جلوگیری از هدر روی آب سد لار به مزایده رفت/کمترین هدرروی ۴ متر مکعب در ثانیه

مدیر امور بهره برداری و نگهداری سد لار با بیان اینکه علاج بخشی هدر روی آب سد لار به مزایده رفته است، گفت: هدرروی آب سد لار با افزایش و کاهش تراز آب هراز کم و زیاد می‌شود، اما کمترین هدرروی سد لار ۴ متر مکعب در ثانیه است.

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  مهدی فتوکیان در پاسخ به این سوال که طرح علاج بخشی سد لار در استان تهران به کجا رسید، افزود: طرح علاج بخشی سد لار به مزایده رفته است، بنابراین هدرروی آب این سد هنوز برطرف نشده و کارشناسان در حال کار کارشناسی بر روی آن هستند، تا آب را از محل خروجی نشت سد از رودخانه هراز به سمت تهران انتقال دهند.

 

وی ادامه داد: میزان دقیق نشت آب از سد لار مشخص نیست، چرا که هر زمانی که تراز آب بالاست، میزان هدرروی نیز بالاست و هر زمان که این تراز پایین می آید، میزان هدرروی کاهش می یابد.

 

فتوکیان با اشاره به اینکه در حقیقت کمترین میزان هدرروی آب سد لار 4 متر مکعب در ثانیه است به فارس تاکید کرد: با افزایش ارتفاع و تراز آب موجود در مخزن سد لار، سامانه انتقال ثقلی آب جایگزین استفاده از پمپاژ شد.

 

مدیر امور بهره‌برداری و نگهداری سد لار اظهار داشت: هر ساله با کاهش آب موجود در مخزن سد در فصول گرم سال و با توجه به اهمیت تامین و انتقال آب شرب شهر تهران، استفاده از تلمبه خانه و سامانه پمپاژ در دستور کار امور بهره برداری و نگهداری سد لار قرار می گیرد.

 

فتوکیان افزود: با تغییر فصل و افزایش بارندگی ها در حوزه آبریز و به تبع آن افزایش ورودی و ارتفاع آب در مخزن سد، روش انتقال آب سد از حالت پمپاژ به صورت ثقلی بازگشته و بنابراین بسیاری از هزینه های استفاده از پمپاژ در طول این ماه ها کاهش می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه تلمبه خانه سد لار با توجه به فرار و تغییر در تراز آب موجود در مخزن سد، برای زمان هایی که امکان انتقال ثقلی آب وجود نداشته باشد، احداث شده است، خاطرنشان کرد: تغییر سامانه انتقال آب از حالت پمپاژ به ثقلی با استفاده از مانور دریچه های راک پلاگ، آبگیر، آب بر و دریچه های تأسیسات نیروگاه کلان با تلاش بهره برداران سد لار با موفقیت انجام شد.

 

به گفته مدیر امور نگهداری و بهره برداری سد لار، حجم آب موجود در مخزن سد در زمان حاضر، بیش از 64.7 میلیون مترمکعب ثبت شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، 11 میلیون مترمکعب بیشتر است.

 

به گفته وی، حجم ورودی آب به سد نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 91) تاکنون 119 میلیون مترمکعب گزارش شده که حدود 20 درصد کاهش یافته است.

 

سد خاکی لار در فاصله 75 کیلومتری شهر تهران، بر روی رودخانه های دلیچای، گزل دره و سفیدآب احداث شده و تلمبه خانه آن قادر است آب مخزن را تا 18.5 مترمکعب در ثانیه پمپاژ و منتقل کند.

 

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment