حذف نظام‌ مهندسی از کمیته‌های نما خیانت به پایتخت است

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: بر اساس مصوبه جدید، حذف سازمان نظام مهندسی ساختمان از کمیته های نما و جایگزین کردن نماینده جامعه مهندسان مشاور، خیانتی است که به سطح شهر تهران می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بیژن خطیبی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان چه در حوزه طراحی و چه در حوزه نظارت و کنترل، متولی ساخت و سازهای شهری است، افزود: معنی ندارد که در این میان بخواهند یا سازمان نظام مهندسی یا جامعه مهندسان مشاور را از کمیته های نما حذف کنند.
وی ادامه داد: مگر در سیستم نظام مهندسی، به مهندسان عضو سازمان که دارای پروانه اشتغال به کار هستند، اجازه فعالیت در نظام فنی و اجرایی داده می شود؟
نقض غرض در مصوبه شورای شهر تهران
وی با ابراز تعجب از مصوبه شورای شهر تهران در خصوص الزام به حضور نماینده جامعه مهندسان مشاور در کمیته نما، این اقدام را به معنی نقض غرض و عدم همکاری دانست و گفت: درخواست ما این است که شورای شهر سریعا به ریل قانون برگردد.
خطیبی ادامه داد: حتما باید در کمیته نما از مهندسان معمار و شهرسازی عضو سازمان نظام مهندسی که دارای صلاحیت و پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی هستند، حضور داشته باشند.
وی همچنین درخصوص نقش سازمان نظام مهندسی در ارائه الگوهای نما بیان کرد: به شخصه مخالفم که در مناطق مختلف شهرداری تهران، یک الگوی خاصی برای نمای ساختمان‌ها ارائه شود. چرا که این سبک ما را به سبک کمونیستی می رساند؛ یعنی سبکی که در آن همه سیستم های نما باید یکسان باشند.
کپی کاری، پیامد محدود کردن معماران
خطیبی با تاکید بر اینکه منظور از به کارگیری نمای اسلامی در ساختمان ها این نیست که همه خانه ها شبیه هم شوند، تصریح کرد: منظور این است که ما بتوانیم از بروز یکسری ناهنجاری ها در شهرها جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: از نظر مردم مصوبات کمیته های نما به گونه ای است که همه نماها درنهایت مشابه هم می شوند و به این ترتیب این اشتباهی است که می تواند از لحاظ بصری ناهنجاری بیشتری را به وجود بیاورد. ضمن اینکه درخشش معماران ایرانی را زیر سوال می برد.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به وجود معماران برجسته ایرانی در سطح کشور و دنیا گفت: این معماران با تفکرهای متفاوت، طرح های متفاوتی را ارائه می دهند و اگر ما آنها را به چند طرح خاص محدود کنیم، این روند باعث می شود که آن ابراز وجودی معمار از بین برود و طرح ها به کپی کاری و تقلید از دیگران خلاصه شود.
خطیبی تاکید کرد: خروجی کمیته های نما نباید به یکسان سازی نماها منتج شود. بلکه باید جلوی ناهنجاری ها و تضادها را بگیرد و در عین حال برای آن شیوه نامه و نظام نامه ای طراحی شود.
وی ادامه داد: باید در این راستا از همکاری اساتید رشته معماری، اعضای شورای شهر، شهرداری و سازمان نظام مهندسی که متولی تنسیق امور مهندسان است، استفاده شود.
خطیبی با بیان اینکه از مهندسان معمار و شهرساز عضو سازمان نظام مهندسی باید برای این منظور استفاده شود، گفت: حتی در طرح تفصیلی نیز هرچند در یک محدوده ای تعداد طبقات ساختمان ها مشخص می شود، اما محدودیتی وجود ندارد که پلان همه خانه ها باید شبیه هم باشند. بنابراین به نظر می رسد که در مسیر نما مسیر به اشتباه طی می شود.
خطر بروز رانت درپی عملکرد کمیته های نما
وی همچنین عنوان کرد: طبق اخبار واصله، بعضا نمایی در شهرداری یک منطقه برگشت می خورد که خود می تواند باعث بروز رانت برای عده ای شود و بگویند که نمای خود را بیاور تا ما اجرا کنیم و تاییدیه بگیریم. بنابراین در مسیر اجرای قانون باید توجه کنیم که عملکرد کمیته های نما باعث بروز رانت در شهرداری ها نشود.
خطیبی افزود: یعنی نباید گلوگاهی ایجاد کنیم که آن گلوگاه باعث شود تا عده ای از آن به عنوان رانت استفاده کنند و بگویند که اگر نما در دفتر ما طراحی شود، حتما در شهرداری منطقه یا فرضا سازمان نظام مهندسی مورد تایید قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم با کمک و همفکری پیشکسوتان و افراد صاحب نظر و صاحب منصب در این حوزه، نظام نامه جامعی را برای کمیته های نما تدوین کنیم، این کمیته ها مسیر خوبی را طی خواهند کرد. اما در غیر این صورت راهی را می رود که مثل دفاتر خدمات که اکنون روی آنها بحث وجود دارد و قرار بود که از دفاتر خدمات الکترونیک به گونه دیگری استفاده کنیم و حال با موضوعات و چالش های دیگری مواجهیم.
خطیبی عنوان کرد: بنابراین باید روی این مسائل دقت کنیم و نظام نامه و شیوه نامه و دستورالعمل و آیین نامه منشعب از خرد وتفکر جمعی معماران و شهرسازان برجسته را در سیستم بگنجانیم.
بیژن خطیبیسازمان نظام مهندسی ساختماننمای ساختمانکمیته نما
Comments (0)
Add Comment