توضيحاتي پيرامون مبحث 19 مقررات ملي ساختمان

مطابق با ماده 33 قانون نظام مهندسي كشور مسئوليت نظارت عاليه بر اجراي ضوابط و مقررات ملي ساختمان در طراحي و اجراي تمامي ساختمان‌ها بر عهده وزارت مسكن و شهرسازي است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  وزارت مسكن بر مبناي اين ماده اقدام به انتشار مقررات ملي در بيست مبحث نموده است كه مبحث 19 آن مربوط به صرفه‌جويي در مصرف انرژي در ساختمان مي‌باشد.

مبحث 19 مقررات ملي ساختمان در سال 1370 به تصويب هيات محترم وزيران رسيد و اجراي آن در ساختمان‌هاي كشور الزامي گرديد. اين مبحث چندين بار باز‌نگري گرديده كه آخرين آن در سال 1381 بوده و بعد از باز‌نگري چاپ و به كليه ارگان‌هاي كشوري ابلاغ گرديده است.

در حال حاضر اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان براي تمامي ساختمان‌هاي دولتي اجباري است و اجراي آن براي تمامي ساختمان‌هاي بخش خصوصي واقع در تهران و شهرهاي تابعه از سال 1384 اجباري گرديده است. براي ساختمانهاي واقع در ساير شهرها و استانها مطابق برنامه زمانبندي زير الزامي مي‌باشد.

 

گروه الف         آذربايجان شرقي- آذربايجان غربي – اردبيل – همدان – چهارمحال بختياري – هرمزگان – بوشهر – خوزستان – زنجان

گروه ب          اصفهان – سمنان – كردستان – كرمانشاه – مركزي – قزوين – كرمان – خراسان شمالي – خراسان رضوي – خراسان جنوبي – فارس – ايلام

گروه ج لرستان – قم – گيلان – گلستان – مازندران – كهگيلويه و بوير احمد – سيستان و بلوچستان – يزد

 بر اساس مبحث 19 مقررات ملي ساختمان رعايت موارد زير در ساختمان الزامي است.

          عايق‌كاري ديوارهاي خارجي ساختمان

          نصب پنجره‌هاي دوجداره با قاب‌هاي فلزي ترمال‌بريك، چوبي و يا PVC استاندارد

          عايق‌كاري كانال‌هاي هوا، لوله‌هاي تاسيسات و سيستم توليد آب‌گرم

          نصب سيستم‌هاي كنترل كننده موضعي نظير شيرهاي ترموستاتيك بر روي رادياتورها

          نصب سيستم‌هاي كنترل مركزي هوشمند و مجهز به سنسور اندازه‌گيري دماي هواي محيط

براساس ضوابط مندرج در مبحث 19 مقررات ملي ساختمان حداقل مدارك مورد نياز جهت اخذ پروانه ساختمان به شرح زير مي‌باشد:

          گواهي صلاحيت مهندس يا شركت طراح

          چك ليست انرژي

          چك ليست كنترل پوسته خارجي ساختمان

          نقشه‌هاي ساختمان

          مشخصات فيزيكي مصالح و سيستم‌هاي عايق حرارت مورد استفاده در ساخت اجزاي پوسته خارجي ساختمان

          مشخصات فني سيستم‌هاي تاسيسات گرمايي، سرمايي، تهويه، تهويه مطبوع، تامين آب‌گرم مصرفي و روشنايي مورد استفاده در ساختمان‌ها

 

فوايد اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان

اكثر مردم بر اين تفكرند كه اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان سبب افزايش هزينه‌هاي ساختمان مي‌شود و اين در حالي است كه چنانچه اين مبحث در ساختمان بدرستي اجرا گردد، علاوه براينكه هزينه‌هاي اوليه ساخت را كاهش مي‌دهد، با توجه به صرفه‌جويي انجام شده در هزينه‌هاي بهره‌برداري و مصرف انرژي ساختمان، براي مصرف‌كننده سودآور نيز خواهد بود. با اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان شامل عايق‌كاري سيستم تاسيسات و لوله‌ها، عايق‌كاري جداره خارجي ساختمان و نصب پنجره‌هاي دوجداره استاندارد در ساختمان كمتر از 5% سبب افزايش هزينه‌هاي ساختمان در اين قسمت مي‌شود ولي ازطرف ديگر ظرفيت سيستم گرمايش و سرمايش مورد نياز ساختمان را مي‌توان تا 40% نسبت به شرايطي كه اين مبحث اجرا نمي‌شود، كوچكتر انتخاب كرد، كه بنوبه خود كاهش زياد هزينه‌ها را در اين قسمت شامل مي‌شود. بنابراين چنانچه در طراحي و ساخت ساختمان اصول اوليه مهندسي رعايت شود علاوه بر ايجاد فضاي مناسب براي زندگي ساكنين و افزايش سطح رفاه جامعه سبب كاهش هزينه‌هاي اوليه نيز مي‌شود. بطوركلي مي‌توان از مزاياي اجراي مبحث 19 مقررات ملي در ساختمان موارد زير را نام برد.

 

1-      كمك به اقتصاد خانواده

2-      افزايش رفاه نسبي در نتيجة مصرف صحيح انرژي

3-      كمك به اقتصاد ملي

4-      كاهش مصرف سوخت و در نتيجه كاهش آلودگيهاي ناشي از آن

5-      امكان برقراري دماي ثابت

6-       تنظيم دماي دلخواه در اتاق به منظور تأمين شرايط آسايش

7-      كاهش ظرفيت اوليه سيستم گرمايش و سرمايش تا 40%

8-      كاهش استهلاك سيستم گرمايش و سرمايش

9-      توزيع متعادل حرارت و امكان برقراري دما‌هاي متفاوت در هر اتاق

10-     كاهش حداقل 50% مصرف سوخت و هزينه‌هاي مربوطه

 

 نرم افزار مبحث 19

نرم‌افزار BCS19 (شبيه‌ساز مبحث 19) نرم‌افزاري است با کاربري آسان براي بررسي مبحث نوزدهم مقررات ملي ساختمان، در زمينه صرفه‌جويي در مصرف انرژي. با اين نرم افزار کاربر مي‌تواند از طريق وارد کردن عناصر ساختمان از قبيل ديوارها، سقف‌ها، کف و غيره تحت کاربري‌هاي انتخاب شده از ميان کاربري‌هاي تعريف شده از سوي مجريان مبحث 19 (که گروه و کاربري کلي ساختمان را معين مي‌سازد)، ميزان برازش ساختمان بر مقررات ملي را بسنجد. در مرحله بعد کاربر مي‌تواند از طريق بخش بهينه‌سازي و با توجه به پيشنهادات نرم‌افزار که به دو قسمت توصيه‌هاي کلي اين مبحث و پيشنهادات مربوط به عناصر که در بخش “محاسبات” در قسمت بهينه‌سازي قرار دارد تغييرات لازم (در عايق يا مصالح) را براي بهينه‌سازي در محيط شبيه‌سازي شده نرم‌افزار اعمال نمايد و نتايج محاسبه شده توسط نرم‌افزار را مشاهده نمايد.

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment