جهان آينده از بحران آب تا نيروي كار روباتيك

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اطلاعات، قدرت مي‌آورد. اين جمله معروفي است كه همچون ضرب‌المثل در همه جاي دنيا پذيرفته شده است و در هر جايي به تناسب فرهنگ و موقعيت، مورد توصيه و استفاده قرار مي‌گيرد.

يكي از جنبه‌هاي اهميت اطلاعات، پيش‌بيني آينده است. با پيش‌بيني آينده مي‌توان مسير بهتري در عرصه سياست‌گذاري‌هاي كلان يا حتي سياست‌گذاري خرد براي معيشت درون خانواده انتخاب كرد. به همين خاطر است كه موسسات سرمايه‌گذاري و مشاوره اقتصادي در سال‌هاي اخير در دنيا رونق گرفته‌اند و گزارش‌هاي سالانه آنها كه حاوي تحليل و پژوهش است، مورد توجه قرار مي‌گيرد. موسسه تحقيقات و مشاوره سرمايه‌گذاري مريل‌لينچ در آمريكا در يكي از اين گزارش‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي خود، بر اساس آمار و اطلاعاتي كه در دست داشته، چند پيش‌بيني براي سال‌هاي آينده دنيا كرده‌است. در گزارش اين موسسه درباره دنياي درحال دگرگوني ما طي دو دهه آينده، پنج شاخص در نظر گرفته شده‌است: مردم (به خاطر اهميت منابع انساني)، نوآوري (به خاطر نقش تعيين‌كننده‌اش در تكنولوژي)، بازارها (به خاطر اختصاص سرمايه)، دولت (به خاطر نقش سياست‌گذاري) و بالاخره كره زمين (به خاطر سهم منابع طبيعي). اين موسسه با ارزيابي اطلاعاتي كه از هر كدام از اين پنج بخش در دسترس داشته يا جمع‌آوري كرده، جهان تغيير يافته دو دهه آينده را پيش‌بيني كرده‌است. اين گزارش با نگاهي به اين پيش‌بيني‌هاتهیه شده است.

افزايش نقش روبات‌ها

شركت توليدي نايك در سال گذشته بيش از 100 هزار نفر از كارگرانش را كاهش داده‌است. دليل اين كاهش نيرو، افزايش نقش ماشين‌ها و دستگاه‌هاي خودكار در روند توليد اين شركت بوده‌است. اين نمونه‌اي از وضعيتي است كه صنعت و توليد جهان در آينده خواهد داشت. بر اساس پيش‌بيني‌ها، استفاده از روبات‌ها و ماشين‌ها در دنيا هر سال 12 درصد افزايش خواهد يافت. تمركز توليد و صنعت در جهان بيشتر به سمت افزايش توان رقابت در بازار پيش مي‌رود و به همين دليل استفاده از روبات‌ها و ماشين‌هاي خودكار سرعت خواهد گرفت.

امنيت سايبري

تعداد حملات سايبري در دنيا در سال گذشته به شدت افزايش يافته‌ و مثلا در آمريكا همه بخش‌هاي تجاري نظامي و سياسي را دربرگرفته‌ است. ميزان خسارات حملات سايبري براي اقتصاد جهان سالانه رقمي معادل نيم تريليون دلار برآورد مي‌شود. اكنون حملات سايبري يكي از 5 خطر عمده‌اي است كه جهان را تهديد مي‌كند. با افزايش اين حملات، جهان در آينده سرمايه‌گذاري بيشتري روي امنيت سايبري خواهد كرد و اين موضوع مي‌تواند دنياي تكنولوژي رامتحول كند.

اينترنت اشيا

در سال 2003، تنها 500 ميليون وسيله مرتبط با هم و درون شبكه‌اي در جهان وجود داشت. در سال 2015 اين رقم به 2/7 ميليارد رسيد و پيش‌بيني مي‌شود كه در سال 2020 اين رقم به 50 میلیارد برسد. يعني هر نفر بيش از 6 وسيله مرتبط با شبكه و اينترنت خواهد داشت. همين روند رو به شتاب باعث شده كه پديده اينترنت اشيا مطرح شود و درباره‌اش تحقيقات و پيش‌بيني‌ها و تحليل‌هايي صورت گيرد. ارزش اين بازار در سال 2017 به 36 ميليارد دلار مي‌رسد. اين بازار، حوزه‌هاي ديگر مانند اطلاعات، بازاريابي و فن‌آوري را هم تحت تاثير خود قرار خواهد داد.

انرژي خورشيدی

انرژي خورشيدي در جهان، يك صنعت رو به رشد است. در سال گذشته، نزديك به 49 گيگاوات انرژي خورشيدي به شبكه جهاني انرژي اضافه شد و تخمين زده مي‌شود كه ظرفيت نصب شده سالانه اين انرژي 20 درصد رشد كند و به حدود 59 گيگاوات برسد. تجهيزات، هزينه‌ها و تكنولوژي اين انرژي هم رشد و توسعه وهم كاهش قيمت را تجربه مي‌كند. در مقابل تقاضا براي آن رو به افزايش است. توجه به سرمايه‌گذاري و استفاده از اين انرژي در كشورهاي صنعتي دنيا رو به افزايش است. از آنجا كه 90 درصد از توليد برق در جهان از ناحيه توليد برق آبي است ومنابع آب جهان هم هر روز كمتر و كمتر مي‌شود، تقاضا و توجه به انرژي خورشيدي و بادي هر روز افزايش مي‌يابد. هر دوي اين انرژي‌ها، كمترين ميزان آب را در روند توليد برق نياز دارند.

تنش آبي در جهان

ساكنان كره زمين بايد منتظر يك توفان بزرگ باشند. اين طوفان در راه است. تا سال 2030، تقاضاهاي جهاني براي غذا 50 درصد افزايش مي‌يابد، تقاضا براي انرژي هم همين ميزان بيشتر مي‌شود. تقاضا براي آب با افزايش 40 درصدي روبه‌رو خواهد بود. اين مورد آخري از بقيه موارد خطرناك‌تر و حياتي‌تر است. پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه بحران آب، تنش‌هاي ژئوپلیتيك اجتناب‌ناپذيري را به دنبال خواهد داشت و جهان بايد خود را براي آن آماده كند. تنش ژئوپلیتيك بر سر آب و انرژي د‌ر كنار افزايش شديد خشكسالي در جهان، وضعيتي اضطراري به وجود خواهد آورد. امسال كاليفرنيا بزرگترين ايالت آمريكا كه قطب كشاورزي اين كشور است، با خشكسالي صد در‌صدي روبه‌رو شد. اين نمونه‌اي از وضعيتي است كه جهان در سال‌هاي آينده با آن روبه‌رو خواهد شد. برزيل هم امسال با بدترين وضعيت خشكسالي در 80 سال گذشته روبه‌رو بود. تا سال 2030، تخمين زده مي‌شود كه نيمي از مردم جهان در وضعيت تنش آبي قرار بگيرند.

اين پيش‌بيني نشان مي‌دهد كه اداره منابع آب و مديريت زيرساخت‌ها و آماده شدن براي بحران بي‌آبي، بايد در دستور كار نهادهاي بين‌المللي و دولت‌ها در سراسر جهان قرار گيرد. با اين شرايط، ارزش بازار آب در جهان تا سال 2020 به حدود يك تريليون دلار مي‌رسد.

بحران سالمندي

جمعيت جهان در حال پير شدن است. اين يك پديده جهاني است. شمار شهروندان كره زمين با سن بالاي 60 سال از 841 ميليون نفر در سال 2013 به 2 ميليارد نفر در سال 2050 خواهد رسيد. از اين رقم 80 درصد در كشورها و اقتصادهاي در حال ظهور جهان زندگي مي‌كنند. متوسط طول عمر مردم جهان 20 سال افزايش يافته‌است. در پايان اين قرن درجهان 8 ميليون نفر شهروند صد ساله خواهيم داشت. با توجه به اين شرايط، همه سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي و اجتماعي جهان بايد بر اساس همين چارچوب صورت گيرد. يعني با در نظر گرفتن جهان پير و سا لمند. 

Comments (0)
Add Comment