توهین در روز روشن

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۰2 میباشد.

 

 

 

همکاران عزیز سلام و خدا قوت

 

 

 

 

چند هفته قبل کلاس‌های آموزشی سیستم‌های آتش‌نشانی از سوی سازمان نظام‌مهندسی و سازمان آتش‌نشانی تهران برگزار شد که تعدادی از همکاران محترم ما و ازجمله خود من در آن شرکت کردیم.





البته انتظار ما کلاس‌های طراحی بود که پس از شرکت در کلاس‌ها متوجه شدیم کلاس‌ها در مورد مبانی حریق و درنهایت خاموش‌کننده‌های دستی است.





البته از حق نگذریم که نه همه کلاس ولی بخش مختصری از آن جالب بود و البته لازم است هر طراحی با نفس حریق و کارکردهای آن آشنا باشد. به‌هرحال باید بتوانیم خود را جای آتش بگذاریم و رفتارهای آن را بشناسیم تا آن را خنثی کنیم. به‌خصوص ما که طراح سیستم‌های اعلام و اطفاء هستیم و نه آتش‌نشان.

 

 

 

 

همان‌گونه که اشاره کردم کلاس‌ها دارای ضعف‌ها و قوت‌هایی بود که ضعیف‌ترین بخش آن سخنرانی چنددقیقه‌ای آقایی بود که به‌عنوان مسئول کلاس‌ها آمد و کمی صحبت کرد و رفت.





ایشان چنان بی‌ادبانه به ما توهین کرد که بسیار غم‌انگیز بود. من قصد ندارم در این مقال کوتاه به تکرار ناسزا بپردازم که در کار ایشان شریک خواهم بود و این امر مهم را به فرصتی دیگر موکول می‌کنم؛ اما شاه‌بیت سخن ایشان این بود که در بازرسی سیستم‌های آتش‌نشانی، سازمان نقش حاکمیتی دارد و شما فقط خطاهای شرکت‌های مجری و طراح را به ما اطلاع می‌دهید! و وقتی چند تن از همکاران انتقاد کردند ایشان با چهره‌ای فیلسوفانه سری تکان دادند و گفتند ما می‌دانیم در بازرسی گاز چه اتفاقاتی افتاده است!






من همیشه منتقدی بوده‌ام که در تمام نابسامانی‌های سازمان نظام‌مهندسی مقصر اول را خودمان می‌دانم؛ اما آیا می‌توان چند خطا و فساد را مستمسکی قرارداد تا کل یک جریان را زیر سؤال برد؟





در هرماه در کل کشور چند هزار پرونده گاز به همکاران ارجاع می‌شود. درست که حتی یک درصد فساد هم‌ عدد بزرگی می‌شود؛ اما این به‌هیچ‌عنوان دلیل بر چنین بی‌انصافی بزرگی نیست.





حق بازرسی بسیار اندک که تازه به اعداد منطقی کمی نزدیک شده است، مشخص نبودن حدود مسئولیت بازرسین و تاریخ اتمام این مسئولیت، عدم امنیت شغلی و نبود کار کافی در این حوزه و ده‌ها مشکل دیگر، این ح.زه کاری را بسیار ناایمن و حتی خطرناک نموده است.

 

 

 

 

در چنین شرایطی هیچ‌کس در هیچ کجا و با هیچ سمتی نباید زحمات همکاران بازرس ما را زیر سؤال ببرد. این جفایی آشکار در حق همه است.

 

 

 

 

من نمی‌خواهم پاسخ توهین را با توهین بدهم و از این مدیر گرامی بپرسم در بازرسی آتش‌نشانی چه خبر است؛ اما از مدیران محترم نظام‌مهندسی می‌پرسم توافق شما با سازمان آتش‌نشانی چیست و ما قرار است در ساختمان‌ها بازرس ساختمان باشیم یا امربر سازمان آتش‌نشانی؟

 

تا بعد!






انتهای خبر

تاسیساتیادداشت
Comments (0)
Add Comment