی کردن خودروها با موانعی همراه است که توجه به آنها ضروری است. برای مثال هزینه‌های سنگین باتری منجر به بالا رفتن قیمت خودروهای برقی خواهد شد، همچنین کمبود زیرساخت‌های شارژ خودرو در کشوری مانند هند نیز سرمایه‌گذاری‌های عظیم می‌طلبد.





با تمام این تفاسیر در حالی بخش زیادی از تقاضای نفت خام آسیا (به‌عنوان هدایتگر روند تقاضای نفت خام در دنیا) به نیاز رو به رشد خودروهای بنزین‌سوز در این قاره بازمی‌گشت که با ورود خودروهای برقی این روند در حال تغییر مسیر است.





برای مثال چین در حالی برنامه جایگزین کردن خودروهای برقی را در دست اجرا دارد که در حال حاضر ماهانه بیش از 2 میلیون خودروی نو به فروش می‌رساند، موضوعی که آمریکا را به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده نفت خام در دنیا به چالش می‌کشاند. هند نیز در حال حاضر پس از ژاپن، سومین واردکننده بزرگ نفت خام در دنیا است.





بیش از یک سوم پالایشگاه‌های دنیا نیز در آسیا هستند؛ در حالی‌که این سهم در سال 1990 تنها اندکی بیش از 18 درصد بود. به این ترتیب رشد تولید خودروها و دیگر وسایل نقلیه برقی، به مثابه یک بیدارباش به قطب تقاضای نفت خام دنیا است؛ چراکه پالایشگاه‌های آسیا همچنان بیشترین درآمد خود را مدیون مصرف بالای بنزین در این قاره هستند.





با تمام این تفاسیر با توجه به تحولات ایجاد‌شده به نظر می‌رسد صنعت نفت در حال ایجاد تغییراتی در خود است؛ برای مثال رویال داچ شل در حال بررسی پتانسیل‌هایی برای معرفی خودروهای الکتریکی است.





در این میان اما برخی مدیران نفتی همچنان عقیده دارند «انتظار برای سقوط تقاضای نفت هنوز زود است»؛ مانند یکی از مقامات آرامکو در عربستان سعودی که عقیده دارد «صنعت نفت ناپدید نخواهد شد.»

 

 

 

 

 

انتهای خبر

برقبنزینتاسیساتخودرو
Comments (0)
Add Comment