تشکیل معاونت منابع انسانی و مدیریت با هدف شایسته سالاری در وزارت نفت

ایجاد معاونت منابع انسانی در سطح وزارت نفت، برنامه های چگونگی جذب نیروهای انسانی کیفی با هدف شایسته سالاری و جذب نخبگان در این صنعت زیر بنایی و افزایش سطح آموزشی کارکنان از جمله موفقیت های صنعت نفت در دوران وزارت مهندس زنگنه است.

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از شانا، اهمیت و جایگاه مدیریت منابع انسانی در برنامه های توسعه صنعت نفت لزوم تدوین برنامه های جامع در این خصوص را مشخص می کند که این امر مهم طی سالهای ١٣٧٦ تا ١٣٨٤ و در طی دوران وزارت بیژن زنگنه محقق شد و با ایجاد معاونت منابع انسانی در سطح وزارت نفت، برنامه های چگونگی جذب نیروهای انسانی کیفی با هدف شایسته سالاری و جذب نخبگان در این صنعت زیر بنایی و افزایش سطح آموزشی کارکنان ( کمی و کیفی ) و اصلاح هرم تحصیلی نیروی انسانی تدوین شد و به اجرا درآمد.

 

در ذیل به برخی از مهمترین اقدامات انجام شده برای توسعه منابع انسانی در وزارت نفت در دوره  ١٣٧٦ تا ١٣٨٣ که بیژن زنگنه سکانداری صنعت نفت کشور را در دست داشت اشاره می کنیم:

 

–          تنظیم و تصویب سیاستهای دانشگاه صنعت نفت و اصلاح ساختار مدیریت آن دانشگاه بر اساس نیازهای صنعت نفت که در نهایت منجر به افزایش قابل توجه پذیرفته شدگان دانشگاه صنعت نفت در بخش بالا دستی و در خلال سالهای  ١٣٧٦ تا ١٣٨٣ نسبت به سالهای ١٣١٨ تا ١٣٧٥ شد. علاوه بر این در طی این دوره تعداد ٦١ دانشجو در مقطع دکتری و ٢٣١ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های تخصیلی نرتبط با نفت به انگلستان، نروژ، اسکاتلند و … اعزام شدند.

 

همچنین بر اساس توافقات انجام شده با دانشگاه های کشور و با حمایت مالی شرکت ملی نفت ایران از سال ٧٧ نسبت به پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی نفت اقدام شد که در مجموع ٤١٤ دانشجو را شامل می شود. بعه منظور تداوم اقدامات فوق و نهادینه کردن رشته های مورد نظر صنعت نفت در دانشگاه های تراز اول داخلی وزارت نفت با حمایت مالی و تامین تجهیزات آزمایشگاهی و هماهنگی با وزارت علوم اقدامات ذیل را نیز انجام داد:

 

تاسیس انستیتو نفت در دانشکده فنی دانشگاه تهران

 

تاسیس دانشکده مهندسی نفت در دانشگاه صنعتی امیر کبیر

 

تبدیل دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف به دانشکده مهندسی شیمی و نفت

 

تبدیل دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز به دانشکده مهندسی شیمی نفت و گاز

 

ایجاد دانشکده گاز و پتروشیمی در دانشگاه خلیج فارس

 

کمک به راه اندازی رشته مهندسی نفت در دانشگاه سهند تبریز

 

به این ترتیب با اقداماتی که در این سالها با حمایت های همه جانبه برای تربیت نیروی انسانی صورت گرفت در مجموع برای ٣٣٤٧ نفر در رشته های بالادستی نفت امکان تحصیل اعم از داخل و خارج تا پایان سال ٨٣ فراهم شد. این در حالی است که در سال ١٣٧٦ تنها حدود ١٥٠ نفر با تحصیلات مهندسی نفت در صنعت نفت وجود داشته و نیروی انسانی متخصص در سطح دکترا فقط ٧ نفر بود.

 

–        از اقدامات مفید دیگر صنعت نفت در سالهای وزارت بیژن زنگنه می توان به جذب تعداد قابل توجهی از دانش آموختگان ممتاز دانشگاه ها اشاره کرد. صنعت نفت برای تبدیل شدن به صنعتی روزآمد و در سطح جهانی باید بتواند نخبه ترین و باهوش ترین فارغ التحصیلان دانشگاه ها را در رشته های مرتبط با صنعت نفت جذب کرده و  به کار گیرد. در آینده از بین این افراد و در جریان کار و آموزش بهترین کارشناسان و مدیران صنعت نفت تربیت خواهند شد.  در طی سالهای ١٣٧٩ تا ١٣٨٣ بالغ بر ١١٢١ نفر از نخبگان و فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه ها جذب و به کار مشغول شدند که این تعداد ١٦ درصد کل جذب شدگان لیسانس و بالاتر سالهای فوق هستند.

 

–          همچنین به منظور رفع تبعیضهای ناروا و جلوگیری از اعمال نفوذ در بکارگیری افراد خاص و برقراری عدالت در امر استخدام نظام جدید جذب نیروی انسانی در صنعت نفت در تیرماه ١٣٧٩ ابلاغ شد. این نظام مبتنی بر انتخاب شایسته ترین متقاضیان بر مبنای آزمون کتبی از داوطلبانی است که از حد اقلهای قابل قبولی برخوردار بوده اند.

 

–          ارتقای هرم سازمانی و نیروی انسانی صنعت نفت از جمله دیگر کارهای ارزشمند در سالهای ١٣٧٦ تا ١٣٨٣ است. با این اقدام ارزشمند مشاغل با شرایط احراز زیر دیپلم پذیر از ٥٠ درصد در سال ١٣٧٦ به ٢٠ درصد در سال ١٣٨٣ تقلیل یافته و در عوض مشاغل با شرایط احراز لیسانس پذیر و بالاتر از ٢٠ درصد به ٤٠ درصد در سال ١٣٨٣ رسید.

 

به همین نسبت هرم تحصیلی نیروی انسانی نیز طی سالهای ١٣٧٦ تا ١٣٨٣ در جهت حضور نیروهای با تحصیلات لیسانس و بالاتر در صنعت نفت اصلاح شد به شکلی که درصد افراد زیر دیپلم در صنعت نفت در طی سالهای ١٣٧٦ تا ١٣٨٣ از ٥٧,٢ به ٣٣.٥٧ ، درصد نیروی انسانی دیپلم از ٢٧ به ٣٠.٥٨ ، درصد نیروی انسانی فوق دیپلم از ٤.٨ به ٩.٧ و درصد نیروی انسانی لیسانس و بالاتر از ١١ درصد به ٢٥.٥٣ درصد تغییر پیدا کرد.

 

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment