جایگاه قابل توجهی سازمان نظام مهندسی ساختمان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، احمد دنیامالی در نشست خبری این کنفرانس که 18 بهمن ماه برگزار شد، گفت: یکی از معضلات امروز جامعه ایران زندگی شهری است.





شهرنشینی در ایران به سرعت در حال گسترش است. با افزایش جمعیت طی 4 دهه اخیر، سیل جمعیتی به سمت شهرها روانه شده و این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده است. از این رو ما باید به فکر تدبیری برای این معضلات باشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر افزود: در گذشته رویکرد به سمت حکومت مرکزی بود. به این ترتیب که حوزه تصمیم­‌گیری مختص بالاترین سطح مقامات بود. اما امروز با توجه به تغییرات گسترده در شهرنشینی رویکرد به سمت تصمیم­‌گیری در لایه‌­های میانی و مشارکت مردم متمایل شده است.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه از این رو به دلیل رشد جمعیت نیاز داریم برخی مسائل که حاکمیتی نیست احصا و به حکومت‌های محلی و شوراها داده شود، اظهار کرد: دولت باید متولی سیاست‌گذاری، آمایش سرزمینی و استراتژی­‌ها کلان حوزه‌های مختلف کشور باشد و در بحث اداره شهرها باید حکومت‌های محلی یا همان شوراها وارد عمل شوند.

 

 

 

 

رئیس شورای سیاست‌­گذاری دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران در خصوص لایحه مدیریت شهری نیز گفت: امروز یک سری لوایح مهم در دولت مطرح است که یکی از مهم­ترین آن‌ها لایحه مدیریت شهری است.این لایحه امروز در دولت در حال نهایی شدن است و به زودی به مجلس ارائه می‌شود و بعد از 10 سال انتظار در حال رسیدن به مراحل نهایی تصویب است.

 

 

 

 

دنیامالی افزود: یکی از موضوعاتی که دست­‌اندرکاران و کارشناسان و دانشگاهیان در حوزه مدیریت شهری را نگران می­کند تکثر موضوعات و لوایح مختلف در این حوزه است که یا قبلا مطرح نبوده یا اصلا وجود نداشته است. نگرانی نیز از این جهت است که لوایح همدیگر را خنثی کنند یا پیچیدگی­‌هایی را در حوزه مدیریت شهری به وجود آورند که امکانات را محدود کنند.

 

 

 

 

رئیس کمیسیون عمرن و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: از این رو برای دچار نشدن به این نقیصه، برای آنکه لایحه مدیریت شهری پیش از تصویب در مجلس در معرض افکار عمومی قرار گیرد و متخصصان این حوزه در این خصوص به بحث و گفتگو بنشینند، کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران را برنامه­‌ریزی کردیم.این کنفرانس یک هم‌اندیشی برای لایحه مدیریت شهری است که برای نخستین بار این لایحه مورد بحث و نظر کارشناسان، نخبگان و اساتید گذاشته می‌شود.

 

 

 

 

در ادامه این نشست خبری، دبیر علمی کنفرانس نیز با بیان اینکه در سال 34، قانون شهرداری‌ها تصویب شد و از آن به بعد هیچ قانون جدیدی به تصویب نرسید، گفت: این اولین بار است که به جای اصلاحیه و اضافه کردن تبصره‌ها درصدد آن هستیم که لایحه مدیریت شهری را در قالب یک تحول بزرگ به مجلس ارائه کنیم.

 

 

 

امین سارنگ با بیان اینکه در این لایحه سه اتفاق رخ می‌دهد، گفت: یکی از این اتفاقات انتخاب شهرداران توسط مردم است. این پیشنهاد که در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شده بر این اساس که در شهرهای بالای 200 هزار نفر شهردار توسط مردم انتخاب خواهد شد، هرچند که پیشنهادهایی نیز مطرح شده است که براساس آن در فاز اول یا در کلانشهرها شهردار توسط مردم انتخاب شود یا در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت که این مسئله در حال بررسی است و اگر مراحل تصویب را طی کند، تحولی در مدیریت شهر خواهد بود.

 

 

 

 

دبیر علمی کنفرانس با بیان اینکه در بخش دوم این لایحه برای اولین بار دولت بخشی از حوزه تصدی‌گری و اجرایی خود که بیش از 15 مورد می‌شود از جمله در حوزه آب و فاضلاب، مخابرات، میراث فرهنگی، اداره گاز و… را به شهرداری‌ها می‌سپارد، گفت: همچنین راهکارهای بیشتری برای تامین منابع مالی پایدار در این لایحه پیش‌بینی شده است که امیدواریم اجرایی شود.

 

 

 

عضو کمیته علمی و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز دراین نشست خبری گفت: در لایحه مدیریت شهری به دو مبحث سازمان نظام مهندسی که مغفول واقع شده­‌اند توجه شده است.در این لایحه به معضل ترافیک سرفصل جداگانه ای اختصاص داده شده است. موضوع مورد توجه دیگر بحث شهرسازی است که دراین لایحه به آن بها داده شده است.

 

 

 

 

مهندس بیژن خطیبی افزود: در قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان، ما قانون کم نداریم بلکه مشکل ما عدم یکپارچگی است. یکی از تضمین‌­هایی که برای لایحه مدیریت شهری وجود دارد شبیه­‌سازی و اجرای آزمایشی این لایحه در صورت تصویب است تا چالش‌­ها و مشکلات آن در حین اجرا شناسایی و رفع شود.

 

 

 

 

وی در خصوص کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران نیز گفت: یکی از تفاوت­‌های این کنفرانس با کنفرانس­‌های دیگر این است که در سایر همایش‌­ها و برنامه­‌ها عده­‌ای صرفا به سخرانی می­‌پردازند و در نهایت سوالاتی را پاسخ می­‌دهند اما کمیته علمی این کنفرانس میزگردهای چالشی را برنامه‌­ریزی کرده است.

 

 

 

دنیامالی نیز در ادامه اظهارات خطیبی گفت: با وجود اینکه سیستم عملیاتی سازمان نظام مهندسی ساختمان جوان است سرعت کار آن بهتر از حوزه مدیریت شهری پیش می­‌رود. این سازمان یک ضرورت اجتناب­‌ناپذیر است. همه مباحث مطرح شده در لایحه مدیریت شهری کلیدی است و اگر به آن‌ها توجه شود بسیاری از معضلات حل می‌­شود مثل بحث انرژی و مصرف آن که سازمان نظام مهندسی در این زمینه نقش پررنگی را ایفا می‌­کند یا مسائلی مثل ایمنی و حریق و …

 

 

 

 

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سازمان نظام مهندسی ساختمان قطعا جایگاه قابل توجهی برای این سازمان در لایحه مدیریت شهری در نظر گرفته شده است. در حوزه ساختمان­‌سازی نیاز است حاکمیت و شوراها حمایت بیشتری از سازمان نظام مهندسی کنند به ویژه ساخت و سازهایی که در نقاط آسیب‌­پذیر در زلزله انجام می‌شود.

 

 

 

گفتنی است دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری با عنوان «هم­اندیشی لایحه مدیریت شهری» 16 و 17 اسفندماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.






انتهای خبر

تاسیساتحمل و نقلشهرنشینینظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment