تهدید سلامت دنش آموزان اماراتی با تهویه مطبوع

به گزارش تاسیسات نیوز، دکتر مهدی نظری نیا استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه هریوت دوبی می گوید: «کیفیت هوای داخلی اغلب نادیده گرفته شده و باید بیشتر مورد توجه باشد. 





سیستم های تهویه مطبوع ناکارامد و نگهداری ضعیف در مدارس به سلامت دانش آموزان و معلمان آسیب می زند.

 

 

 

نازنین بهزادی که مطالعه ای روی کیفیت هوای داخل در چهار مدرسه ابتدایی دوبی انجام داده می گوید: «با افزایش دما و تهویه مطبوع ضعیف افراد به دلیل وجود آلاینده های موجود در هوا از سردرد، خستگی، سرفه و عطسه رنج می برند»

 

 

 

 

خانم بهزادی که یافته های خود را در دانشگاه بریتیش دوبی ارایه کرده می گوید” «هوای داخلی ضعیف می تواند سبب مشکلات سلامتی کوتاه یا بلندمدت برای دانش آموزان و معلمان شود. فقط AC مدارس نیست که سبب بیماری می شود.





مطالعه نشان می دهد قرارگرفتن طولانی مدت در معرض هوای داخلی ضعیف – چه در کلاس و چه در خانه- می تواند منجر به علایم فیزیولوژیکی برای افراد شود.

 

 

 

 

علیرغم اینکه افراد بیشتر وقت خود مخصوصا در تابستان را در داخل ساختمان ها می گذرانند، کارشناسان بیشتر روی کیفیت هوای بیرون تمرکز می کنند.

 

 

 

 

به گفته دکتر مهدی نظری نیا، کیفیت هوای داخل چیزی است که اغلب نادیده گرفته می شود و مشمول مقررات دولتی هم قرار نمی گیرد. این مشکل سبب بروز ایجاد شرایط هوای داخلی ضعیف مثل مقادیر زیاد دی اکسید کربن و سایر آلاینده ها شده و می تواند بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر گذاشته و توانایی کار پرسنل در فضاهای اداری را کاهش دهد.

 

 

 

 

وی در ادامه می گوید: «گاهی ما فراموش می کنیم که در منطقه ای مثل امارات مردم بیش از 80 درصد وقت خود را داخل ساختمان ها سپری می کنند. آگاهی از کیفیت هوای داخل باید مردم ساکن خانه ها، مدارس و ادارات را آگاه کند.

 

 

 

 

سیستم های AC باید هوا را مساوی در اتاق توزیع کنند. یک مساله در مورد کیفیت هوای داخل هم طراحی غلط و مهندسی است. وقتی هوای تازه کافی وجود ندارد و هعوای استفاده شده فقط گردش می کند و به درستی فیلتر نمی شود، باکتری ها، قارچ ها و گرد و غبار دوباره در اتاق توزیع شده و سبب بروز بیماری های تنفسی و الرژی در افراد می شود.

 

 

 

 

تجربه نشان می دهد اکثر ساختمان ها در خاورمیانه کیفیت هوا و آسایش بسیار پایینی دارند و مردم هم هنوز از این موضوع آگاهی ندارند.

 

 

 

 

دکتر محمد رفیق –یک متخصص ریه در بیمارستان دوبی- می گوید AC ضعیف می توانند سبب افزایش بروز آسم و آلرژی در افراد می شود.

 

 

 

 

مردم نگهداری های سالانه مناسبی برای دستگاه های تهویه مطبوع خود ندارند. این خود می تواند سبب آسم و سایر مشکلات تنفسی شود. تعداد عفونت ها نیز می تواند افزایش یابد. نگهداری سالانه مناسب و تعویض فیلترها مهم است.

 

 

 

 

با این وجود دکتر جولیو گومز-سکو – یک مشاور پزشکی تنفسی در مرکز درمانی NMC در دوبی- گفت AC تنها مقصر بیماری افراد مخصوصاً در تابستان نیست.

 

 

 

 

او گفت تغییرات زیاد در دمای هوای داخل و خارج نیز مهم است. تغییر از دمای 45 درجه بیرون به 20 درجه داخل بر فرد تاثیر گذاشته و به سادگی سبب سرماخوردگی می شود. سیستم تنفسی نیز می تواند تحت تاثیر باشد.







انتهای خبر

آب و هواتاسیساتتهویه مطبوعمکانیک
Comments (0)
Add Comment