تولید تراشه تشخیص صدا با مصرف کم

 

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان مرکز تحقیقاتی سیستم‏ های اطلاعات پژوهشی MIT در مرکز تکنولوژی ماساچوست موفق شدند تراشه تشخیص صدای اتوماتیک کم‏ مصرفی را مختص وسایل الکتریکی تولید کنند.





از آنجا که قابلیت تشخیص گفتار اتوماتیک یا تشخیص صدا، حکم یک دستیار را برای کاربران دارد که امور ابتدایی و پیش پا افتاده را انجام می‏دهد، خیلی آهسته کاربران را به سوی تنبلی می‌برد. این تکنولوژی که هم‌اکنون در بیشتر گوشی‏ های هوشمند استفاده شده است در حال حرکت در مسیر جدا شدن از دیگر حوزه ‏های تکنولوژیک مانند «اینترنت اشیا» است.





این تراشه که از سوی مرکز MIT طراحی و تولید شده است، بسته به تعداد کلماتی که در هر گفتار مشخص می‏کند، تنها با 2/ 0 تا 10 میلی‏وات انرژی کار می‌کند.





این درحالی است که تراشه‏ های تشخیص صدا در گوشی‏های موبایل، تقریبا یک وات انرژی نیاز دارند. این تراشه‏ ها با وجود تکنولوژی MIT، تقریبا 90 تا 99 درصد در مصرف انرژی برق صرفه ‏جویی می‏کنند که همین ویژگی، این قطعات را برای تعبیه در وسایل بیشتری همچون خودروها، ابزارآلات و تجهیزات تولیدی ایده آل می‏کند.





حتی دیگر دستگاه ‏های حیطه تکنولوژیک و اینترنت اشیا نیز به‌زودی به این تراشه‏ ها مجهز خواهند شد و به کاربر این امکان را خواهند داد که اطلاعات را به صورت کاملا مستقیم به سرورهای دستگاه ارسال کنند.





یکی از پروفسورهای بخش مهندسی الکتریک و علوم کامپیوتری MIT، Anantha Chandrakasan، معتقد است که تکنولوژی تشخیص صدا به‌طور چشمگیری در مصرف انرژی سیستم صرفه‌جویی می‏کند و خیلی زود جای خود را بین بسیاری از وسایل الکتریکی پوشیدنی و ابزارآلات هوشمند باز خواهد کرد.





طبق گفته طراحان این تراشه، این محصول مختص به هیچ دستگاه الکتریکی تولید نشده است و همه شرکت‌ها می‏توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.




بسیاری از کاربران با مفهوم تکنولوژی تشخیص صدا آشنا هستند. این تکنولوژی داده‏های خود را از طریق سخنان و گفتار کاربر دریافت می‏کند. تراشه تشخیص صدای MIT، صدای انسان را در میان صداهای محیط اطراف تشخیص داده و بعد از تشخیص صدا، از مدار تحلیل صدا که بزرگ‌تر و پیچیده‏تر است برای واکاوی و اجرای دستورات صوتی دریافتی استفاده می‏کند.





با وجود اینکه طراحان این تراشه عنوان کرده‏اند که این محصول برای هیچ وسیله به‌خصوصی طراحی نشده است، اما تولید و عرضه چنین محصولی می‏تواند فاز جدیدی در دنیای اینترنت اشیا و ابزارآلات پوشیدنی باز کند.




 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتتجهیزاتتکنولوژیصدا
Comments (0)
Add Comment