توسعه فعالیتهای فنی و حرفه ای با دیپلماسی مهارت

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور مجوز تاسیس ۱۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای خبر داد و ضمن دعوت از خیرین برای حمایت مالی و ورود به حوزه آموزش های مهارتی، تبدیل ایران به قدرت اول منطقه را مستلزم توانمندسازی نیروی کار مولد و تحصیلکرده و به کارگیری پنجه های کارآمد دانست.
به گزارش تاسیسات نیوز، غلامحسین حسینی‌نیا در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، از صدور مجوز ۱۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای  خبر داد و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای اولین سازمانی است که به استقبال اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار رفته و در این راستا موافقت اصولی و مجوز احداث آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای ظرف سه روز را گرفتیم و صادر کردیم که طی این مدت کوتاه مجوز ۱۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای صادر شد.
وی افزود: در صدد هستیم که مراکز فنی و حرفه ای دولتی را به مراکز توسعه مهارت و کارآفرینی تبدیل کنیم و در قالب این مراکز چرخه کامل ایده تا پدیده و بازار را با محوریت دادن مهارت به مهارت جویان و ایجاد فضا و تسهیل گری برای کسانی که در این مراکز مهارت آموخته اند،  تکمیل کنیم و بر همین اساس مصمم هستیم که در این برنامه، ۲۵۰ مرکز دولتی را به مراکز توسعه مهارت و کارآفرینی تبدیل کنیم تا حلقه مهارت آموزی در زنجیره ایجاد ارزش در کشور نقش‌آفرینی کند.
حسینی‌نیا افزود: بخشی از این کار با همکاری پارک های علم و فناوری مستقر در استانها متناسب با فعالیت‌هایشان انجام خواهیم داد تا ارتباط ارگانیکی برای تزریق نوآوریها و ایده های جدید در این مراکز داشته باشیم.
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد آموزش های فنی و حرفه ای در چند رشته نظیر صنایع دستی، مراقبت و زیبایی، کامپیوتر و دوزندگی و خیاطی متمرکز شده است در حالی که بیش‌از ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی، ۱۲ هزار مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خصوصی و  ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی فعال داریم.
حسینی‌نیا در عین حال بر لزوم توانمندسازی و مهارت افزایی نیروهای کار تأکید کرد و با بیان اینکه رفتن به سمت آموزش های مهارتی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است، گفت: اگر می خواهیم تا سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه تبدیل شویم راهی جز تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمندسازی نیروهای کار مولد و تحصیلکرده و فراهم کردن بستر ورود آنها به تمام عرصه ها نداریم و امیدواریم با نگاهی که مسئولان ارشد کشور به موضوع مهارت افزایی و تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت پنجه های کارآمد دارند، اهداف مدنظر در این زمینه را محقق کنیم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ادامه تصریح کرد: سال گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازسوی شبکه بانکی پرداخت شده است که اگر این تسهیلات به افراد دارای مهارت و بنگاه‌های تولیدی صادرات‌محور اختصاص می‌یافت، رشد خوبی حاصل می شد.
به گفته وی،  اگر مسأله اشتغال، تولید، رقابت پذیری و بهره وری توأم با صادرات محقق نمی شود به دلیل عدم توجه واقعی به موضوع نیروی ماهر است.
معاون وزیر کار در ادامه ضمن دعوت از خیرین برای سرمایه گذاری در حوزه فنی و حرفه ای اظهار کرد: تاکنون جریان حمایت از خیرین به سمت مدرسه سازی و ساخت مسجد متمرکز شده که بسیار ارزشمند است و انتظار داریم با در نظر گرفتن ظرفیت های بالای آموزش های فنی و حرفه ای در کشور نیز خیرین به حوزه آموزش های مهارتی ورود کنند و در بحث تامین مالی و چالشهایی که در این زمینه وجود دارد و همچنین توانمندسازی نیروهای انسانی به کمک بیایند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اضافه کرد: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ برای کمک به راه اندازی آموزشگاه در مناطق محروم و کم برخوردار استفاده خواهیم کرد و در این راستا ۱۱۰۰ میلیارد ریال را تمهید کردیم که برای ایجاد آموزشگاه در مناطق محروم وحاشیه شهرها به متقاضیان راه اندازی اختصاص بدهیم و با کمک دولت و سایر دستگاهها در قالب خرید خدمت برای افراد محروم آموزشگاه مهارتی ایجاد کنیم.
حسینی‌نیا شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر در مناطق روستایی و عشایری، حمایت از توسعه فعالیت های استارت آپی، آموزش و سنجش مهارت متقاضیان اشتغال خانگی به ویژه بانوان خانه دار، آموزش در محیط واقعی کار و احیای استاد شاگردی را از دیگر اقدامات در دستور کار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای عنوان کرد.
وی همچنین از دیپلماسی مهارت به عنوان یکی دیگر از ارکان اساسی برنامه های سازمان متبوع خود نام برد و ادامه داد: طی یک ماه اخیر دو نشست وبیناری با آژانس توسعه مهارت هند و آژانس توسعه مهارت آموزی روسیه برگزار کردیم و درصدد هستیم تا آکادمی مهارت آموزی در مرکز تربیت مربی کرج را با همکاری آنها راه اندازی کنیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان از برگزاری مسابقات جهانی مهارت شانگهای در شهریور ماه ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد: این مسابقات به دلیل کرونا یک سال به تعویق افتاده است. در مسابقات کازان روسیه تنها در ۹ تا ۱۰ رشته توانستیم شرکت کنیم ولی برای سال ۲۰۲۰ در ۳۳ رشته در مسابقات بین المللی مهارت شانگهای رقابت خواهیم کرد.
تامیناعتبار سازمان فنی و حرفه ایدیپلماسی مهارتفنی و حرفه ایمهارت
Comments (0)
Add Comment