«تجدیدپذیرها» رویکرد ضروری در شرایط بحران

«بحران انرژی» یکی از چالش هایی به شمار می آید که تمام مسئولان و به ویژه حافظان محیط زیست را به تکاپو برای جایگزینی و ارائه راهکارهایی برای صرفه جویی در این زمینه واداشته است.
تاسیسات نیوز/صدیقه بهزادپور: روی آوردن به انرژی پاک و تجدیدپذیر از جمله راهکارهایی به شمار می آید که بسیاری از کشورها از جمله استرالیا با توجه به اقلیم بسیار مناسب به آن روی آورده اند و حتی برخی از کشورها برای استفاده از آن «جایزه» در نظر گرفته اند.
استفاده از منابع انرژی های پاک در جهان، که انرژی خورشیدی یکی از بهترین و مناسبترین آن در این زمینه معرفی شده است، در سالهای اخیر به شدت مورد توجه مسئولان و فعالان در این زمینه واقع شده است.
تامین انرژی پاک، بعنوان یکی از منابع انرژی در جهان که عاری از اثرات مخرب زیست محیطی محسوب می شود، از سالهای نه چندان دور، در اندیشه همه کارشناسان و تصمیم گیران در سطوح مختلف بوده است.
«افزایش تقاضا»، «صرفه جویی در مصرف انرژی»، «کاهش انتشار گازهای آلاینده» و «حفظ محیط زیست» از جمله مواردی است که می توان به عنوان شاخص هایِ رونقِ انرژی های نوین و تجدیدپذیر اشاره کرد.
استفاده از پنل های خورشیدی، در اماکن مختلف دولتی و خصوصی از جمله نمونه هایی به شمار می آیند که دولت با اتخاذ سیاستهای مختلف در صدد توسعه این انرژی با هدف قرار گرفتن کشورمان در مسیرِ کاربردهای نوین انرژی، در پیش گرفته است.
بنا به گفته کارشناسان، انرژی تابشی از سه روز تابش خورشید به زمین برابر با تمام انرژی ناشی از احتراق کل سوختهای فسیلی در دل زمین است . بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در اثر تابش خورشید به مدت چهل روز، میتوان انرژی مورد نیاز یک قرن را ذخیره نمود.
از آنجایی که دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های نو می‌رود و ناگزیری همه کشورها از حرکت در این مسیر، و با توجه به پیچیدگی فناوری و تکنولوژی های این صنعت، به کارگیری از همه ظرفیتها در کشور از اهمیتی بسیار برخوردار است.
نیاز بسیاری از کشورهای همسایه به انرژی هایی مانند؛ گاز، نفت و پتروشیمی، گازوئیل و برق هستند، بستر مناسبی برای توسعه و رونق انرژیهای تجدیدپذیر در آن کشورها برای بخش خصوصی و غیرخصوصی در کشورمان به وجود آورده است.
به گفته مسئولان؛ ” استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، در این حوزه از جمله برنامه هایی اعلام شده که در راستای نیل به رفعِ نیازهای داخلی و توسعه بازارهای صادراتی صورت می گیرد”
انرژی پاکبهزادپورتجدیدپذیرهاتغییرات اقلیمیپنل های خورشیدی
Comments (0)
Add Comment