تولید فیلتراسیون‌های نانویی معضل آلودگی را حل می‌کند

یک شرکت دانش‌بنیان داخلی با تولید و بومی‌سازی نانوفیلتراسیون‌های ترکیبی و پیاده‌سازی طرح‌های حذف شیرابه و پساب توانسته است برای حل معضل آلودگی ناشی از زباله‌ها گام بردارد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توانسته است با تولید فیلتراسیون‌های نانویی و ارائه راه‌کارهای فناورانه، کشور را در مسیر حل معضل پساب‌ها و حذف آلودگی‌های صنعتی و آب شرب کمک کند.
میلاد الیاسی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از نقش ویژه نانوفناوری در حذف پساب‌ها گفت و ادامه داد: نانوفناوری، دانش چیدمان مولکول‌ها در ابعاد بسیار ریز است. به طور مثال وقتی از یک پارچه تولید شده با فناوری نانو صحبت می‌کنیم که از نفوذ آب جلوگیری می‌کند، در واقع صحبت از فناوری به میان می‌آید که با ساختارهای مولکولی منظم ساختارمند، از نفوذ مواد به صورت انتخابی و هوشمندانه جلوگیری و با حذف مواد آلاینده و پساب‌ها در تصفیه به صورتی کارآمدتر عمل می‌کند.
الیاسی با اشاره به تولید نانوفیلتراسیون‌ها با فناوری نانو گفت: این فیلترها که با استفاده از همین ویژگی فناوری نانو، تولید شده است در موارد گوناگونی چون تصفیه آب، پساب‌های صنعتی و شیرابه زباله‌ها کارآمدی بسیار بالای خود را به اثبات رسانده است.
این فعال فناور با اشار به فرآیند چند مرحله‌ای حذف شیرابه زباله به کمک استفاده از نانوفیلتراسیون‌های ترکیبی مقاوم به حلال‌های خورنده گفت: کار تصفیه شیرابه زباله و پساب‌های صنعتی را به صورت تخصصی دنبال می‌کنیم و با استفاده از این نانوفیلترها در تصفیه خانه شهرستان ساری، به میزان قابل توجهی بازدهی خوب این محصول دانش‌بنیان را شاهد بودیم.
وی با اشاره به این‌که در این روش بومی، بازدهی حذف شیرابه به میزان قابل توجهی بالاتر است افزود: در این روش ۷۰ متر مکعب در روز شیرابه زباله تصفیه و به ۹۵ درصد آب مصرفی تبدیل و مابقی پنج درصد آن در مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
الیاسی از ظرفیت مطلوب اشتغال‌زایی و تولید ارزش افزوده این طرح دانش‌بنیان گفت و ادامه داد: بسیاری از شهرهای کشور و همچنین کشورهای همسایه برای استفاده از این طرح دانش‌بنیان ظرفیت دارند و می‌توانند شاهد بهره‌وری قابل توجهی در حذف آلاینده‌های ناشی از زباله‌ها و همچنین بازگرداندن مواد اولیه به چرخه مصرف باشند.
وی با اشاره به بی‌نیازی از واردات نمونه‌های مشابه فیلتراسیون و ارزآوری به واسطه جلوگیری از واردات گفت: اگر برای ایجاد خط تولید و راه‌اندازی کارخانه‌های حذف پساب حمایت‌های لازم از سوی دولت و بخش خصوصی فراهم شود، این طرح می‌تواند زمینه‌ساز رونق تولید در کشور و همچنین بی‌نیازی کشور از واردات تولیدات داخلی شود.
وی از فعالیت جمعی از دانشگاهیان استان مازندران در این شرکت دانش‌بنیان گفت و افزود: این شرکت با مشارکت و همکاری ۱۰ نفر از متخصصان دانشگاهی آغاز شد و در حال حاضر با ارائه راهکارهای حذف پساب به صنایع فعالیت خود را ادامه می‌دهد.
تولبد داخلیفیلتراسیون‌های نانویی
Comments (0)
Add Comment