تجدیدپذیرها جان می گیرند

هرچند توسعه تجدیدپذیرها توسعه لاکپشتی در کشور داشته اما در یک سال اخیر شاهد برنامه ریزی های متعدد دولت در این حوزه هستیم که باتوجه به پتانسیل های ایران می تواند کارساز باشد.
تاسیسات نیوز: وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا به سرعت در حال پیشرفت است و هم‌اکنون در برخی از کشورهای دنیا حدود ۸۳ درصد از انرژی‌ مصرفی تجدیدپذیر بوده، این در حالی است که مصرف برق در کشور سالانه چهار درصد رشد دارد که این رقم با افزایش نرخ رشد اقتصادی در کشور بیشتر هم می‌شود و ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را نشان می‌دهد.
صدور ۲۵۰۰ مگاوات پروانه احداث نیروگاه تجدیدپذیر در کشور
در این راستا احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور هدف‌گذاری شده  و تا کنون ۲۵۰۰ مگاوات پروانه صادر شده است. آنطور که علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز اعلام کرده در شرکت ساتبا به منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه جامعی پیش‌بینی شده است که بر اساس آن شاهد اجرای طرح‌های مختلف خواهیم بود. تابلوی برق سبز به‌زودی در بورس انرژی کشور راه‌اندازی می‌شود که در این تابلو تولید کنندگان انرژی تجدیدپذیر، برق عرضه می‌کنند و در یک محیط رقابتی سود مناسبی از این سرمایه‌گذاری را کسب می‌کنند.
به گفته وی در قانون رفع موانع توسعه صنعت برق پیش‌بینی‌شده صنعت و بخش اداری در سال ۱۴۰۲، یک درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کنند، در چنین شرایطی صنایع می‌توانند اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کنند و برق مورد نیاز خود را از این طریق دریافت و در صورت عدم امکان می‌توانند از طریق بورس انرژی اقدام به خرید برق تجدیدپذیر کنند. در حوزه اداری بر اساس مصوبه هیئت دولت از ابتدای سال‌جاری لازم است بخش‌های اداری کشور ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از طریق برق تجدیدپذیر تامین کند، واحدهای اداری نیز در صورت عدم امکان ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر این امکان را خواهند داشت تا برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی تامین کنند.
تولید تجدیدپذیرها چقدر است؟
بر اساس آخرین آمار ارائه شده میزان تولید برق توسط نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک کشور در فروردین ماه ۹۵۳۸ میلیون کیلووات ساعت بوده که سبب جلوگیری از انتشار ۶۱۵۱ هزار تن گازهای گلخانه‌ای و مانع از مصرف ۲۰۹۸  میلیون لیتر آب شد.
علاوه بر این، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان ۲۶۸۲ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی را محقق کرده است. در حال حاضر تعداد مولدهای تجدیدپذیر مختص مشترکین (محدود به ظرفیت انشعاب) تا پایان فروردین ماه به ۸۷۵۱ واحد با مجموع ظرفیت ۱۰۱ هزار و ۹۰۴ کیلووات رسیده است.
مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی کشور تا پایان فروردین ماه با تولید ۴۴۹.۵۵مگاوات به ۵۴.۳درصد رسیده و مجموع ظرفیت انرژی بادی کشور با تولید ۳۵۴.۸۹مگاوات بالغ بر ۳۶.۶درصد است، همچنین در این بین زیست توده  با تولید ۱۲.۵مگاوات تنها ۱.۳درصد، برق آبی کوچک با تولید ۱۰۰.۷۸ مگاوات ۱.۳درصد و توربین انبساطی با تولید ۹.۶مگاوات  ۰.۱ درصد سهم دارد.
تجدیدپذیرهانیروگاه تجدیدپذیرهاگازهای گلخانه ای
Comments (0)
Add Comment