تجهیز استخرهای شنا با برق خورشیدی

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان مصرف انرژی استخرهای شنا و پیست های روی یخ سرپوشیده و مصرف برق خورشیدی در آنها را مطالعه کرده اند. پوشش 30% نیاز انرژی این محل ها با انرژی خورشیدی امکان پذیر است. با این وجود، ذخیره انرژی خورشیدی چالش بزرگی برای افزایش مصرف برق خورشیدی است.


مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند، مصرف انرژی استخرهای شنای سرپوشیده و مصرف برق خورشیدی در آنها را بررسی کرد.


تقریباً 40% کل مصرف انرژی اتحادیه اروپا توسط ساختمان ها گرفته می شود. دستورالعمل اتحادیه اروپا کلیه ساختمان های جدید را ملزم کرده است که تا سال 2020 تقریباً زیرو-انرژی باشند.


هدف از این قانون صرفه جویی در انرژی به منظور کاهش تغییرات آب و هواست. حتی سالن های ورزشی جدید، که مصرف کنندگان مهم انرژی هستند باید در آینده از نظر انرژی کارامدتر باشند.


VTT به وسیله شبیه سازی کامپیوتری یک مطالعه موردی روی مصرف انرژی آنها و روش های کاهش این مصرف انجام داد. در حال حاضر برق نقش مهمی در عملکرد این نوع سالن ها دارد. مقداری از این نیاز انرژی را می توان با جمع آوری برق خورشیدی در بهار، تابستان و پاییز پوشش داد.


استفاده از برق خورشیدی برای نیازهای خاص پیست های روی یخ در تابستان که مصرف انرژی ماشین های تبرید در بالاترین مقدار خود است سودمند می باشد. در سالن های شنا، موقعیت کاملاً عکس است، چون این سازه ها در زمستان به بیشترین گرمایش نیاز دارند که انرژی خورشیدی کمترین مقدار خود را دارد.


در صورت ذخیره نشدن، برق خورشیدی می تواند 30% نیاز انرژی در هر دو نوع را با هزینه معقول پوشش دهد. برق خورشیدی در بالاترین مقدار خود جایگزین 35% انرژی مصرفی در استخرهای شنای سرپوشیده و 50% برق مصرفی در پیست های یخ می شود.


چندین عامل مانند راه حل های فنی-انرژی مورد استفاده، محل، جهت ساختمان، شرایط آب و هوایی، زمان سال و ردیف درختان یا سایر ساختمان های سایه انداز روی ساختمان روی این ارقام تاثیر می گذارند.

 

نتایج این تحقیق به عنوان ابزاری برای برنامه ریزی سالن های ورزشی جدید در زمان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر عمل می کند.







انتهای خبر

استخربرقتاسیساتخورشیدی
Comments (0)
Add Comment