تایرهای گیاهی هم به بازار می آیند

به گزارش تاسیسات نیوز، تولید لاستیک فرایندی است که به شدت متکی بر نفت می باشد، اما اخیراً دانشمندان ادعا می کنند انقلاب شیمیایی ایجاد کرده اند که بدون تاثیر روی رنگ، شکل یا عملکرد تایر، مولکول کلیدی در تایرهای مرسوم را با یک مولکول گیاهی جایگزین می کند.

 

 

 

 

تاثیر زیست محیطی تولید تایر سبب شده است دانشمندان به دنبال یک روش پایدارتر باشند.





این تلاش ها روی جزء اصلی لاستیک یعنی ایزوپرن متمرکز بوده است. برای تولید ایزوپرن، مولکول های نفت با حرارت شکسته می شود و مولکول از میان صدها ماده شیمیایی دیگر به دست می آید و خالص می شود که در آن نقطه خود را به صورت زنجیرهای پلیمری بلند سازمان دهی می کند.

 

 

 

ایزوپرن می تواند از منابع طبیعی نیز به دست آید. در حالی که پیش از این محققان امکان استفاده از قندهای حاصل از بیومس برای تولید لاستیک تایر را کشف کرده اند، اما انجام این کار هیچ وقت ساده نبوده است.

 

 

 

حال محققان در دانگشاه مینه سوتا ادعا می کنند روشی از یک فرایند شیمیایی را ابداع کرده اند که تقویت تخمیر میکروبی طبیعی را با پالایش کاتالیتیک که شبیه فرایند مورد استفاده برای پالایش نفت خام است را ترکیب می کند.

 

 

 

این فرایند با تخمیر میکروبی قندهای گیاهان مثل گلوکز، با چیزی به نام اسید ایتاکونیک شروع می شود. بعد این اسید با هیدروژن ترکیب شده و یک واکنش شیمیایی را سبب می شود که منجر به تولید ماده ای به نام متیل-THF می شود.

 

 

 

در مرحله سوم، از یک کاتالیزور جدید به نام پتاسیل فسفری برای رطوبت گیری متیل-THF به ایزوپرن استفاده می شود.




این روش راندمان کاتالیزور برای تولید ایزوپرن را تا 90% بالا می برد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتتایرتکنولوژیدانشمند
Comments (0)
Add Comment