جایگاه قدیمی ترین دوره های آموزشی تاسیسات در جامعه مهندسی

روح اله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: یکی از دغدغه های جامعه مهندسی وجود همکارانی است که پس از تحصیلات دانشگاهی وارد عرصه کار می شوند. این همکاران جوان و البته جویای نام قصد دارند از اطلاعاتی که کسب کرده اند بهترین بهره را ببرند و در فضای انجام بهترین کارها و خدمت به جامعه هستند.
سالها تدریس به این قشر و ارتباط موثر و مداوم با آنها این علاقه و هوش و پشتکار فراوان را بارها به من نشان داده است. این نیروهای خوش فکر و با انگیزه بالا مشکل بزرگی به نام کمبود دانش حرفه ای و کمبود تجربه حرفه ای دارند. نقصانی که باعث می شود بسیاری از آنها دچار سرخوردگی های بزرگ شوند. در یک نمونه همکاری در کلاس من بود که بسیار باهوش و توانمند بود و مدام هر جلسه بهتر و درخشان تر می شد. در انتهای کلاس به من گفت که این کلاس آخرین تلاش من برای ماندن در این صنف بود و قبل از این دوره من تصمیم به انتخاب شغلی دیگر و بی ارتباط با تاسیسات بودم. حال می دانم که باید چه کنم.
جامعه مهندسی ما سالهاست که به اشتباه، انگشت اتهام خود را به سوی دانشگاه گرفته است و مقصر بزرگ را جوامع تحصیلات عالی می داند. در حالی که رسالت دانشگاه آموزش علوم مهندسی به شکل اساسی و پایه است تا از آنها نتیجه های مناسب گرفته شود. آیا می توان ترمودینامیک یا سیالات یا استاتیک را آموزش نداد؟ می توان به جای چنین علوم مهمی به آموزش ساختمان چیلر بپردازیم؟ البته که هریک کارکرد خود را دارد و هر سخن جایی.
در تمام کشورهای پیشرفته دنیا، رسالت آموزش های حرفه ای به آموزشگاه های تخصصی سپرده شده است.آموزشگاه هایی که توسط سازمان های دولتی یا انجمن های غیر دولتی به دقت بررسی می شوند و مدام زیر ذره بین هستند. از آن مهم تر خود آموزشگاه ها هستند که ماموریت خود را در کارکرد با جامعه حرفه ای تعریف می کنند. چنین است که می بینیم مدرسان تاسیسات در آمریکا در عناوین خود عضویت حرفه ای اشری و مهندس حرفه ای را مطرح می کنند. آموزشگاه حلقه واسط بین دانشگاه و جامعه حرفه ای است.
وجود شبکه های مجازی و انبوهی از اطلاعات تولیدی در این شبکه ها مانند چیپس و پفک است که همکاران جوان ما را از پرداختن به غذای مقوی و اصلی خود دور می کند. غذای اصلی دوره های تخصصی و حرفه ای است که توسط مدرسانی آشنا به فن تدریس همراه با تجربه عالی در فنون مهندسی تدریس می شود. مدرسی که اگر طراح است تعمیر درس نمی دهد و اگر مجری است طراحی.
مجموعه ای از همین دانسته ها است که شاید باعث شده است دوره اصول طراحی تاسیسات ساختمانی، بیمارستانی و صنعتی آکادمی کاشانه چهل و شش دوره و در یازده سال برگزار شود و رکورد قدیمی ترین دوره آموزشی تاسیسات ایران را ثبت کند.
آموزشآکادمیتاسیساتتحصیلات دانشگاهیدوره های آموزشیمهندسانمکانیککاشانه
Comments (0)
Add Comment