لزوم اعتلای فرهنگ عمومی مهندسان

در حال حاضر علیرغم اینکه شاهد وجود نیروهای تحصیلکرده و متخصص مهندسان در جامعه هستیم، اما بسترهای مناسبی برای حمایت از آنها و فراهم کردن زمینه های مطلوب برای فعالیت این قشر در کشور فراهم نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، از یک سو به واسطه تربیت بیش از حد مهندسان در دانشگاه های مختلف توجه زیادی به بحث تخصصی سازی این مهندسان نشده است و از سوی دیگر در شرایط فعلی که رکود بر صنعت ساخت و ساز کشور حاکم است؛ شاهد بیکاری جمع کثیری از مهندسان کشور هستیم.
ورود حجم بالای فارغ ‌التحصیلان رشته ‌های مهندسی و نبود زمینه‌های لازم جهت به کارگیری آنها در بازار کار، موجب هجوم سیل عظیمی از جوانان جویای کار به جامعه و به تبع آن سردرگمی و ناامیدی آنها شده است.
در چنین وضعیتی مهندسین مجبور شده‌اند تا از روش های مختلف به کسب و کار غیرحرفه‌ای بپردازند که این مسئله در بلند مدت لطمات جبران ناپذیری به جامعه مهندسی وارد خواهد کرد.
حال صرف نظر از اینکه چه اقداماتی برای بهبود وضعیت معیشتی مهندسان باید مورد توجه قرار گیرد، سوال این است که برای بهبود عملکرد سازمان نظام مهندسی چه اصلاحات و یا سیاست هایی در این سازمان لازم است؟
اشتغال زایی مهندسان و بهبود وضعیت ساخت و سازها
در همین راستا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل با اشاره به اقدامات اثرگذار این سازمان در جهت اشتغال زایی برای مهندسان گفت: حداقل اقدام سازمان نظام مهندسی ساختمان این بوده که توانسته در راستای اشتغال زایی برای عده زیادی از مهندسان جوان کشور در کنار دولت قرار بگیرد.
فرید صالحی عالی با بیان این مطلب ادامه داد: در عین حال ما به یاد داریم که تا دو دهه قبل ساختمان ها با چه شرایطی احداث می شدند و نیز می بینیم امروز ساختمان هایی که طراحی و ساخته می شوند، چقدر با آن دوره فرق کرده و سطح دانش و تخصص مهندسان تا چه حد افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد اصلاحاتی در سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت بگیرد، بسیار مطلوب خواهد بود که درجهت تقویت این سازمان ها باشد، تاکید کرد: حداقل اقدامی که این سازمان ها به عنوان متولیان ساخت و ساز انجام داده اند، کمک به دولت در راستای اشتغال زایی مهندسان و نیز سایر اقدامات اثرگذار بوده است.
صالحی عالی با بیان اینکه به هر حال هرمجموعه ای دارای ایرادات و ضعف های خاص خود است، تصریح کرد: ما اگر بیشتر در راستای از بین بردن این نقاط ضعف و نه تضعیف مجموعه مهندسی حرکت کنیم، به نفع سازمان و مهندسان خواهد بود.
لزوم اعتلای فرهنگ عمومی مهندسان
این مسئول با اشاره به برخی از این نقاط ضعف یادآور شد: در حال حاضر تعداد مهندسانی که در دانشگاه های مختلف پرورش می یابند، بیش از حد افزایش یافته است. این در حالی است که باید به حرفه مندی این مهندسان باید بسیار دقت و توجه شود. در این بخش بحث کیفیت بسیار مهم است و باید در کنار کمیت ها به کیفی سازی نیز اهمیت بسیاری داده شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در عین حال با تاکید بر اینکه باید روی اعتلای فرهنگ عمومی مهندسان کار کنیم، اضافه کرد: مهندسان باید بیشتر احساس وظیفه و مسئولیت کنند و اهمیت بیشتری برای عمل به مسئولیت خطیر خود قائل شوند.
وی تشریح کرد: در این رابطه مهندسان باید بیشتر به سوگند نامه مهندسی خود متعهد و پایبند باشد و در این بخش توجه به اخلاق مهندسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که مهندسان باید به آن بپردازند.
ابطال بسیاری از مواد قانون، به ضرر نظام مهندسی بود
همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهار محال و بختیاری در پاسخ به اینکه تداوم اصلاحات در سازمان نظام مهندسی تا چه حد الزامی است، گفت: تا جایی که این اصلاحات با قانون نظام مهندسی مغایرت نداشته باشد و در جهت شفاف سازی و برقراری عدالت باشد، مشکلی در این بخش وجود ندارد.
مهران کوهی کمالی با بیان اینکه بسیاری از این اصلاحات که در دوره وزارت دکتر آخوندی پیگیری می شد، به غیر از این موارد بود، ادامه داد: یعنی عوامل دیگری در آنها دخیل بود و به سازمان های نظام مهندسی ضربه می زد.
کوهی در این راستا تشریح کرد: به عنوان نمونه، ممنوع شدن کسر ۵ درصد از حق نظارت مهندسان و یا حذف ارجاع کار و همچنین ابطال بسیاری از مواد قانون نظام مهندسی به ضرر سازمان های نظام مهندسی بود.
صنعت ساختماننظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment