حرف و حدیث های نحوه تصمیم گیری کمیسیون ماده ۱۰۰

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم گفت: حدود ۵ هزار و ۵۰۰ مهندس هم اکنون عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان قم هستند و حدود ۶ هزار مهندس نیز هنوز به عضویت این سازمان درنیامده اند.
به گزارش تاسیسات نیوز، امین مقومی امروز با حضور در بیست‌وسومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری، بیان کرد: طی سال‌های اخیر آمار صدور پروانه در بحث ساختمان کاهش یافته اما انتظار می‌رود با آغاز نهضت ملی مسکن این وضعیت به سمت مطلوبیت و بهبودی بیشتر حرکت کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم اظهار داشت: ورود به برخی اقدامات عام المنفعه در خصوص تخفیف یا صدور رایگان پروانه در مسکن محرومین، مساجد و حسینیه، موقوفات، مباحث فرهنگی و اموری از این دست، از ابتکارات مهم سازمان نظام مهندسی قم است.
مقومی عنوان کرد: طبق آخرین ابلاغیه های دیوان عدالت درج نام مجری ذیصلاح در احداث ساختمان ضروری است و سازمان نظام مهندسی قم نیز هم اکنون درج مجری ذیصلاح را در بخش اسکلت از سال‌های گذشته آغاز کرده و هم اکنون در حال درج مجری ذیصلاح برای تمام پروژه‌های عمرانی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با بیان اینکه درج مجری ذیصلاح در تمام پروژه‌های عمرانی مانع از پیش‌فروش غیرقانونی و تخلفات ساخت‌وساز می شود، گفت: هم اکنون ساختمان و مجتمع‌های بسیار زیادی در قم وجود دارد که هیچ گونه پایان کاری از نظام مهندسی و شهرداری دریافت نکرده‌اند که عمده آنها در پردیسان هستند.
وی با اشاره به مسئله تخلفات ساختمانی، تصریح کرد: در حوزه تخلفات ساختمانی و اظهار نظر و نحوه تصمیم گیری کمیسیون ماده ۱۰۰ همچنان حرف و حدیث های زیادی وجود دارد و بخش زیادی از مشکلات به قوت خود باقی است.
مقومی با اشاره به اهمیت استفاده از مشاوران بومی در مبحث ساختمان سازی، تاکید کرد: اگر مشاوران بومی در اولویت قرار بگیرند با توجه به شناخت این افراد از شرایط و ویژگی های شهر مقدس قم، پیوست های فرهنگی رعایت خواهد شد و آسیب های کنونی شهرک پردیسان تکرار نخواهد شد.
وی ادامه داد: این مشاوران غیربومی همچنین بخاطر استفاده از مصالح ساختمانی و نیروهای کار غیربومی به نحوی به صنعت ساختمان‌سازی قم خیانت می کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با تاکید بر اینکه وضعیت ایمنی در احداث ساختمان در قم مورد تایید نیست، ادامه داد: با توجه به تاکید دولت بر احداث گسترده مسکن، لازم است تا تعامل و همکاری شهرداری و نظام مهندسی در صدور پایان کار، پروانه، نظارت و غیره بیش از همیشه باشد.
وی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته مشترک بین نظام مهندسی ساختمان و شورای اسلامی شهر قم، بیان داشت: با تشکیل این کمیته امکان بحث و بررسی هفتگی معضلات و مشکلات ساخت و ساز و ساختمان فراهم می شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم گفت: صنعت ساختمان نیز مانند سایر حوزه‌ها دچار آسیب واسطه‌گری است و دلال‌های فاقد تخصص با نگاه اقتصادی وارد این حوزه شده اند.
مقومی همچنین در پایان عنوان کرد: با توجه به سهم بزرگ جامعه مهندسین قم در ساخت‌وساز و عمران شهری از شورای شهر قم درخواست می شود یکی از معابر یا میادین شهری را به نام” مهندس” نامگذاری نماید.
جامعه مهندسی قمصدور پروانه ساختمانینظام مهندسی قمنهضت ملی مسکن و صدور پروانه ساختمانیکمیسیون ماده 100
Comments (0)
Add Comment