جلسه لزوم استحکام بنای بافت‌های فرسوده

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی اصفهان در آغاز جلسه مهندس عموشاهی ریاست سازمان ضمن عرض تسلیت به مناسبت جانباختن تعدادی از هموطنان در زلزله اخیر غرب کشور، آغاز هفته بسیج را به تمامی ایثارگران،رزمندگان و بسیجیان تبریک و یاد شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم را گرامی داشت .



ایشان با اشاره به پیشرفتهای علم مهندسی در ایران گفت : ما پیشرفتهای خوبی داشته ایم ولی در مقابل پیشرفتهای مهندسی دنیا کافی نیست، ما به یک حرکت انقلابی در علم مهندسی نیاز داریم تا آمار کشته شدگان در بلایای طبیعی به خصوص زلزله را کاهش دهیم و باید یاری رسان دولتها از نظر فنی و مهندسی باشیم.



کارشناسانی که از نظام مهندسی به مناطق زلزله زده اعزام شده اند در گزارشات خود ذکر کرده اند که با انجام خیلی از کارهای مهندسی میتوانستیم آمار تلفات را کاهش دهیم، نمی گویم مهندسین کوتاهی کرده اند ولی آنچه که وظیفه اصلی ما بوده است را به درستی انجام نداده ایم. ما با این بافت فرسوده عظیمی که در مرکز شهر اصفهان و سایرشهرستانهای استان داریم اگر زلزله ای در اصفهان به وقوع بپیوندد باید چه بکنیم ؟



باید برای ساختمانهایی جدید و قدیمی تمهیداتی اجرا شود تا در مقابل زلزله ایمن شوند. چرا عمر مفید یک ساختمان در دنیا 100 سال است؟ ولی ما به 30 یا 40 سال که می رسد بازسازی اش می کنیم.چه باید بکنیم که این طور نشود؟

 

ریاست سازمان با ذکر این مطلب که ما می خواهیم از این جلسات هم اندیشی نتیجه بگیریم و خروجی داشته باشیم افزود : نظرات و نتایج به دست آمده از این جلسات باعث می شود تا سازمان در محافل و ارگانهای تصمیم گیرنده با دست پر حضور داشته باشد و همواره به عنوان بازوی فنی استان در تمام زمینه های فنی مهندسی صاحب نظر باشد.

 

مهندس عموشاهی در پاسخ به این سوال که بعد از زلزله غرب کشور آیا گروهی از طرف سازمان اعزام شده است یا خیر . بیان داشت : در اولین روز این حادثه، سازمان از طریق کانال تلگرام روابط عمومی و سایت سازمان اطلاعیه هایی جهت ثبت نام و اعزام مهندسین داوطلب منتشر نمود و 8 نفر از مهندسین از طرف سازمان به آن مناطق اعزام شدند و در حال تدوین و تهیه گزارش مربوطه می باشند.

 

سپس ایشان از حاضرین درخواست کرد تا نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون لزوم استحکام بنای بافت های فرسوده در مقابل بلایای طبیعی بیان نمایند .

 

در این جلسه موارد زیر از سوی مدعوین مطرح و در مورد آنها با ریاست و حاضرین هیات مدیره به بحث و تبادل نظر پرداختند :

 

– دسته بندی ساختمانهای بافت فرسوده به خصوصی- میراثی – نیاز به مقاوم سازی – نیاز به نوسازی


– تشکیل تیمی از کارشناسان سازه نظام مهندسی و هماهنگی با شهرداری و اداره راه و شهرسازی جهت تفکیک بافت فرسوده از نظر قدمت،وضعیت سازه ای و….جهت مقاوم سازی یا نوسازی


– ترغیب مالکین جهت نوسازی و مقاوم سازی مانند ارایه تخفیف جهت اخذ پروانه در شهرداری و خدمات نظام مهندسی، اختصاص تسهیلات بانکی با سود کم- تجمیع پلاک های کوچک و…


– جلوگیری از ساخت ساختمانهایی که اکثرا در شهرستانهایی مثل نجف آباد و شهرضا بدون پروانه ساخته میشود و پس از ساخت با استفاده از کارشناس ماده 27 به هر نحوی تاییدیه ایستایی گرفته میشود که خود این موضوع باعث ایجاد بافت فرسوده میشود


– با توجه به تخریب ساختمانهای نوساز مثل مسکن مهر در زلزله کرمانشاه دیده شد که اسکلت این ساختمان ها آسیب چندانی ندیده ولی اکثر آوار مربوط به دیوارها میباشد که پیشنهاد شد در راستای حل این مشکل دیتیل اجرایی دیوار چینی توسط مهندس محاسب به مجری ارائه گردد و از نبشی کشی جهت رفع این مشگل استفاده شود.


– بازنگری دیتیل ها توسط مهندسین سازه ومعمار و بکارگیری روشهای جدید


– کنترل هر چه بیشتر و بهتر از مصالح ساختمانی


-ترتیبی اتخاذ شود که پس از اجرای خرپشته حداقل دو مرتبه توسط ناظرین و حتی مهندسین کنترل مضاعف ازنحوه دیوارکشی و اجرای نما ساختمان بازدید به عمل آید


– استفاده از سازه لرزه گیر


– فرهنگ سازی در امر اجرای درست ساختمان


– جلوگیری از اجرای نازک کاری و تجهیزساختمانهای عمومی


– صدور برگه صلاحیت برای مجریان ساختمان


– اجرای نادرست مجریان که این امر با بکارگیری مجریان ذی صلاح قابل حل میباشد


– رعایت نکردن اتصالات در بحث اجرا

 

در ادامه این جلسه خانم مهندس شاه منصوری عضو برق هیات مدیره سازمان، ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی به مدعوین به بازدید گروه تخصصی عمران شورای مرکزی از مناطق زلزله زده اشاره و گفت : این گروه پس از بازدید از این مناطق گزارش فنی خود را اعلام کرده اند که در این گزارش از تخریبها عکسبرداری و علت هر تخریب بیان شده است .

 

ایشان با بیان اینکه در حال حاضر مشخص شدن مقصر در تخریبهای زلزله اخیر بسیار مهم شده است به حادثه صحن علنی مجلس اشاره و گفت :نماینده خمین در صحن علنی مجلس صراحتاً به نظام مهندسی ساختمان توهین و عملاً نمایندگانی را که در آن سال قانون نظام مهندسی را تصویب کرده اند متهم به حفظ منافع خویش دانسته و خواستار پرچیده شدن هرچه زودتر نظام مهندسی شده است”، که البته خوشبختانه برای اعتراض به این موضوع کمپین های در حال تشکیل است و در این خصوص من مطلبی در سایت شورای مرکزی گذاشتم چون این فقط توهین به نظام مهندسی نبوده بلکه اهانت به نمایندگان مجلس سال 1374 هم بوده که این قوانین را وضع کرده اند..

 

در ادامه این جلسه هم اندیشی مهندس ربیع زاده عضو نقشه برداری هیات مدیره سازمان، با یادآوری اینکه بیشتر مدعوین حاضر در این جلسه مهندسین محاسب هستند به موضوع تاثیر مهندسین نقشه برداری در سیستم ساختمان سازی پرداخت و بیان داشت : ورود مهندسین نقشه برداری در این سیستم باعث بالا رفتن و بهبود کیفیت ساخت و ساز خواهد بود و حضور مهندس نقشه بردار به مهندس محاسب کمک خواهد کرد تا در هنگام اجرا شاهد تغییراتی با آنچه طراحی شده نباشیم .

 

مهندس ربیع زاده اضافه کرد : بسیاری از ستونها و سازه ها به هر حال قائم نیستند و اینکه سقف ها دقیقا تراز شوند خودش یک سری موارد را ممکن است به وجود آورد، خواهشمندم اگر مهندسین گرامی نقطه نظری در این مورد دارند از لحاظ سازه و عمرانی، لطف کنند در بحث محاسبات و آیین نامه ها ، به ما کمک کنند .



در انتهای این هم اندیشی مهندس عموشاهی با بیان اینکه پروسه اجرا یک پروسه سه ضلعی است که از ضلع های طراحی،اجرا و نظارت تشکیل شده است،که اگر یک ضلع را نداشته باشید دیگر پایدار نیست. متاسفانه ما در حال حاضر ضلع اجرا را نداریم و سازه را فقط سقف و ستون میبینیم ولی در این زلزله به ما ثابت شد که به غیر از سقف و ستون و پی، چیزهای دیگری هم نقش اساسی در تحکیم بنا دارند.

 

ایشان با ذکر فعالیتهای انجام گرفته در کمیته بحران گفت : جلسات مفصلی در کمیته بحران برگزار گردیده که اغلب در مورد ساختمانهای اجتماعی است که تا کنون حدود بیش از 100 ساختمان شناسایی شده تا موارد ایمنی سازی بر روی آنها بررسی و اجرایی گردد.

 

وی افزود مجریان ذیصلاح مسئولیت سنگینی به عهده دارند زیرا اگر پروژه ای توسط آنها انجام شد و دچار مشکل شد دیگر نمی توان از آن به سادگی گذشت، در گذشته مدت کوتاهی مجری ذیصلاح در اصفهان عملی شد که متاسفانه به علت برخی سهل انگاری ها و عدم حضور مجریان ذیصلاح در پروژه ها و فقط استفاده از مهر آن، این امر منتفی شد اما در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در حال آماده سازی مقدمات و زیر ساختهای اجرایی شدن بحث مجریان ذیصلاح به صورت دقیق و با کمترین ایراد است، شیوه نامه ها و آیین نامه ها آماده شده اند و با اتفاقات اخیر از جمله زلزله غرب کشور، ما به اجرایی شدن این طرح شتاب بیشتری داده ایم. ما معتقدیم که ساخت ساختمان فقط باید توسط مجری ذیصلاح انجام شود و البته حساسیتی هم نداریم که حتما توسط نظام مهندسی صلاحیتها تایید شود، این صلاحیتها را می تواند اداره راه و شهرسازی صادر نماید و یا در بحث کارگران، سازمان فنی و حرفه ای بانی آن باشد ولی مصممیم که قراردادها در سازمان منعقد شوند البته در مورد درصد و قیمتها هم سازمان دخالتی نمی کند.

 

 

مهندس عموشاهی ضمن بیان این مطلب که برگزاری این جلسه هشدار خوبی برای ما مهندسین است گفت: مواظب باشیم در هنگام ساخت و ساز مطلبی را از قلم نیندازیم زیرا گاهی اوقات یک اشتباه برابر است با آخرین اشتباه و متاسفانه شاهدیم که خیلی از ساختمان ها اشتباه طراحی و یا اشتباه در اجرا دارند و در نظر داشته باشید که ما در یک کشور در حال توسعه هستیم که هنوز آیین نامه های ما ورژن جدید می خورند و گاهی در ورژن های جدید همه چیز زیرورو می شود.

 

 

ریاست سازمان با تشکر مجدد از حضور مدعوین و قدردانی بابت زمانی که به این جلسه اختصاص دادند از کلیه اعضا نظام مهندسی خواست تا به عنوان متولیان صنعت ساختمان نظرات خود را با ایشان و هیات مدیره در میان بگذارند و یاری رسان سازمان در این امر خطیر باشند تا سازمان بتواند در امور مختلف فنی ساختمان به مسئولین مربوطه راهکار ارایه دهد، مکاتبه کند و تلاش کند تا قوانین جدید را ایجاد کند . مهندس عمو شاهی با بیان اینکه هیچکس بهتر از خود ما نمی تواند در ارتقای کیفیت ساخت و ساز نقش داشته باشد پایان دهمین جلسه هم اندیشی را اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

بافتتاسیساتجلسهنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment