تفاهم‌نامه سه جانبه تاسیسات برقی ساختمان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، جلسه‌ی اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ی سه جانبه‌ی تاسیسات برقی ساختمان با حضور مقامات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، وزارت نیرو و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

 

 

در ابتدای این جلسه حبیب الله بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین از جمله هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی و منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، بر اهمیت انرژی برق به عنوان انرژی پاک و سازگار با محیط زیست و در عین حال گران‌قیمت گفت: استانداردسازی تاسیسات برقی داخلی ساختمان‌ها از موارد بسیار ضروری در امر ساخت و ساز است. در این راستا مصرف بهینه انرژی برق در بخش ساختمان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

 

 

وی واقعی سازی و کیفی سازی خدمات مهندسان عضو را به عنوان مهمترین اهداف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های تخصصی اشخاص حقیقی و حقوقی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بر اجرای کامل شیوه‌نامه اجرایی نظارت بر طراحی و اجرای استاندارد تاسیسات برقی کلیه اماکن و پیاده شدن ساختار و اجزای پیش بینی شده در شیوه‌نامه تاکید کرد.

 

 

در ادامه هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزارت نیرو با تاکید بر ضرورت رعایت استانداردها در امور برق ساختمان اظهار کرد: لازم است با بکارگیری خلاقیت و نوآوری‌های روز در این حوزه به افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مردم کمک کنیم. در این راستا می‌توانیم با برگزاری جلسات مستمر مشترک با سازمان نظام مهندسی ساختمان و شرکت‌های توزیع برق استان‌ها فرایند امور و کیفیت کارها مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

وی افزود: موضوع شدت مصرف انرژی با توجه به عملکرد مهندسان برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا به دلیل عدم عایق کاری سقف و دیوارها و همچنین درب و پنجره‌ها شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست که لازم است ضمن رعایت استاندارهای فنی، قوانین این حوزه نیز بیش از پیش مورد تاکید و توجه قرار گیرد که در این زمینه تشکیل کارگروه‌های مشترک گام خوبی در راستای بهینه سازی مصرف انرژی به شمار می‌رود.

 

 

 

فلاحتیان در ادامه بر ضرورت و اهمیت استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های بلندمرتبه تاکید کرد و گفت: بهتر است این کار به صورت نمادین از ساختمان‌های بزرگ و بناهای بلند شروع شود و با فرهنگ‌سازی به تدریج همه ساختمان‌ها به سمت استفاده از انرژی خورشیدی بروند.

 

 

منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی نیز با استقبال از استفاده ساختمان‌های بلندمرتبه از انرژی خورشیدی گفت: پیشنهاد می‌کنم این کار را از ساختمان‌های نظام مهندسی در سراسر کشور آغاز کنیم و با ترویج این فرهنگ ارزشمند همه سازندگان را به استفاده از این انرژی پاک و لایتناهی تشویق کنیم.

 

 

وی ضمن اعلام آمادگی برای انجام هرگونه همکاری در زمینه اجرای کامل مقررات و ضوابط مربوط به تاسیسات برقی ساختمان افزود: وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد در راستای الزامی کردن هوشمندسازی ساختمان‌ها و مبحث 13 مقررات ملی ساختمان همکاری لازم را با وزارت نیرو داشته باشد تا بتوانیم با همکاری و همفکری دستگاه‌های ذیربط اقدام مفیدی در این زمینه انجام دهیم.

 

 

 

شیبانی اصل در ادامه تصریح کرد: نباید صرفاً نگاه منفی به فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان حاکم شود در حالی که چهارچوب فعالیت‌های صنفی در ماده 29 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مطرح شده و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان باید فعالیت اعتلایی داشته باشند. در این راستا بسیاری از چالش‌های این سازمان ناشی از همین مساله است که ضرورت دارد آسیب‌شناسی لازم در این زمینه صورت گیرد.

 

 

وی خط مشی وزارت راه و شهرسازی در بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را مبتنی بر تجمیع خدمات مهندسی عنوان کرد و ادامه داد: ما در وزارت راه و شهرسازی آمادگی داریم تا همه نظرات و پیشنهادهای گروه‌ها و نهادهای ذیربط، صاحبنظران و دست‌اندرکاران را دریافت کرده و در تجدیدنظرها اعمال کرده و مورد بررسی قرار دهیم. در زمینه تاسیسات برقی نیز از هرگونه پیشنهاد سازنده در راستای تجمیع خدمات مهندسی استقبال می کنیم.

 

 

محمودرضا حقی فام معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز در مورد هدف گزاری‌های این شرکت در زمینه امور تاسیسات برقی ساختمان گفت: استفاده از سیستم‌های فتوولتاییک و مدیریت هوشمند ساختمان دو هدف عمده ما در شرکت توانیر است که به صورت هماهنگ در سراسر کشور در حال پیگیری است و امنیت، آرامش و مدیریت انرژی در ساختمان‌ها را در پی خواهد داشت.

 

 

وی افزود: طرح و بررسی این دو موضوع به صورت تخصصی ضمن ایجاد بازار کار مناسب برای مهندسان رشته برق می‌تواند به همسو کردن مقررات ملی ساختمان با اهداف و برنامه‌های وزارت نیرو منجر شود.

 

 

در پایان این جلسه کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، وزارت نیرو و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به بحث و بررسی پیرامون مفاد تفاهم‌نامه سه جانبه مرتبط با برق ساختمان پرداختند.






انتهای خبر

برقتاسیساتجلسهنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment