تولید برق با گاز فلر

به گزارش تاسیسات نیوز، استفاده از گازهای هدر سوز فلرهای کشور برای تولید برق نیز، یکی از طرح‌های توجیه‌پذیر در این زمینه بوده است که توسط متقاضیان زیادی از بخش خصوصی دنبال شده است. اجرای این طرح نیز نه تنها حمایت‌های وزارت نیرو را به دلیل احداث مولدهای مقیاس کوچک در بر خواهد داشت، بلکه امکان حمایت‌های اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته عضو پیمان کیوتو را نیز ایجاد خواهد کرد.

 

 

 

متأسفانه با وجود درخواست‌های مکرر برای استفاده از این گازها و با وجود بسترهای قانونی واگذاری این گازها به بخش خصوصی هنوز هیچ قراردادی از طرف شرکت نفت امضا نشده و این شرکت به شدت متهم به بی‌توجهی و اهمال در این زمینه است.





در قانون بودجه سال 90 (بند “ر ” از ماده‌ واحده) صراحتاً گفته شده که شرکت نفت می‌تواند گازهای هدر سوز فلرها را با برگزاری مزایده با قیمت پایه‌ یک‌سوم گاز نیروگاهی، در اختیار متقاضیان قرار داده و درآمدهای حاصل از آن را در پروژه‌های زیست‌محیطی هزینه کند. شرکت‌های متعددی از بخش خصوصی درخواست‌های خود را برای استفاده از گازهای هدر سوز فلرها به شرکت نفت ارائه کرده‌اند.





شرکت صانیر به عنوان اولین متقاضی حتی در انتهای سال 90 و بعد از رایزنی‌های متعدد، در نهایت روی قرارداد تخصیص خوراک نیز با وزارت نفت به توافق رسید. با این‌حال، در ابتدای سال 91، مدیر وقت سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت اعلام کرد که با توجه به حذف بند مذکور از قانون بودجه سال 91، امکان واگذاری مجوز خوراک فراهم نیست. نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های متعدد شرکت‌های مختلف در سال 91 بی‌نتیجه ماند. با ورود مجدد این بند به قانون بودجه سال 92 (جزء 15 از بند 3)، امیدواری‌ها در استفاده از این گازها در بخش خصوصی دوباره قوت گرفت.





با روی کار آمدن دولت جدید، معاون محترم مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی، قول برگزاری مزایده را برای تخصیص گازهای هدر سوز فلرها تا پایان سال 92 داد. اکنون بعد از گذشت چند ماه از پایان سال 92 نه تنها هنوز مزایده‌ای برگزار نشده، بلکه با حذف دوباره‌ بند مذکور از قانون بودجه سال 93، بار دیگر امیدها در دریافت مجوز استفاده از گازهای هدر سوز فلرها به ناامیدی بدل شد. حال سؤال اینجاست که آیا هیچ‌کدام از مدیران شرکت ملی نفت از برنامه‌ریزی تلفیقی گرفته تا معاونت‌های سرمایه‌گذاری که کاملاً در جریان درخواست‌های بخش خصوصی برای استفاده از این گازها هستند، دغدغه استفاده از گازهای هدر سوز فلرها را ندارند؟ که این موضوع قطعاً یک پروژه ملی بوده و همگی در کشور از آن منتفع می‌شوند

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

برقتاسیساتتولیدگاز
Comments (0)
Add Comment