جهش‌هاي ناگهاني در بازارهاي نفت و طلا

به گزارش تاسیسات نیوز، يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ايران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام پايان هفته منفي بورس

در آخرين روز معاملات هفتگي، شاخص كل بورس با 338 واحد (معادل 45/0 درصد) افت مواجه شد و تغييرات هفتگي معادل منفي 8/0 درصد را تجربه كرد. بر اين اساس، همانطور كه پيش بيني شده بود نزديك شدن شاخص به 74 هزار واحد با حمايت جدي مواجه شد كه افزايش حضور سهامداران حقوقي در معاملات گواهي بر اين ادعا است. اما اين حمايت كفايت لازم جهت تغيير مسير بازار را نداشت و روند فرسايشي نزولي شاخص ادامه يافت. كارشناسان همچنان با اشاره به ثبات شرايط اقتصادي داخلي وضعيت كم‌نوساني را براي بورس تهران متصور هستند كه البته احتمال رونق اقتصاد جهاني و حتي توافقات ژنو، در بلندمدت مي‌تواند وضعيت مناسبي را براي سهامداران بورسي به وجود آورد.

 بازار ارز دلار درجا زد

روز پنجشنبه، دلار بدون تغيير باقي ماند و به قيمت 3 هزار و 250 تومان معامله شد. به اين ترتيب، دلار طي هفته گذشته با 9/0 درصد افت مواجه شد كه بيشترين كاهش را در مقايسه بازارهاي داخلي رقيب مثل بورس و سكه تجربه كرد. همانطور كه اشاره شده بود، در حال حاضر محركي در رابطه با تغيير قيمت دلار وجود ندارد. بر اين اساس، پس از فروكش كردن هيجانات مربوط به ديدارهاي مستقيم ديپلمات‌هاي ايراني با همتابان خود در كشورهاي عضو 1+5، قيمت دلار بار ديگر به كانال قيمتي 3 هزار و 250 تا 3 هزار 300 تومان برگشته است. اين روند در روزهاي آتي نيز در صورت ثبات شرايط فعلي، محتمل‌ترين سناريو است.

 

بازار سکه حركت با تاخير سكه به دنبال اونس

سكه كه طي روزهاي گذشته، بدون توجه به قيمت طلاي جهاني و تنها تحت تاثير قيمت دلار حركت مي‌كرد، در آخرين روز معاملاتي هفته سپري شده با توجه به افزايش حدود 20دلاري اونس، رشد 9 هزار توماني را تجربه كرد. به اين ترتيب، هر سكه طرح جديد در روز پنجشنبه به قيمت 960 هزار تومان معامله شد تا بازدهي 3/0 درصدي را طي هفته گذشته به ثبت برساند. اين در حالي است كه قيمت سكه همچنان نسبت به طلاي جهاني داراي حباب منفي است و با توجه به ثبات نسبي قيمت دلار، پيش‌بيني مي‌شود سكه همگام با اونس حركت كند كه سناريوي افزايش قيمت آن با توجه به ناآرامي‌هاي عراق محتمل‌تر خواهد بود.

 

بازار طلای جهانی تشديد نگراني‌ها در بازار طلاي جهاني

طلاي جهاني كه طي روزهاي گذشته برخلاف بسياري از پيش‌بيني‌ها مسير صعودي در پيش گرفته بود، ديروز نيز به اين روند ادامه داد و به قيمت 4/1274 دلار بر هر اونس معامله شد. در واقع، بسياري از متقاضيان طلا كه از افزايش تورم ناگهاني در اروپا هراس داشتند و به سمت كالاهاي بادوامي نظير طلا روي آورده بودند، طي روزهاي پنجشنبه و جمعه نيز با توجه به ناآرامي‌هاي عراق (عامل ژئوپلتيك) اقدام به خريد بيشتر طلا كردند كه اين مساله منجر به رشد 13 دلاري اين فلز زرد در پي افزايش تقاضا شد. تحليل‌هاي تكنيكال، 1260 دلار را كف حمايتي و 1278 و 1285 دلار را سقف اول و دوم مقاومتي طلا در روزهاي آتيعنوان مي‌كنند.

 

 بازار اوراق مسکن افت ملايم «تسه» در پايان هفته

در آخرين روز معاملات هفتگي، اوراق تسهيلات مسكن فروردين 1392 (تسه9201) افت ملايم 4/1 درصدي را تجربه كرد و به قيمت 86 هزار و 543 تومان معامله شد. به اين ترتيب، بازدهي اوراق مزبور طي هفته گذشته حدود يك درصد بود كه منجر به رسيدن بازدهي آن از ابتداي سال به 1/37 درصد شد. گرچه قيمت آخرين معامله اين اوراق بالاتر از قيمت پاياني بود، صف‌هاي خريد در قيمت‌هايي به مراتب پايينتر از قيمت مزبور باقي مانده‌اند. اين تغييرات قيمت را مي‌توان ناشي از سفته بازي‌هاي هفتگي دانست كه با توجه به چند روز رشد، سهامداران اين اوراق سود يك درصدي را مناسب ديده و اقدام به فروش كرده‌اند. با توجه به اختلاف 4 هزار توماني قيمت پيشنهادي عرضه كنندگان و متقاضيان اين اوراق، احتمال افت ملايم قيمت «تسه»ها چندان دور از ذهن نيست.

 

بازار نفت بالاترين قيمت نفت طي 9 ماه

تهديدها در‌خصوص عرضه نفت توسط دومين توليدكننده بزرگ نفت اوپك منجر به رشد قيمت نفت خام آمريكا و برنت شد. به اين ترتيب، هر بشكه نفت خام آمريكا با حدود 3 دلار رشد به 5/107 دلار رسيد كه طي 9 ماه اخير بي‌سابقه بوده است. در اين شرايط، اخبار ضد و نقيضي در خصوص به تصرف درآمدن بيجي (Baiji) بزرگ‌ترين جايگاه پالايشگاهي در عراق وجود دارد كه افزايش قيمت نفت را به همراه دارد. از سوي ديگر، توليدات كشور ليبي، به عنوان بزرگ‌ترين صادركننده نفت در آفريقاي شمالي، تنها 10 درصد ظرفيت است و همچنين، فقط يك ماه تا پايان تعليق تحريم صادرات نفت ايران باقي مانده است كه همگي سيگنال‌هاي كاهش عرضه و در نتيجه رشد قيمت نفت را در آينده منجر مي‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

جهش‌هاي، ناگهاني، بازارهاي ، نفت و طلا،
Comments (0)
Add Comment