توسعه در کنار مدیریت آلودگی هوا

اصغر مشبکی



استاد دانشگاه


 

به گزارش تاسیسات نیوز، آلودگی هوا یکی از شاخص‌هایی است که میزان توسعه نیافتگی و پس رفتگی کشورها را نشان می‌دهد. گرچه شاید توسعه با آلودگی هوا به همراه باشد اما خود توسعه باعث آلودگی هوا نمی‌شود بلکه مدیریت نادرست آن است که آلودگی هوا را رقم خواهد زد بنابراین اینکه کشور ما همراه با آلودگی توسعه پیدا کند، به معنای عدم مدیریت درست توسعه در آن است.





اگر این توسعه درست مدیریت شود، به ازای یک درصد رشد و توسعه حداقل باید 1.10درصد برای آن بودجه تعیین کنیم. حال آنکه ردیف بودجه‌ای محیط‌زیست برای این موضوع درنظر گرفته نشده و به مسائل خاص خود می‌پردازد. بحث آلودگی هوا در تهران یک بحث جامعی است که برای مدیریت آن نیازمند مشارکت خیلی از ارگان‌ها و نهادها هستیم.





از محیط‌زیست گرفته تا شهرداری‌ها، آموزش‌وپرورش، وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه‌ها باید در این زمینه نقش‌آفرینی کرده و برای حل آن با همدیگر تعامل داشته باشند. اگر این تعاملات صورت بگیرد، مشخصا به تجارت هوا در آینده‌ای نزدیک نیاز نخواهیم داشت.





از سوی دیگر ما دارای آب و خاک فراوان هستیم و در دو منطقه جنوب و معتدل شمالی قرار گرفته‌ایم که به‌نظر نمی‌رسد باوجود آن به تجارت هوا نیاز داشته باشیم. با این حال اگر آلودگی هوا مدیریت نشود، این امکان وجود خواهد داشت. 







انتهای خبر

آلودگیتاسیساتیادداشت
Comments (0)
Add Comment