توليد بيش از 14 درصد از برق كشور از طريق انرژي هاي تجديد پذير

وزیر نیرو با بيان اينكه هم اكنون ۱۴.۸ درصد از ظرفيت توليد برق كشور با احتساب نيروگاه هاي برقابي مربوط به انرژي هاي تجديدپذير است، گفت: در سال ۲۰۱۱، مجموع ظرفيت توليد برق جهان از انرژي هاي نو ۱۶.۷ درصد بوده است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس”مجيد نامجو” روزگذشته 29 اردیبهشت 92 در آيين گشايش نخستين جشنواره دستاوردهاي علمي و فناوري ستاد توسعه فناوري انرژي هاي نو معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در محل پژوهشگاه نيرو با حضور دكتر “محمود احمدي نژاد” رييس جمهوري، با بيان اينكه هم اكنون ۱۴.۸ درصد از ظرفيت توليد برق كشور با احتساب نيروگاه هاي برقابي مربوط به انرژي هاي تجديدپذير است، گفت: در سال ۲۰۱۱، مجموع ظرفيت توليد برق جهان از انرژي هاي نو ۱۶.۷ درصد بوده است.

وي با اشاره به توجه ويژه وزارت نيرو براي استفاده از فناوري هاي جديد در صنعت برق، ارتقاي توربين هاي گازي V۹۴ به +V۹۴.۲ با يك درصد افزايش بازده، ساخت توربين هاي ۲۵۰ مگاواتي، ساخت نيروگاه زمين گرمايي مشگين شهر اردبيل و حفاري ۱۱ چاه براي تبديل بخار خروجي به برق در اين نيروگاه، توليد دانش فني توربين هاي بادي ۶۶۰ كيلوواتي و دستيابي به دانش فني سلول هاي خورشيدي نانو را از دستاوردهاي وزارت نيرو در اين زمينه برشمرد.

به گفته وي، توليد دانش فني ميكروتوربين هاي برقابي تا ۱۰۰ كيلووات، ساخت ميكروتوربين هاي حرارتي و توليد توربين هاي بادي دو مگاواتي را از ديگر موفقيت هاي وزارت نيرو اعلام كرد.

وزير نيرو سپس بومي سازي كنترل شبكه و ديسپاچينگ را از برنامه هاي اين وزارتخانه عنوان كرد و افزود: با توجه به ارتباط ايران با تمام كشورهاي همسايه و برخورداري از چهاردهمين ظرفيت نصب شده نيروگاهي، بايد دانش كنترل شبكه برق در كشور بومي شود.

نامجو همچنين هوشمندسازي كل شبكه برق و ساخت توربين هاي MAP۲A با ۱۰ مگاوات ظرفيت بيشتر از توربين هاي +MAP۲ و ۱.۵ درصد بازدهي بيشتر را از برنامه هاي وزارت نيرو اعلام كرد و گفت: تا ۱.۵ سال آينده، ايران به كلاس F نيروگاه هاي حرارتي دست خواهد يافت.

وي دستيابي به اهداف كشور در زمينه توسعه انرژي هاي نو را مستلزم همكاري دستگاه هاي ذيربط ازجمله وزارتخانه هاي راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت دانست.

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment