توقف اجرای طرحهای فاضلاب روستایی در مازندران/ ضعف مدیران آبفار دلیل تاخیر پروژه

اجرای طرح های فاضلاب روستایی در دو روستای شورکا جویبار و زاغمرز بهشهر از مصوبات دولتهای هشتم و نهم بوده که با گذشت سالها از عملیات اجرایی آن، به دلیل ضعف مدیران آبفار استان این پروژه ها با تاخیر در اجرا مواجه شده است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران، روستای شورکا جویبار دارای سه هزار نفر جمعیت در بخش مرکزی جویبار قرار دارد. به منظور طرح توسعه فعالیت های روستایی، در دهه 70 تعدادی از روستاهای ایران به عنوان پایلوت اجرای طرح فاضلاب روستایی مشخص شده که سهم مازندران ده روستا بوده است.

پس از مطالعات اولیه صورت گرفته توسط مهندسان مشاور، مدیران شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران، اجرای طرح فاضلاب روستایی در روستاهای شورکا جویبار و زاغمرمز بهشهر را در دهه 70 در دستور کار خود قرار دادند.

از سال 70 تا 79 عملا اجرای پروژه فاضلاب روستایی جویبار با کندی اجرا مواجه شده تا اینکه در سال 89 این پروژه از حالت توقف بازمانده و تا حدودی روند اجرایی به خود گرفته است.

تاخیر در اجرای و کندی تحقق این طرح مهم روستایی، سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی برای ساکنان روستای شورکا جویبار ایجاد کرده است.

انتقاد فرماندار از ضعف مدیریتی

امید نیک نژاد، فرماندار جویبار با انتقاد از عملکرد آبفار روستایی مازندران  به دلیل اجرایی نشدن طرح فاضلاب روستایی شورکا جویبار، اظهار داشت: علیرغم اینکه اجرای این طرح سه سال گذشته به پیمانکار وازکذار شده ولی به دلیل کندی اجرای پروژه، بهتر است پیمانکار مربوطه خلع ید و آبفار نسبت به جابجایی پیمانکار مربوطه اقدام کند.

وی با اشاره به آغاز فصل گرما و نزدیک شدن تابستان، عدم اجرای پروژه فاضلاب روستایی جویبار را سبب مشکلات زیست محیطی برای ساکنان روستایی آن اعلام کرد و گفت: مردم روستای شورکای جویبار سالهای متمادی با گرد و خاک و گل و لای دست و پنجه نرم می کنند ولی ظاهرا این بی مهریها برای مسئولان آبفار مازندران ملموس نیست.

ویرانه ای به نام شورکا

سید عباس هاشمیان، دهیار روستای شورکا جویبار نیز با اشاره به اینکه سه سال گذشته عملیات اجرایی طرح فاضلاب روستایی شورکا با حضور استاندار و مسئولان استانی آغاز شده است، اظهار داشت: مقرر شد این طرح در اردیبهشت 92 به بهره برداری برسد که بعید است.

وی افزود: هفت اکیپ آب و فاضلاب روستایی مازندران متشکل از مهندسان، کارفرمایان و کارگران، تمامی روستا را به منظور لوله گذاری شخم و شیار کرده و شورکا را تبدیل به ویرانه کردند.

هاشمیان با اشاره به اینکه کندی عملیات تست و لوله گذاری، مشکلات زیست محیطی را برای روستاییان فراهم آورده است، اظهار داشت: مسئولان آبفار مازندران بدون اعتنا به دغدغه مردم، از هشت ماه گذشته ادامه اجرای پروژه فاضلاب روستایی شورکا جویبار را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه تمام مردم شورکا یکصدا مسئولان آبفار مازندران را مقصر ویرانه ها و تخریب روستا می دانند، افزود: متاسفانه این اقدام مسئولان آب و فاضلاب استان سبب شد تا مردم اعتمادی به هیچ پیمانکاری ندارند.

محمد حسین برزگر، مدیرعامل آبفار مازندران نیز با اشاره به اینکه اجرای طرح فاضلاب روستایی شورکا جویبار و زاغمرز بهشهر به دلیل داشتن تصفیه خانه در دستورکار آبفار قرار گرفته است، افزود: این طرح برای جمع آوری و دفع فاضلاب در دو مرحله از طریق پمپاژ به تصفیه خانه آب و فاضلاب شهری جویبار انتقال می یابد.

وی با اشاره به اینکه انتخاب پیمانکار پروژه از طریق قانون و آگهی مناقصه صورت می گیرد، گفت: در مرحله اول اجرایی، 17 شرکت با اخذ اسناد، ارزیابی کیفی و بررسی های فنی در کمیته فنی بازرگانی ، 5 شرکت واجد صلاحیت به مرحله دوم مناقصه راه یافت.

برزگر از بدهکار بودن پیمانکار به نیروهای انسانی تحت پوشش این شرکت خبر داد و افزود: با بررسی و برگزاری جلسه در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، پیمانکار از اتمام طرح ظرف مدت  دو ماه تعهد کرد.

برزگر با اشاره به اینکه  پس از نشست، عدم حضور پیمانکار با ارائه تعهد این طرح همچنان متوقف ماند، اذعان داشت: در آخرین جلسه فی مابین در روستا بدلیل مشکلات ایجاد شده برای اهالی روستا و بازسازی مسیرها چندین مرحله اخطار کتبی به پیمانکار  و تعهد دوباره پیمانکار برای اجرای سریعتر پروژه انجام شد.

وی افزود: با همه اقدامات صورت گرفته توسط ابفار استان تاکنون پیمانکار به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبوده است.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار بدلیل عدم تعهد و واگذاری این طرح به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مراجعه و نسبت به رای کمیسیون ماده 46 شورای فنی استان اعترض کرد، گفت: برای رفع مشکلات بوجود آمده برای اهالی روستا اقداماتی در کوتاه مدت برای روستاییان انجام شده است.

……………………….

 

گزارش: سمیه کریمی

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment