توانمندی مهندسی ایران در پارس جنوبی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، میدان گازی پارس‌جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، با مساحتی نزدیک به 9700 كیلومتر مربع كه 3700 كیلومتر آن در آب‌های سرزمین ایران واقع شده است.





ذخیره بخش ایرانی این میدان 14 تریلیون مترمكعب گاز درجا و 19 میلیارد بشكه میعانات گازی است.شركت نفت و گاز پارس در دی ماه 1377 با هدف توسعه و بهره‌برداری سهم ایران از بزرگ‌ترین‌ میدان گازی دنیا در پارس جنوبی، پارس شمالی، گلشن و فردوسی شکل گرفت.





این شركت به همت مدیران و متخصصانش پس از توسعه و بهره‌برداری از 10 فاز اولیه، افتتاح فاز 12 را در اسفند‌ماه 1393 تقدیم ملت عزیز ایران کرده و فاز 15 و 16 در سال 1394 افتتاح شد و نوید افتتاح فاز 17 و 18 را در آینده‌ای نزدیك می‌دهد.



افتتاح مگا پروژه فازهای 15و16 پارس‌جنوبی مبارك



بلوك اكتشافی فاز 15و16 پارس جنوبی در فاصله 115 كیلومتری ساحل عسلویه قرار دارد جایی كه 8درصد اندوخته گازی جهان را در خود جای داده است.





اینك حاصل تلاش خشكی و دریا به هم متصل می‌شود تا جریان گاز از ژرفای زمین تا ساحل امید نویدبخش بنای بلند همت ایرانی باشد. در این آوردگاه خود باوری شركت ملی نفت ایران به‌عنوان سیاست‌گذار و شركت نفت و گاز پارس به‌عنوان مجری توسعه میدان‌های گازی پارس جنوبی، گلشن و فردوس با مدیریت و تدبیر مدیران و متخصصانش از مرز تحریم‌ها گذشتند و با تكیه بر دانشمندان استوار ایرانی، حماسه‌ای برپا كردند تا جهانیان بدانند اینجا ایران است؛ سرزمین خواستن‌ها و توانستن‌ها.دكل‌های حفاری روی موقعیت بلوك 15 و 16 استقرار می‌یابند.





مردان مرد این صنعت با همتی آهنین 22 حلقه چاه را تا عمق 5200 متری زمین حفر کردند تا از دل سرد سنگ، راهی به گنج خانه گرم میدان گازی پارس جنوبی بگشایند.





در بخش فراساحل، دانش فنی‌‌‌ِ بومی شده، با ساخت پایه‌های سكو و عرشه‌های غول‌پیكر در تلاشی از جان مایه دل آغاز می‌شود. دو پایه سكو به وزن تقریبی 6400 تن شامل سازه‌های فلزی و شمع‌ها و دو عرشه به وزن 4900 تن. كابل كشی برق و ابزار دقیق 93 كیلومتر و عملیات لوله‌كشی 72 هزار قطر اینچ ترسیم كننده ابر سازه‌ای است شگرف كه باید كم كم تن به آب‌های نیلگون خلیج فارس بسپارد.این بناها و كارخانه برآمده از آهن و فولاد آرام‌آرام به بارج انتقال داده می‌شود تا در سفری 115 كیلومتری روی بلوك 15و16 استقرار یابند، برای هر سكو 4 شمع تا عمق 170 متری بر بستر دریا كوبیده می‌شود تا تاب نگاه داشتن عرشه عظیم را در برابر امواج خروشان و توفان‌های سهمگین داشته باشند.




دیگر سو عملیات اتصال دو رشته خط لوله به قطر 32 اینچ دریایی و به طول 230 كیلومتر انتقال گاز ترش را از سكوی دریایی به تاسیسات خشكی بر عهده دارد و اتصال دو رشته خط لوله 4 اینچ دریایی جمعا به طول 230 كیلومتر برای انتقال گلایكول از خشكی به سكو تكمیل‌كننده فرآیندی است كه به همت مهندسان و متخصصان ایرانی مستقر بر كشتی لوله‌گذار محقق شده است.





اینك درمسیر خطوط لوله آرمیده بر بستر دریا به سوی ساحل امید باز می‌گردیم، جایی كه به موازات توسعه بخش‌های دریایی، در سایه سار نخل‌های راست قامتش پیكاری شورانگیز و تلاشی غرورآفرین در این كارزار دانایی آغاز شده است، انبوه ماشین‌آلات راه‌سازی با غرش لودرها، یادآور عرصه پیكار رزمندگان دیروز و صنعت مردان امروز می‌شود كوه‌ها و تپه‌ها از جا كنده می‌شود تا زمینی به وسعت 165 هكتار مهیای ساخت پالایشگاه فاز 15 و 16 شود.





آب، باد، خاك و خورشیدی پرتوان و قدم‌های استوار برای كندن بیش از 4 میلیون و 300 هزار متر‌مكعب خاك و فرو ریختن بیش از 970 هزار متر مكعب خاك در جاهای پست برای هموار كردن زمین در کارند.گام بعدی عملیات بتن ریزی و سیویل به حجم 315 هزار متر‌مكعب با محاسباتی دقیق انجام می‌شود تا بارقه امید برای انجام فعالیت‌های تخصصی‌تر آغاز شود.





احجام سنگین سازه‌های فلزی و تجهیزات فنی و تخصصی و ماشین‌آلات مختلف با وزنی افزون بر 79 میلیون كیلو به دست توانمند صنعتگران نصب می‌شود. در ممارستی صنعت نواز، عملیات لوله‌كشی تاسیسات زیربنایی به میزانی بیش از 2 میلیون و 600 هزار قطر اینچ این منظومه را به هم پیوند می‌دهد و به موازات آن عایق‌كاران با اجرای بیش از 157 هزار متر‌مربع عایق كاری، لوله‌ها، تجهیزات و اتصالات را از گزند هر گونه رطوبت و زنگ زدگی مصون می‌دارند.





رویش گل‌های باغ صنعت با 430 هزار متر‌مربع عملیات رنگ‌آمیزی جلوه‌ای چشم یافته و به‌عنوان دری كاملا ایرانی در ویترین مجموعه پالایشگاه‌های ساخته شده توسط شركت نفت و گاز پارس قرار می‌گیرد. پالایشگاه 15 و 16 پارس جنوبی با داشتن چهار ردیف شیرین‌سازی گاز هر یك به ظرفیت 5/ 12 میلیون متر‌مكعب برای تولید 50 میلیون متر‌مكعب گاز شیرین در روز طراحی شده است.



-تولید روزانه 77 هزار بشكه میعانات گازی (كاندنسیت).



-دو ردیف تثبیت میعانات گازی با حجم ذخیره‌سازی 240 هزار مترمكعب شامل چهار مخزن هر یك به ظرفیت 400 هزار شبكه.



-دو ردیف تولید اتان با ظرفیت سالانه یک میلیون تن معادل روزانه2750 تن برای تامین خوراك مجتمع‌های پتروشیمی.




-دو ردیف تولید LPG به ظرفیت سالانه یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع معادل روزانه2900 تن شامل1800 تن پروپان و 1100تن بوتان با گرید صادراتی.




ساخت چهار مخزن LPG شامل دو مخزن بوتان هر یك به ظرفیت 35 هزار مترمكعب و دو مخزن پروپان هر یك به ظرفیت 45 هزار مترمكعب.





اجرای واحد 144 به منظور تولید روزانه 400 تن گوگرد. ساخت آبگیری و آب شیرین‌كن به ظرفیت 40هزار متر‌مكعب به منظور تامین آب شیرین و آب خنك طرح فازهای 15 و 16/ 17 و 18/ 20 و 21 شركت نفت و گاز پارس در این آوردگاه خودباوری از تلاش همه دانشمندان و صنعت مردان سختكوش ایران اسلامی در قرارگاه خاتم‌الانبیا و شركت‌های سپانیر، تاسیسات دریایی، صف، ایزوایكو، حفاری دانا، مشاركت نارگان سازه و سایر شركت‌های كنسرسیوم تشكر کرده و افتتاح این پروژه عظیم را از سوی ریاست محترم جمهور به ملت بزرگ و سرافراز ایران تبریك می‌گوید. 


 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتمهندسیپارس جنوبیپروژه
Comments (0)
Add Comment