تشکیل کارگروه مشترک اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی

کارگروه مشترک اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی تشکیل می‌شود / حضور نماینده اتحادیه در هیات‌های بدوی مالیات با درخواست واحد صنفی ممکن است
به گزارش تاسیسات نیوز، نشست اعضای کارگروه مالیاتی اتاق اصناف ایران و رضا مدنی رئیس کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف ایران با محمد تقی پاکدامن معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امورمالیاتی و شاهین مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی روز سه‌شنبه،۱۶ آبان ۱۴۰۲ در سازمان امور مالیاتی برگزار شد.
مهدی امیدوار سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و رئیس کارگروه مالیاتی اتاق اصناف ایران ضمن اعلام تشکیل کارگروه مشترک این دو نهاد، بیان کرد: در این نشست پیرامون ضرایب مالیاتی و اینتاکدها صحبت شد. اعتراض و مطالبه اصناف در این باره این است که در بسیاری از صنوف، ضرایب مالیاتی با ضریب سود سازمان حمایت، همخوانی ندارد.
وی افزود: در برخی از صنوف خدماتی مثل تعویض روغن‌ها، اینتاکد بسیار بالاتر از چیزی است که باید تعیین می‌شده و این بدان جهت است که بیشتر تراکنش‌های آنها مربوط به کالایی است که می‌فروشند.
امیدوار بیان کرد: مقرر است که از اول دی ماه اشخاص حقیقی -که بیشتر واحدهای صنفی از این گروهند- ملزم به استفاده از سامانه مودیان شوند اما به هیچ عنوان زیرساخت‌های آن آماده نیست. واحدهای صنفی شرایط استخدام حسابدار را ندارند و نمی‌توانند فاکتورها را ثبت کنند و از سوی دیگر بسیاری از تولیدکنندگان و عمده‌فروشان نیز صدور فاکتور ندارند. از آنجایی که جرائم غیرقابل بخشودگی برای آن تعیین شده است، لذا نگرانی هایی داریم.
سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران تاکید کرد: در بحث آموزش ضعف زیادی داریم و لازم است، ادارات کل مالیاتی و اتاق های اصناف شهرستان ها در همکاری مشترک، این آموزش ها را تقویت کنند.
وی به افزایش سقف معافیت های مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت: افزایش معافیت‌های مالیاتی نیز مبحثی است که از سوی سازمان امور مالیاتی مطرح شده است و در حال حاضر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رئیس کارگروه مالیاتی اتاق اصناف ایران تاکید کرد: ما در حال تجربه کردن تورم بسیار و سودهای بسیار پایین هستیم. لذا کاسبان معمولی مشمول معافیت‌ها نمی‌شوند.
امیدوار گفت: هیات‌های بدوی بند ۳ نیز در این نشست مورد توجه قرار گرفت. در برخی از شهرستان‌ها نمایندگان حذف شده اند و از نمایندگان اتاق بازرگانی استفاده می شود. لذا مقرر شد که در پرونده های صنفی از نمایندگان اصناف استفاده شود. ضمن اینکه اتاق های اصناف شهرستان ها نیز باید به واحدهای صنفی اطلاع رسانی کنند که پیش از تشکیل هیات های بدوی و تجدید نظر، می‌توانند درخواست حضور نماینده صنف و اتحادیه را مطرح کنند.
سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران بیان کرد: در خصوص مشاوران املاک نیز با مشکلی روبرو هستیم مبنی بر اینکه مشتریان مشاوران املاک با اعتمادی که به آنها دارند، پول معاملات را گاها به حساب مشاوران املاک واریز کرده اند که حالا در بحث ارزش افزوده به مشکل بر خورده اند. لذا قول مساعد داده شد که در کارگروه مشترکی که بین اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی تشکیل خواهد شد، این موضوع نیز مورد بررسی قرار گیرد تا حقوق واحدهای صنفی پایمال نشود.
به گفته امیدوار، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در این دیدار، از نشست‌های هماهنگی و کارگروه‌ها پیش از رسیدن به خرداد ماه – زمان ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی- ابراز خرسندی کرده و ابراز امیدواری کرد که با این هماهنگی‌ها مشکلات اصناف رفع شده و تکالیف سازمان امور مالیاتی نیز به درستی اجرایی شود.
اتاق اصنافمالیات و اصنافکارگروه مشترک اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی
Comments (0)
Add Comment