جایگاه نظام مهندسی در سیاست کلی

به گزارش تاسیسات نیوز، در جلسه دویست و بیست و چهارم شورای مرکزی که روز دوشنبه هفتم اسفندماه با حضور مقام عالی وزارت در محل شورای مرکزی تشکیل شد، مهندس امین مقومی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در سخنانی اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی در جلسه معارفه شورای هفتم اعلام کردند که من خود را از شورای مرکزی نظام مهندسی می دانم و تلاش می کنم در برخی از جلسات شورا حضور داشته باشم که متاسفانه فرصت حضور آقای وزیر فراهم نشد و اگر اینگونه بودشاهد تعامل وارتباط بهتری بین این دو نهاد بودیم.


مقومی گفت: در سیاست های کلی نظام تقویت و کارآمدی نظام مهندسی آمده است اما این روزها شاهد هستیم که سازمان های نظام مهندسی مورد هجمه هایی قرار می گیرند.


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ، بیان داشت: یکی از نقاط قوت وزارت راه و شهرسازی در این دوره توجه و تقویت مباحث اخلاق حرفه ای و اخلاق مهندسی است که این امر مورد تقدیر است اما در همین چهارچوب اقداماتی صورت می گیرد که جای سوال دارد.


وی با انتقاد از برخی مطالب مطرح شده از سوی وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ابراز داشت: نقص در نوع بیان ماده 37 در خصوص درآمد و منابع درآمدی سازمان های نظام مهندسی ساختمان در جامعه سوال هایی ایجاد کرده است.


وی تصریح کرد: اشکالاتی در سازمان نظام مهندسی و شورای مرکزی وجود دارد که می بایست قبل تر از این به آن رسیدگی می شد و از این بابت باید از مردم عذرخواهی کنیم.


وی تاکید کرد: این که مطرح می شود در سازمان های نظام مهندسی ساختمان شفافیت و نظارت وجود ندارد درست نیست و نظام های مهندسی تراز و عملکرد خود را در سایت سازمانی به صورت شفاف منتشر می کنند و نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی نیز در مجامع حضور دارند که این چنین وضعیتی ممکن است در سایر نظام های صنفی و حرفه ای وجود نداشته باشد.


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ،بیان داشت: اینکه یک عدد کلی اعلام می شود که گردش مالی نظام های مهندسی ساختمان این رقم است درست نیست و امروز سود اختلاف بین وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی را افراد فاقد صلاحیت می برند و این افراد از این فرصت استفاده کرده و حتی از سازمان ها شکایت هم می کنند و مدعی هستند.


مقومی تصریح کرد: اصل تضاد منافع خوب است و هیچ کس آن را رد نمی کند ، چون اصلی منطقی است اما عضو علی البدل شورای یک روستا یا برخی موارد دیگر چه منافعی دارند که بر اساس این ابلاغیه از کار مهندسی منع شوند.


وی بیان داشت: عده ای از مهندسان از این ابلاغیه خوشحال و عده ای نیز ناراحت هستند و باید تدبیری اندیشید تا نارضایتی ها کاهش یافته و همه امیدوارانه به آینده نگاه کنند و با اصلاحات و تدبیری که انجام می شود، امید افزایش یابد.


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه روزنامه اعتماد پس از ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در خصوص تضاد منافع ، تیتر پایان امضا فروشی را زد افزود: وزارت راه و شهرسازی می بایست در این زمینه موضع می گرفت و جوابیه ای به این مطلب می داد چرا که این امر توهین به کارکنان نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود .


مقومی عنوان کرد: ریاست محترم جمهور در روز مهندس سال قبل اشاره داشتند که دولت به فکر ، تلاش و خدمات مهندسان به ملت نیازمند است و می خواهد هرکاری که امکانش وجود دارد از دولت به مهندسان واگذار کند، امیدوارم همین موضوع ملاک عمل قرار گیرد.


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ، در پایان افزود: استانها در آنجا موفق بوده و هستند که اختیار داشتند و در استان بومی تصمیم گرفتند و نباید این راه را مجدد رفت که برای تهران نسخه بپیچیم و سایر استانها را گرفتار کنیم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتسیاستنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment