توسعه افقی شهرها دردسرساز است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، ورود به هوشمندسازی در صنعت ساختمان را برای کاهش مصرف انرژی در کشور، فاقد تاثیر مثبت دانست و توضیح داد: به دلیل اینکه انرژی در کشور ما به قیمت پایین عرضه می‌‌شود و در عین حال الگوی مصرف مبتنی بر الگوهای اقتصادی نیست، ورود به هوشمندسازی در صنعت ساختمان برای کاهش مصرف انرژی در کشور فاقد تاثیر مثبت است.
به گزارش تاسیسات نیوز، رضا خیرالدین اذعان داشت: اگر انرژی در کشور به قیمت مناسب عرضه شود، در آن صورت، پیشرفت‌‌های تکنولوژی در اجرای ساختمان‌‌های هوشمند در کاهش شدت مصرف انرژی و تولید کربن کمتر تاثیرگذار خواهد شد و شیوه‌‌های کم مصرف شیوع پیدا خواهد کرد.

نقش‌‌ نظام مهندسی در توسعه هوشمندسازی
این مدرس دانشگاه در مورد نقش‌‌آفرینی سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه توسعه هوشمندسازی صنعت ساختمان، به چابک آنلاین گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان مقرراتی را برای اجرای این ساختمان‌‌ها در نظر ندارد، ولی یک‌‌سری الگوهایی را برای بهینه‌‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌‌ها دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: این الگوهای سازمان نظام مهندسی ساختمان بیشتر ناظر بر استانداردهای تولید، مصرف و ایمنی است و فعلا به سمت هوشمندسازی ساختمان نرفته است، زیرا در قسمت‌‌های دیگر اولویت‌‌های دیگری هم وجود دارد.

تاثیر شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان بر هوشمندسازی
این مدرس دانشگاه درباره تاثیر حضور شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در زمینه توسعه هوشمندسازی ساختمان اذعان داشت: شرکت-های دانش بنیان توانایی نقش‌‌آفرینی در این حوزه را دارند، ولی باید محتوای فعالیت آنها در حد حرف باقی نماند.
وی افزود: طرح‌‌های شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان مبتنی بر خلاقیت و استعداد افراد بوده و در تولید دانش و تولید نمونه توان رقابت با برندهای خارجی را دارند، ولی اینکه به تولید انبوه برسند و بتوانند با دیگر برندها رقابت کنند، همچنان موارد جدی مشاهده نمی‌‌شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، افزود: البته متغیرهایی وجود دارد که بیرون از نهاد شرکت‌‌های دانش-بنیان است که باعث نداشتن تولید انبوه این شرکت‌‌ها می‌‌شود، از جمله این متغیرها مربوط به شرایط تجارت خارجی، رقابت با کشورهای دیگر و شرایط مالی و اقتصادی داخل کشور است.

رعایت مصالح عمومی در تأمین مسکن
خیرالدین در بخش دیگری از سخنان خود، نقش دولت در تأمین مسکن را رعایت مصالح عمومی دانست و گفت: دولت به بهانه مشکلات مسکن نباید تصدی‌گری کند. پول و بضاعت دولت محدود است و اگر با این شرایط به تصدی‌گری ورود کند، چالش‌‌آفرین خواهد بود.

دردسرهای واگذاری زمین و توسعه افقی شهرها
عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: واگذاری زمین و توسعه افقی نیز درصورت عدم بررسی جوانب آن می‌‌تواند برای دولت و مردم دردسرآفرین شود. به عنوان نمونه در تبریز به منظور ساخت مسکن یک طبقه، زمین واگذار شد؛ اما پس از چند سال با تحت فشار قراردادن دولت، مجوز به ۵ طبقه افزایش یافت و همین مسئله قیمت زمین‌های آن منطقه را از طلا بالاتر برد. حال تبریز در طول ۱۲ سال از نظر توسعه فضای مسکونی دوونیم برابر شده، در حالی که جمعیت آن کمتر از یک‌‌ونیم برابر رشد داشته است، اما مجدداً مشکل مسکن دارد. بنابراین توزیع مناسب نسبت به ساخت مسکن، از اهمیت بالاتری برخوردار است.

آپارتمان سازیتوسعه افقی ظهرهاواگذاری زمین
Comments (0)
Add Comment