ثبت تنها یک اختراع «سطح یک» از میان 10 هزار اختراع ارائه شده چند سال گذشته!

معاون پژوهش و برنامه‎ریزی بنیاد ملی نخبگان از ابلاغ آیین‌نامه جدید شناسایی و حمایت از اختراعات برگزیده خبر داد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، دکتر غلامعلی منتظر افزود: آیین‌نامه جدید از اول مردادماه 93 لازم‌الاجرا است و باید در یک فرآیند یکساله استان‌ها را نیز با این فرهنگ آشنا کرد. در همین راستا هماهنگی‌های لازم بین معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و بنیاد ملی نخبگان انجام شده‌است تا افرادی که موفق شده‌اند اختراع سطح سه خود را به شرکت نوپای دانش‌بنیان تبدیل کنند، بتوانند از تسهیلات معاونت برای شرکت خود برخوردار شوند.

 

معاون پژوهش و برنامه‎ریزی بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: این آیین‎نامه همه اختراعاتی را که چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی و یا حتی در قالب یک شرکت به ثبت رسیده‌اند، شامل می‌شود و مهمترین نکته رعایت شده در آن توجه به اختراع است، نه مخترع. در حالی که آیین‌نامه قبلی با عنوان حمایت از مخترعان بود.

 

وی افزود: اگر اختراعی قابلیت تبدیل شدن به یک محصول تجاری و در نهایت یک شرکت را داشته باشد، بنیاد در مسیر تبدیل اختراع اولیه به محصول تجاری، بستر لازم را برای توانمند شدن اختراع فراهم می‌آورد و این نگاه تفاوت بسیاری با آن چه در آیین‎نامه قبلی ذکر شده بود، دارد. آیین‌نامه قبلی بیشتر بر تعدد اختراع تمرکز داشت تا آنجا که یکی از شرط‌های ارتقای مخترع، داشتن دست کم سه اختراع بود، اما در این آیین‌نامه به جای نگاه کمی، نگاه کیفی حاکم است.

 

منتظر اظهار کرد: در آیین‌نامه قبلی بنیاد ملی نخبگان خود برگزار کننده انحصاری جشنواره‌های اختراعات بود و اختراعات ارائه شده توسط بنیاد داوری می‌شد؛ در صورتی که بنیاد باید سیاست‌گذار، راهبر و ناظر باشد نه متصدی. به همین دلیل در آیین‌نامه جدید هر رویدادی که در جهت ارزیابی اختراعات در کشور برگزار شود برای بنیاد قابل احترام است اما این به این معنا نیست که بنیاد همه اختراعات برگزیده آن جشنواره را انتخاب می‌کند.

 

وی اضافه کرد: در آیین‌نامه قبلی برای سطح دو شدن یک اختراع، باید سه اختراع توسط مخترع ارائه می‌شد چراکه نگاه آیین‌نامه کمی بود، اما در آیین‌نامه جدید، بنیاد اختراعی را که به عنوان سطح سه انتخاب شده، برای تبدیل به محصول مورد نیاز بازار توانمند می‌کند که برای رسیدن به این هدف، نیازمند زیرساخت‌هایی است که بر عهده بنیادهای استانی بوده تا برای مخترع امکان رشد و توانمندی را مهیا کنند.

 

معاون پژوهش و برنامه‎ریزی بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: طبق این اصل، یک فرصت یک‌ساله برای مخترع در نظر گرفته خواهد شد. در این مدت بنیادهای استانی با کمک نهادهای مختلف درون هر استان برای توانمندکردن اختراع و مخترع همکاری می‌کند و تمام هزینه‌های دوره توانمندسازی توسط بنیاد استانی تامین خواهد شد. پس از این فرآیند، فرد برای تاسیس شرکت توانمند شده و با تاسیس شرکتی نوپا و تکمیل اختراع خود و صرفأ با همان یک اختراع از سطح سه به سطح دو می‌رود.

 

وی گفت: در چندسال گذشته قریب به 10 هزار اختراع ارائه شده است که از این تعداد 2 هزار اختراع سطح سه، و از میان آنها فقط 9 اختراع سطح 2 و یک اختراع سطح یک شده‌اند. این افت به دلیل نگاه کمی‌گرایانه آئین‌نامه قبلی است؛ اما در آئین‌نامه جدید و در مسیر رسیدن ایده به محصول، فقط افرادی وارد عرصه اختراع می‌شوند که ذهن خلاق و پویایی داشته باشند و بتوانند ایده خود را به محصول مورد نیاز بازار تبدیل کنند و جهت رفع نیازهای جامعه گام بردارند.

 

منتظر اظهار داشت: نکته دیگر اینکه در آیین‌نامه جدید، کشور به هشت منطقه تقسیم شده است که اگر نیاز به برگزاری جشنواره‌ای بود، دیگر استان‌های منطقه باید در امر توانمندسازی استان برگزارکننده را یاری کنند. با این روش، هم‌گرایی و هم‌افزایی بین استان‌ها نیز بیشتر می‌شود.

 

وی گفت: پیش‌بینی بنیاد این است که از هر صد اختراع ارائه شده در جشنواره‌ها، 15 اختراع سطح سه شود و از این تعداد 5 اختراع به سطح دو برسد. اگر از میان اختراعات سطح دو، یک اختراع سطح یک و منجر به تاسیس شرکت دانش‌بنیان قوی شود، نکته خوبی خواهد بود.

 

پایان پیام /.

 

 

چیلر،تراکمی، جذبی،نیروگاه، نظام ، گاز، مخزن، نفت،
Comments (0)
Add Comment