تداوم راه فعلی، اشتغال در صنعت نفت

به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به تاثیر برجام بر صنعت نفت گفت: اگر مسیر فعلی ادامه پیدا کند ظرفیت زیادی برای اشتغالزایی در این صنعت در پنج سال آینده ایجاد می‏شود. رضا خیامیان در گفت‏وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه خوشبختانه با تحولاتی که پس از برجام به وجود آمد صادرات نفت افزایش یافت، افزود: قبل از برجام به‌دلیل کاهش صادرات نفت، ناشی از تحریم‏ها وضعیت صنعت نفت و سازندگان این صنعت خوب نبود و مطالبات زیادی از دولت داشتیم.




وی ادامه داد: همچنین سرمایه‏گذاری‏های خارجی پیش از برجام انجام نمی‏شد و پروژه‏های زیادی بود که معطل مانده بود، اما خوشبختانه با انجام برجام فضای فعالیت اقتصادی افزایش پیدا کرد و تحولات خوبی در این زمینه صورت گرفت.





وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ما شاهد شکوفایی صنعت نفت در کشور هستیم و قراردادهای زیادی نیز به این سمت سوق پیدا کرده است، افزود: شرکت‌های خارجی فعال در این حوزه نیز تمایل دارند تا با پیمانکاران و مشاوران و سازندگان ایرانی همکاری کنند.





خیامیان گفت: یکی از مشکلاتی که در زمان تحریم‏ها برای صنعت ما بروز کرده بود مساله نیروی انسانی بود که در سال‏های تحریم به‌دلیل کاهش پروژه‏ها نیروی انسانی ایرانی جذب کشورهای همسایه شدند و ما در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدیم که این موضوع نیز پس از برجام مرتفع شده است.




خیامیان افزود: به اعتقاد من مساله اصلی و راهگشا در زمینه صنعت نفت حضور سرمایه‏گذاران و شرکت‌های خارجی است که این حضور باید با همکاری مجموعه‏های ایرانی و برنامه ‏ریزی کردن برای همکاری‏های مشترک، محقق شود.





رئیس هیات‌مدیره استصنا ادامه داد: امیدواریم حضور خارجی‏ها در صنعت نفت به روش همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی باشد و به اعتقاد من این شرایط را باید وزارت نفت مهیا کند. رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت گفت: وقتی شرکت‌های ایرانی و خارجی با یکدیگر جوینت شوند در این مسیر انتقال تکنولوژی نیز انجام می‏شود و سرمایه‏گذاری و فناوری همزمان در کشور افزایش پیدا می‏کند.





وی ابراز امیدواری کرد: با افزایش قراردادهای صنعت نفت و به‌کارگیری پیمانکاران ایرانی به همراه پیمانکاران داخلی بخش زیادی از مشکلات اشتغالزایی در این صنعت مرتفع و همین‌طور انتقال تکنولوژی نیز به نیروی انسانی و این صنعت منتقل شود. وی افزود: براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، باید 200 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‏گذاری شود که اشتغال زیادی را به دنبال خواهد داشت.





خیامیان گفت: براساس برآورد ما، حدود 120 میلیارد دلار از این سرمایه‏ گذاری به ساخت تجهیزات اختصاص پیدا می‏کند.وی همچنین ادامه داد: از آنجا که سازندگان تجهیزات نفت ایرانی در پروژه‏های عراق نیز حضور دارند، بنابراین ما پیش‏بینی می‏کنیم که این کشور به 180 میلیارد دلار تجهیزات صنعت نفت در سال‏جاری نیاز داشته باشد که از این میزان 20 درصد آن از سوی سازندگان ایرانی تامین می‏شود.





خیامیان گفت: بازاری 100 میلیارد دلاری در پنج سال آینده پیش روی سازندگان نفت ایرانی است که به نظر می‏رسد اشتغال زیادی را نیز برای ایرانیان ایجاد کند.







انتهای خبر

تاسیساتصنعتنفت
Comments (0)
Add Comment