جداسازی”آب خاکستری”از فاضلاب

  

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه در تصفیه فاضلاب باید به سمت جداسازی آب خاکستری از فاضلاب پیش برویم گفت: همچنین باید از تصفیه خانه های غیرمتمرکز به تصفیه به روش بیولوژیک برسیم.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  علیرضا دائمی گفت: باید به سمت ایجاد تصفیه‌ خانه‌های فاضلاب غیرمتمرکز حرکت کنیم. در حال حاضر ایران به لحاظ دانش فنی طراحی شبکه‌ های جمع‌ آوری فاضلاب و احداث سامانه‌ های تصفیه در موقعیت خوبی قرار دارد و تصفیه‌خانه‌های احداث‌ شده در سطح کشور با پیشرفته‌ ترین دانش فنی ساخته شده است.

 

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در خصوص ظرفیت‌ سازی اجرایی طرح‌ های فاضلاب از نظر فنی، علمی و  نیروی انسانی در شرکت‌ های زیرمجموعه اظهار داشت: بخش فاضلاب در کشور ما جوان است و در موقعیت فنی خوبی قرار دارد به طوری که علاوه بر نیاز داخلی در کشورهای همسایه مانند عراق هم به لحاظ اجرایی و فنی حضور فعال داریم.

 

دائمی ادامه داد: در بحث تصفیه فاضلاب و نحوه جمع آوری آن باید کارهای علمی بزرگی انجام دهیم که به طور مثال در کلانشهرهایی مثل تهران رویکرد به سمت و سوی تصفیه‌ خانه‌های غیرمتمرکز و  منطقه‌ ای و جداسازی آب خاکستری از فاضلاب است.

 

وی در ارتباط با رعایت استانداردهای جهانی در طراحی و احداث تاسیسات بخش فاضلاب گفت: شکی نیست که شاخص‌ های استانداردی در تاسیسات ما به شاخص‌ های جهانی نزدیک است، اما در خصوص نحوه فرآیند تصفیه یا نوع تصفیه، هنوز سامانه‌ های تصفیه اکثرا متمرکز است در صورتی که امروزه دنیا در روش‌ های تصفیه فاضلاب غیرمتمرکز و تصفیه‌ های بیولوژیک پیشرفت داشته است. در عین حال که روشی که ما استفاده می‌ کنیم جدید است ولی تنوع روش‌ های تصفیه کافی نیست و ما باید در مورد تصفیه‌ خانه های غیر متمرکز و تصفیه به روش بیولوژیک کار کنیم.

 

این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: تجربیات جهانی نشان می دهد در  بسیاری از کشورهای دنیا تصفیه‌ خانه‌ها تبدیل به بسته‌ های کوچکی می‌ شود که در یک منطقه نیازی ندارد فاضلاب را در مسافت زیادی حمل کنیم؛ برای نمونه در طراحی فاضلاب شهر تهران فاضلاب جمع‌ آوری‌شده حدود 50 کیلومتر در طول شهر به سمت قسمت جنوبی حرکت می‌ کند تا به صورت متمرکز کار تصفیه روی آن انجام ‌شود.

 

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو  درباره عملکرد اجرایی طرح فاضلاب تهران عنوان کرد: هر چند طراحی پروژه فاضلاب شهر تهران مربوط به دو دهه پیش است اما در اجرا و به‌ روزکردن این طرح در نقطه به نقطه شهر تهران از نبوغ و دانش فنی بالایی استفاده شده‌ است و با تلفیق مولفه‌ های مهندسی در این طرح خوشبختانه شرکت فاضلاب تهران با اعمال اصلاحاتی این طرح را با موفقیت در دست اجرا دارد.

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment