جلسه مشترک کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی جلسه مشترک کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی با نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و دبیرخانه همایش ساختمان پایدار و بهینه سازی مصرف انرژی در خصوص بررسی و بازنگری مباحث مقررات ملی ساختمان به منظور ممیزی انرژی، تعبیه سامانه های کنترلی و رده بندی انرژی ساختمان برگزار گردید.



در این جلسه ابتدا مهندس طاهری اصل رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی ضمن خوش امدگویی به حضار گزارشی از فعالیت انجام شده کمیسیون در این مورد را ارائه نمودند.



سپس مهندس فاضل مسئول کارگروه بهینه سازی مصرف انرژی و ارتقاء کارایی موتورخانه‏ ها (استان خراسان رضوی) در خصوص تعریف کلان ممیزی انرژی در ساختمان (قابل درج در مبحث 19 )و همین طور تعاریف زیرمجموعه و عملیاتی ممیزی انرژی و سطوح ممیزی (قابل درج در مبحث 22 )فعالیتهای انجام شده را ارائه نمودند و عنوان نمود در خصوص مطالب ذکر شده موارد زیر بررسی و تکمیل خواهد گردید.



1. تهیه جدول تفکیکی سطح ممیزی- سطح تیم ممیزی- زمانهای ممیزی


2. تهیه پرسشنامه انرژی و تعیین معیار مصرف انرژی


3. تهیه شیوه نامه اجرایی و اداری نحوه ممیزی انرژی


4. تهیه شیوه نامه عملکردی ممیزی انرژی


5. تهیه شیوه نامه اجرایی معاینه فنی موتورخانه ‏ها


6. شیوه نامه تعیین و تأئید صلاحیت‏ ممیزی انرژی و روند اجرایی آن


7. تغییرات اعمالی مباحث 17 و 22 مورد بررسی قرار گرفت، همچنین طی یک گزارشی مقایسه فنی و اقتصادی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مستقل و مرکزی را ارایه نمود.

 

 

سپس مهندس خسروی دانش مسئول کارگروه الزامات محیط زیستی و استانداردها، آئین نامه‏های مربوطه با تأکید بر اجرایی شدن ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی (استان اصفهان) گزارشی از اقدامات انجام شده در کارگروه مذکور را ارائه نمودند.

 

ایشان عنوان نمود درکارگروه مذکور ضمن پیشنهاد اصلاح و تکمیل آئین‏نامه اجرایی ماده 18 در خصوص تعاریف واژگان، تعیین صلاحیتهای ممیزی و بازرسی و ارزیابی سیستم‏های کنترلی ضرورت نگاه تشویقی برای استفاده کنندگان مورد تأکید قرار گرفت.

 

در قسمت دوم وظایف کارگروه بازنگری، اصلاح و تکمیل مباحث مقررات ملی ساختمان خصوصاً مباحث 2، 4، 5، 13، 14، 15 ، 16، 17، 19 و 22 با رویکرد حفاظت از محیط زیست در خصوص جلوگیری از انتشار آلاینده‏های خاک، آب و هوا و پیشنهاد تمهیدات صرفه جویی در مصرف انرژی در سیستم‏ها و تجهیزات در مباحث مذکور ارائه شد.



مهمترین موضوع در این بازنگری هم پیوندی بین مباحث و نگاه شبکه ای و منسجم به کلیه مباحث مقررات ملی ساختمان در رسیدن به ساختمان سبز و تعیین رده بندی مصرف انرژی ساختمانها به عنوان یکی از بخشهای انرژی در کشور می‏باشد.



ضمناً در خصوص زمینه اجرایی شدن موضوعات مربوط به آئین نامه ماده 18 اصلاح و تکمیل مبحث 2 به عنوان نظامات اداری در تدوین و تعریف صلاحیت ممیزی و ارزیابی انرژی، گنجاندن مدارک مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان مدارک تحمیلی به متولی صدور پروانه ساختمانی و الحاق برچسب انرژی به شناسنامه فنی ملکی مورد توجه قرار گرفت.



در این بین توجه به استانداردهای متأخر بین‏ المللی در زمینه الزامات محیط زیستی ساختمان و مصالح استاندارد نیز مطرح و توضیحاتی ارائه گردید.



در ادامه مهندس شیخ انصاری معاون محترم مدیر کل دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص اهداف آئین نامه ماده 18 و وظایف وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیفات راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان توضیحاتی ارائه نمودند و پس از ارائه گزارش خانم مهندس فاضل و آقای مهندس خسروی دانش در خصوص اقدامات کارگروه های مرتبط و نیز توضیحات دکتر اسدی در خصوص صرفه جویی مصرف انرژی و تناقضات سرمایه گذاری و مصرف انرژی، مقرر گردید نامبردگان طی سه مقاله مجزا در پنلهای مرتبط با موضوع فعالیتشان در همایش ملی ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی که در مورخ 20 و 21 آذر ماه 1396 برگزار خواهد شد حضور بهم رسانند و خلاصه فعالیتها و دستاوردهای خود را تحت عنوان مقاله کاربردی ارایه نمایند و نیز مقرر گردید جمع بندی اقدامات کارگروه ها به همراه پوسترهایی از نتایج گزارشات و مطالعات و نیز چک لیستهای ممیزی انرژی در اختیار دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.







انتهای خبر

استانداردانرژیتاسیساتجلسهمحیط زیست
Comments (0)
Add Comment