تعيين تكليف يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي تا يك ماه آينده

وزير نيرو از تعيين تكليف يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي تا يك ماه آينده خبر داد.

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز  مهندس “حميد چيت چيان”  در حاشيه نشست مدیران ارشد صنعت آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران، درخصوص برنامه وزارت نيرو براي يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب، گفت: بررسي هاي اوليه نشان داده است كه اين امر در برخي استان ها مشكل ايجاد مي كند و از مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور خواسته شده است كه ظرف يك ماه، فعالیت كارشناسي در اين خصوص انجام و پس از آن تصميم گيري مشخصي اتخاذ شود.

وي ادامه داد: اين تصميم ممكن است به توقف ادغام شركت ها و يا ادغام برخي از آنها منجر شود.

وي افزود: از دولت درخواست شده است كه براي جبران زيان شركت ها منابعي در بودجه به این امر اختصاص داده شود چراکه اين امر غير قابل اجتناب است و حتي در كشورهاي صنعتي و كشورهايي كه از لحاظ منابع آب بسيار غني هستند، براي آب شرب روستاها و شهرها از منابع عمومي بودجه اختصاص داده مي شود.

وزير نیرو درخصوص برنامه هاي وزارت نيرو براي اصلاح تعرفه هاي آب و برق و جبران زيان هاي انباشته، گفت: نياز آب در كشور رو به افزايش است و با توسعه روزافزون شهرها و روستاها، تامین آب هزينه هاي بسيار بالايي را دربردارد و ما ناچاريم در برخي از شهرها كه دسترسي به منابع آب سالم وجود ندارد، آب را از چند صد كيلومتر دورتر منتقل کنیم كه هزينه هاي بسيار بزرگي را بر دوش صنعت آب و برق مي گذارد.

وي ادامه داد: بايد تناسبي ميان درآمدها و هزينه هاي صنعت وجود داشته باشد و اگر درآمدها تعديل و اصلاح نشود، نمي توان خدمات را ارایه كرد و اين مطلوب نظر ما نيست.

وي افزود: برنامه ها و تحليل هايي در اين خصوص انجام شده است اما بايد در سطح ملي (هيات دولت و مجلس) تصميم گيري شود و اين اقدام ها دربرگيرنده منافع مردم خواهد بود.

چيت چيان درخصوص آخرين وضعيت سدهاي كشور گفت: از 25 سال پیش كار مقدس و خوب استحصال منابع آب ازطريق سدها آغاز شده و بركت های بسيار زيادي نيز براي كشور داشته است.

وي ادامه داد: چون بخشي از مديريت ها استاني شده و در برخي از حوضه ها، چهار تا پنج استان مشاركت دارند، اگر يك مديريت به هم پيوسته و يكپارچه در تمام حوضه انجام نشود، تصميم های گسسته استاني موجب مي شود سد يا شبكه اي ساخته شود كه براي آن تخصيص استاني كافي وجود نداشته باشد و اين امر موجب شود برخي از سدهايي كه ساخته شده است، با ظرفيت كامل به خدمت مردم درنيايد.

به گفته وي، خشكسالي ها، برداشت ها در سرچشمه ها و حفر چاه هاي غيرمجاز و غير قانوني نيز اين امر را تشديد كرده است.

چيت چيان بر لزوم برخورد قانوني با عوامل چاه هاي غيرمجاز و برداشت کنندگان بیشتر از میزان مجاز تاکید کرد و افزود: اصلاح الگوي كشت و اصلاح روش هاي آبياري، ميزان بهره وري را بالا برده و مصرف آب را كاهش مي دهد.

وي افزود: منابع آب كشور محدود است و كشور در منطقه خشكي قرار گرفته است و امكانات تامين و استحصال آب به هر ميزان كه در كشور وجود داشته، استفاده شده است و از اين پس بايد به طرف بهتر مصرف كردن آب به ويژه در بخش كشاورزي برويم.

چيت چيان درخصوص مشكل بازپرداخت تسهیلات دریافتی شركت هاي آب و فاضلاب از بانك هاي جهاني نيز گفت: اين امر در دستور كار وزارت نيرو بوده و منابعي پيش بيني شده است تا از محل فروش پساب هاي توليدي در تصفيه خانه هاي فاضلاب، بتوان بخشي از اين منابع را تامین كرد.

 

 پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment