توسعه نرم ‏افزار مدیریت چاه برای اولین بار در کشور

پژوهشگران به‏ تازگی موفق شده‏اند نرم‏افزاری را با نام “مدیریت چاه پارس” تولید کنند که می‏تواند با بهره‏گیری از روش‏های تصمیم‏گیری چندمعیاره بهترین راه‏حل‏ها را برای تسهیل تصمیم‏گیری در استفاده از روش‏های افزایش تولید چاه‏محور پیشنهاد دهد.

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، یکی از دغدغه‏های همیشگی مدیران واحدهای بهره‏بردار صنایع بالادستی نفت گرفتن تصمیمات هوشمندانه و سریع برای انتخاب بهترین راه افزایش تولید یا مقابله با کاهش تولید است، از این رو تولید نرم‏افزارهایی که بتوانند به نحوی گرفتن تصمیمات مدیریتی را تسهیل کنند و روند تصمیم‏گیری را با پیشنهاد بهینه‏ترین و کوتاه‏ترین راه‏حل‏های ممکن شتاب بخشند، همواره مدنظر پژوهشگران بوده است.

 

به کمک نرم‏افزار مدیریت چاه پارس، که اخیرا در شورای عالی انفورماتیک کشور تایید شده است، مدیران می‏توانند در مواقعی که بودجه یا امکانات در قیاس با نیازهای متعدد محدود باشند (مثلا امکان خرید دو پمپ برای صد چاه)، به‏ آسانی با اولویت‏بندی راه‏حل‏ها براساس جدیدترین معیارهای علمی و انتخاب چاه‏های هدف در کم‏ترین زمان ممکن، بهترین تصمیم را برای جبران کاهش تولید بگیرند.

تجربیات نشان می‏دهند که تاکنون هیچ سازوکار مشخصی در مجموعه‏های نفتی برای اولویت‏بندی چاه‏های مواجه با افت تولید وجود نداشته و تصمیمات مدیریتی با حضور کارشناسان و برگزاری جلسات متعدد و گاه طولانی برای انتخاب چاه هدف گرفته می‏شوند، اما اکنون با توسعه این نرم‏افزار روند تصمیم‏گیری مدیران آسان‏تر و سریع‏تر خواهد بود.

 

براساس مطالعات، مشکلات میادین نفتی را که به کاهش تولید منجر می‏شوند می‏توان به سه دسته عمده مشکلات مخزن، مشکلات مربوط به تاسیسات سطح‏الارضی و  مشکلات مربوط به چاه تقسیم کرد؛ برای رفع مشکلات مخزن و جبران کاهش فشار می‏توان از روش‏هایی مانند مدل‏سازی و شبیه‏سازی مخزن بهره گرفت و زمان لازم برای کسب نتیجه مطلوب ٣-٥ سال است. گاهی می‏توان با انجام تغییراتی در تاسیسات سطح‏الارضی، بدون اصلاح چاه و مخزن، تولید را افزایش داد که مطالعه و تصحیح این تاسیسات نیز به ٢-٣ سال زمان نیاز دارد. اما افزایش تولید براساس روش‏های چاه‏محور (به معنای هر اقدامی که در چاه انجام و به حل مشکل کنونی و افزایش تولید آن منجر می‏شود) شش ماه تا یک سال زمان می‏برد.

 

نرم‏افزار مدیریت چاه پارس، که برای نخستین بار با این ویژگی‏ها در ایران و در پژوهشگاه صنعت نفت توسعه می‏یابد، می‏تواند یاری‏گر مدیران صنعت نفت در تصمیم‏گیری برای جبران افت تولید با استفاده از روش‏های چاه‏محور باشد.

 

استفاده از روش‏های تصمیم‏گیری چندمعیاره مبنای اصلی طراحی این نرم‏افزار است که برای انتخاب مناسب‏ترین راه حل رفع مشکل چاه از بین چند راه حل به کار می‏رود. از آنجا که روش‏های تصمیم‏گیری چندمعیاره نیازمند کسب نظر خبرگان‏اند، برای تهیه این نرم‏افزار سعی شده، علاوه بر بررسی مطالعات جهانی، نظرات کارشناسان شرکت‏های تابعه شرکت ملی نفت ایران نیز لحاظ شوند.

 

سازوکار تصمیم‏گیری به کمک نرم‏افزار دو فاز دارد: در فاز اول براساس مشکل چاه، نرم‏افزار راه حل‏های رفع آن را اولویت‏بندی می‏کند و در فاز دوم، مثلا صد چاه از میادین مختلف یا مشابه که مشکل دارند و خروجی فاز اول برای آنها راه حلی مشابه بوده (مثلا پمپ) اولویت‏بندی می‏شوند.

 

نرم‏افزار به گونه‏ای طراحی شده که مشکلات مرسوم چاه مانند تولید شن، آب و گاز، فرازآوری، تولید آسفالتین و رسوب اسکیل در آن طبقه‏بندی شده‏اند، بنابراین کاربر با توجه به داده‏های ورودی یعنی اطلاعات چاه می‏تواند راه حل‏های اولویت‏دار را برای رفع برخی از مشکلات چاه در خروجی نرم‏افزار ببیند.  

 پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment